mandag 23. oktober 2017

San Anton Garden i Attard - Malta

Jeg har ventet med dette fargerike innlegget fra Malta, til de fleste blomster er avblomstret i Norge.
Nå kan dere i stedet glede dere over alle de vakre blomstene i et vell av farger, i dette innlegget.
Nyt både blomster, farger og trær!


Denne fantastiske haven ble grunnlagt tidlig på 1600-tallet.
Den har vært åpen for publikum siden 1882.
Her finner vi et vell av vakre blomster i utrolige farger, men jeg vet dessverre  ikke hva de heter.
Så her er utfordring til alle dere blomsterelskere som følger bloggen min - hva heter blomstene?















Jeg lar bildene og fargene tale for seg selv. Det var herlig å spasere på de mange gangveiene her i hagen og bare nyte fargene og skjønnheten. Selvsagt var det også deilige dufter fra alle disse ulike blomstene.



I hagen er det også praktfulle trær. Noen av dem er mer enn 300 år gamle, og de er fra alle kanter av verden.
























Jeg elsker trær - og disse er helt fantastiske! Du ser besøkende som har satt seg oppe på stammene.


En vakker dam hvor man kan sette seg ned og bare nyte.












Har du sett disse blomstene før?















Hvis jeg husker riktig, er dette et "Såpetre" -
Harpullia arborea.
Ser nesten ut som druer, men de er gul-oransje.


Midt inne i parken ligger San Anton Palace, som er presidentens palass.
Det er nå en kvinnelig president på Malta, og det er den andre kvinnen i presidentvervet.
Presidenten velges for fem år av gangen, og kan ikke gjenvelges.















På plassen midt foran San Anton Palace, står et 700 år gammelt oliventre. Virkelig imponerende.
Og treet til høyre, der trestammen er omslynget av blomster er virkelig vakkert.


Nok en vakker dam - denne gangen med elegante svaner.















På det lille bildet ser du flere ulike trær, også et appelsintre.

Trærne med de indigo-fargede (lilla) blomstene, tror jeg er Chakaranda. 













En tredje dam - og i denne bor det flere skilpadder.



Før jeg forlot San Anton Garden, måtte jeg sette meg ned for å la alle de vakre inntrykkene synke inn.
Her i denne hagen ble det også gjort opptak til "Game of Thrones".

Som skrevet tidligere, jeg anbefaler alle en tur til Malta. Håper du har sett de andre innleggene jeg har lagt ut.
Søk på Malta, så får du dem opp. Hilsen Tove.

PS. Mitt bilde av San Anton Palace ble dårlig på grunn av lysforholdene. Bildet du ser av palasset er hentet fra nettet. De andre bildene har jeg selv tatt.



14 kommentarer:

  1. Du hadde rett! Dette var noe for meg!Så mange spennende bilder og alle de blomstene i fine farger! Jeg måtte klikke dem opp store og skikkelig nyte! Kos deg med minnene fra turen og ha en vakker ny uke! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var virkelig vakkert der. Så bra at du koste deg med bildene.
      Takk - jeg tenker ofte på Malta og alt det flotte vi så og opplevde der!
      En god uke ønskes også deg. Hilsen Tove

      Slett
  2. Fantastisk flotte bilder, og du verden for noen fine blomster.
    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Ja, det var utrolig vakkert i denne hagen. Der skulle du vært. Reis til Malta!
      Jeg har lagt inn en liten kommentar hos deg også. Vakkert bilde! Hilsen Tove

      Slett
  3. Hei, Malta nydelig øy. Reiste 16.oktober, er nå halvveis. Lager flere innlegg når jeg er hjemme igjen... <<mange opplevelser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde håpet du ville kommentere blomstene, men det kan du gjøre når du kommer hjem! Fortsatt god tur!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  4. Fantastisk fargeprakt :-)) Herlig å se, nå - at den er
    bli sakte grå i naturen... i hvert fall når den første frosten komme. Takk for vakker bilder.
    Kjære Tove, vi var en gang i Frognerpark. Ja, du har rett - vi burde igjen... så deilige skulpturer. Vi hadde planlagt vår tur denne gange med kort varsel.
    Jeg er veldig glad for å se deg neste gang.
    God tid for deg. Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi trenger å se fargesprakende blomster nå som mye er blitt grått.
      Ja neste gang dere kommer til Oslo, må dere si i fra Viola. Klem fra Tove

      Slett
  5. Hei!
    Der var vi innom også, jeg oppsøker alltid slike parker/botaniske hager når jeg er på tur.
    Malte er fantastisk bra!

    Jeg har vært noen dager i Amsterdam med mine tidligere Design og Arkitektur elever. Jeg skal tømme kamera nå, så det kommer litt etterhvert. Blir bare hjemme en languke så drar jeg og mannen min til Marokko i to uker. En tur til sommer og sol!
    Så flott at forlaget synes dette var et fint tips. Limer inn kommentaren din:Takk for godt tips, Ingun Kleppanrova! Jeg skal ta dette videre med aktuelle redaktører for vgs.fag her på forlaget! Beste hilsen Elisabeth Holmberg (bokens redaktør)"

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er enige om at Malta er topp. Anbefales!
      Gleder meg til å se bildene fra Amsterdam. Så hyggelig å være på tur med tidligere elever!
      Så blir det å glede seg til bilder fra Marokko med tid og stunder. God tur!
      Takk for at du har limt inn kommentaren.
      En god helg ønskes av Tove

      Slett
  6. Takk for det nydelege innlegget du deler.
    Fantastiske blomster i alle fargar og flotte gamle tre.
    Nokre av blomstrane virka kjende, men eg veit ikkje namn.
    Eg har lese innlegga dine om Malta og må sei det fristar å fare dit.
    Igjen, takk for fin oppleving.

    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk til deg for hyggelig tilbakemelding. Ja, du/dere burde reise til Malta. Det sier også Ingun Kleppan og flere andre.
      Og denne hagen - bare nydelig! Hilsen Tove

      Slett
  7. Hei, denne haven gikk vi dessverre hus forbi. Hadde ikke blogg da vi var på Malta, så det å ta bilde av blomster var ikke så opplagt da. De gule blomstene likner veldig på Perus nasjonalblomst Cantua buxifolia som finnes både i rød og gul utgave. Tok mange bilder av den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er jo kjempeflink med blomster. Kanskje kommer du tilbake til Malta, da må du selvsagt besøke denne hagen! Artig hvis du har tippet riktig blomst, skal se litt mer på det når jeg får tid. Hilsen fra Tove

      Slett