Ny viktig bok lansert!
Denne flotte boken, skrevet av Marit Andreassen, ble lansert den 27. september.
Marit har lang erfaring med design av butikkonsepter, produktplasseringer og utstillinger.
Boken er utgitt på Cappelen Damm Akademisk, og har hele 399 sider.
Therese Sandem og jeg var invitert til lanseringen på Treider Fagskoler.
Marit Andreassen er fagansvarlig og underviser på linjene Interiør og Retail Designer ved
Treider Fagskoler, Design i Oslo.
Gjennom flere år har hun hentet inn Therese Sandem i NCS - Norwegian Colour Senter og meg for å forelese om farger for elevene ved disse linjene. Det er alltid givende og interessant, da elevene er flinke og lydhøre for betydningen av farger.
Marit har også i kapittel 10 - Farger som virkemiddel - tatt med intervju med oss begge.
Og hun viser i boken til mine beskrivelser av fargene, hvordan de sender signaler og påvirker oss på ulike måter.
Og hun viser i boken til mine beskrivelser av fargene, hvordan de sender signaler og påvirker oss på ulike måter.
Klart farger er meget viktig i Retail Design!
Det viser også fargen på bokens omslag. Den ser kanskje rød ut på skjermen, men boken er knall-oransje med gullskrift. Hvorfor den fargen er valgt? Fordi oransje er salgsfargen frem for noen - den frister deg nemlig, enten du er klar over det eller ikke, til å kjøpe.
Det viser også fargen på bokens omslag. Den ser kanskje rød ut på skjermen, men boken er knall-oransje med gullskrift. Hvorfor den fargen er valgt? Fordi oransje er salgsfargen frem for noen - den frister deg nemlig, enten du er klar over det eller ikke, til å kjøpe.
I baksideteksten kan vi blant annet lese følgende:
I "Retail Design. Den fysiske butikken som markedsføringskanal", presenterer og diskuterer forfatteren de virkemidlene som kan benyttes innenfor fagområdet retail design - alt fra markedsundersøkelser og merkevareledelse til utforming og posisjonering av butikklokalet, eksponeringer og spesialeksponeringer.
Retail design favner fag som sosiologi, antropologi og ledelse, så vel som design, arkitektur, salg og økonomi. En retail designer må forstå både detaljistens merkevare og målgruppe, da butikken skal utvikles i henhold til det valgte konseptet og gi en inspirerende opplevelse og enkel kjøpsprosess for kundene.
Utgivelsen henvender seg til studenter innen retail design, salg og markedsføring, og til alle som har interesse for hvordan retail design, med den fysiske butikken som arena, kan skape verdier i samfunnet for forbrukerne.
Boken har hele 17 sider med henvisninger, og er meget grundig og gjennomarbeidet, både av Marit og av forlaget. Så vidt jeg vet er dette den første boken om retail design som er skrevet av en norsk forfatter. Veldig viktig!
Her er et bilde fra lanseringen, med Marit omgitt av tre av elevene fra forrige semester.
Jeg hadde boken med meg og viste den til elever på Westerdals da jeg foreleste der for et par uker siden, og de ble svært begeistret for boken. Jeg har også presentert den for kursdeltagere, som også viste stor interesse.
Jeg ønsker Marit lykke til med boken, og gleder meg til å forelese på Treider igjen i november.
Hilsen fra Tove.
Farger påvirker og fascinerer oss, ønsket eller ikke ønsket. Derfor er det viktig å gjøre fargene oppmerksomme. Takk for tips. Takk for blog din, Tove.
SvarSlettDenne morgenen fascinerte himmelen meg over byen.
Klem fra Viola
Vi er helt enige, Viola. Fargene gjør noe med oss!
SlettHåper du har lagt ut bilde av himmelen. Jeg skal ta en titt. Hilsen Tove
Så bra at det kommer slike bøker!
SvarSlettKanskje de burde selges inn på salg og service linjene på videregående, det var bare er tips!(uten å ha bladd i boka)
Veldig viktig bok! Takk for fint tips, Ingun. Skal videreformidle det til forfatter/forlag.
SlettGod helg ønskes av Tove
Takk for omtale av boka.
SvarSlettKanskje julegåvetips til svigerdatra mi ?
God helg frå Anne-Mari
Ja, etter det jeg har forstått er hun i gang med spennende utdannelse, som også inkluderer farger, eller tar jeg feil? Denne boken tar for seg alle sider ved butikken, innredning, plassering, farger etc.
SlettEn god helg ønskes av Tove
Ja, den fargen gjør oss nysgjerring. Gratulerer sier jeg. Hyggelig bare med noen klementiner på borden nå som høsten og mørket tar for seg. God helg til deg :)
SvarSlettHelt enig - det er godt sagt. Oransje er svært spesiell, og den er vakker. Denne boken kan faktisk være en såkalt "coffee-table-book", fordi den er vakker og lyser opp. Den oransje fargen "snakker" til oss!
SlettEn god oransje helg full av livsglede ønskes av Tove.