lørdag 14. oktober 2017

Mer fra Malta - Mdina - tidligere hovedstad.
Den lille øya - mindre enn Mjøsa - har så mye å by på!

Mdina er en av de mest intakte middelalderbyer i verden, med sine trange gater og høye murer.


Vi var på Malta i mai, og jeg har lagt ut flere innlegg. Men enda er det mer jeg ikke har fått vist fra denne fantastiske øya. Du må faktisk reise dit selv for å oppleve alt de har å by på.
Her er noen bilder fra en trang og merkelig by - Mdina - tidligere hovedstad på øya.
Dette er egentlig en befestet middelalderlandsby, og den ligger praktfullt til på en høyde midt på øya.
Ettersom den tidligere var hovedstad, blir den i dag ofte kalt "Gamlebyen".












For meg er det selvsagt artig å se at de bruker mye farger på dører, vinduslemmer etc. I dette huset holder glassbutikken Mdina glass til. Jeg har tidligere lagt ut et innlegg om flott glass herfra.

Som du ser er alt i kalkstein (limestone.) Det samme som nesten alle bygninger på Malta er bygget av. Denne steinen gir en vakker stemning, da den går fra varm beige/gul og til rosa. Men dessverre - mye trenger restaurering. Steinen kan være svært porøs. Men Malta er ingen rik øy. Turistnæringen er det viktigste, ca. 2 millioner turister hvert år. Men inntektene holder ikke til alt som skulle vært gjort. Men sjarmerende er det.














I Mdina er det luksuriøse palasser som ble bebodd av maltesiske adelsfamilier. Men ettersom disse trenger sårt til forbedringer, er det få som bor der i dag, de har ikke penger til å gjøre utbedringer. I 2011 bodde det kun 239 personer i byen.






















Jeg kjenner ikke historien til disse husene, men kan se for meg kvinner komme ut i flotte kjoler og hatter for å delta på ball.















Eller kanskje skulle de til gudstjeneste i kirken.
Vi tittet inn i en fantastisk kirke, og det var faktisk bryllup der da vi var der. En mengde gjester.

Det var også mye flott smijernsarbeide på balkongene og dørene.













Smale gater, men her ser du likevel parkerte biler, det forundret meg. Det sies nemlig at "biler kun er unntaksvis tillatt".  Byen blir kalt "Den stille byen", da det ikke er biltrafikk. Men flere steder sto det parkerte biler. Du ser det på flere av bildene, selv om jeg har redigert bort mange. Dette bør stoppes for å bevare byen!











På bildet over til høyre, står mange biler, som du ser. De venter på brudepar og bryllupsgjester. Det er vel et unntakstilfelle?













Vi titter inn i en elegant restaurant i en av gatene, før vi forlater Mdina.
Ved utgangen står et gammelt, vakkert tre, med en stamme som har blitt til et kunstverk.
Vi sier takk for oss. Hilsen Tove.

6 kommentarer:

  1. Fint å lese om den gamle byen.
    Eg har ikkje vore på Malta.
    Du er flink til å legge merke til detaljar og
    formidle dei til oss så ein kan sjå det for seg.
    her er det hytteliv denne veka, regn og kaldt ute så det blir mest innekos med barnebarna.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for rose. Veldig hyggelig at du synes mine blogginnlegg er interessante.
      Vi hadde fantastisk vær en uke i Italia. Kom hjem i går kveld. Håper været bedrer seg hos dere.
      Men kos dere med barnebarna uansett!
      Beste hilsener fra Tove

      Slett
  2. Heisann, dette vekker gamle, gode minner.... Vet ikke hvorfor jeg i en periode ble anonymisert ... Ha fine dager ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at minnene kommer tilbake. Gode minner er flott å ha med seg i livet.
      Nå er Vilt og vakkert på plass igjen.
      God søndag ønskes av Tove

      Slett
  3. Å, ja dette vekker minner. Malta var fantastisk bra!
    Alltid hyggelig å se igjen bilder derfra!
    Italia, gleder meg til bilder derfra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Også hos deg vekker Malta gode minner. Mange har det slik. Jeg er helt enig - jeg anbefaler Malta, veldig bra!
      Det kommer nok bilder også fra Italia, men rekker det ikke enda.
      God søndag ønskes av Tove

      Slett