fredag 13. januar 2017

Nå er det kanskje på tide å se litt på interiør igjen.
Det er lenge siden sist.
Og denne gang henter jeg igjen frem bilder fra turen vår til Østerrike i september 2016.


En av dagene spiste vi en deilig lunsj på dette hotellet. Synd at jeg ikke fikk tatt et godt bilde ute.
Et stort, flott hotell. Du kan se mer på www.hotel-leonhard.at. Hotellet ligger i Leogang.,


En stor, og gylden resepsjon møtte oss. En vakker gulfarge, men vanskelig å gjengi den helt riktige fargen på grunn av lyset. Hjemlig og koselig, Og i dette innlegget vil jeg konsentrere meg om fargene, for her var det ikke mye hvitt og grått heldigvis!




Og vi ble vist til et hyggelig dekket langbord.
Min mann og jeg reiste sammen med folkedansgruppa, Byttomfoten. Se også flere flotte innlegg fra turen, fra høsten i fjor.
Vakre, vel avstemte farger. Den dus grønne duken og serviettene, og de murstensrøde stolene passer godt sammen. 
Gode valg til treveggene. Det blir mye brukt i Østerrike, i alle fall de stedene vi besøkte. 




Spisesalen ved siden av vendte ut mot et grønt-område, og var lysere, malt i nesten helt hvitt.


Men stolene og gardinene gjorde rommet innbydende og hyggelig. Gule servietter ga litt solskinnsfølelse.

Til venstre ser du en liten sofagruppe i det samme rommet.
Tydelig at de er opptatte av farger - her er duken og serviettene grønne. Under ser du et vakkert blyglassvindu.










Lenger inn i hotellet er en flott bar i delikate farger, og så langt synes jeg fargene har vært veldig fine.



Men hva synes du om fargesammensetningen i salongen til høyre?
Veggen midt i mot er malt i en kald, nesten syrinfarget lys blå farge. Og den er lekker. Men hva med den oransje/ murstensfargede skinnsalongen med grønne puter?
Her burde de ha hatt fargepaletten fra NCS-  Norwegian Colour Senter.
Hvis du ser på innlegget lenger ned i bloggen om fargekurs, forstår du at det er viktig både å tenke fargepsykologi og NCS-regler når man velger farger.
Fargene må ha visse "likheter", som de kaller det hos NCS - slik at nyansene passer sammen. Dette tar vi opp på kurset i mars.

Også i salongen innenfor blir fargevalget feil. 
Den gule veggen passer fint til den lys fiolette salongen, men også her kommer denne "murstensfargen" inn, og ødelegger helhetsinntrykket. Hva synes du om det grønne gulvteppet?

Familien Hörl, som eier hotellet, ser ut til å være glade i farger, men jeg lurer veldig på hvem som har stått for fargevalgene!

I TV kroken til høyre er denne rød/brun/oransje fargen hentet inn igjen, og til det grønne gulvteppet er det helt fint.

Et vakkert hotell, som absolutt kan anbefales, selv om jeg gjerne skulle vært med og tatt noen andre fargevalg, sammen med Therese Sandem fra NCS - Norwegian Colour Senter.
Fint om du vil kommentere!

















Hyggelig var det også med smågjenstander rundt omkring.
Det lille ekornet, og den grønne frosken sjarmerte meg.


Her ser du et dårlig bilde av hotellet utenfra, men bedre enn ingenting. Hilsen Tove.

18 kommentarer:

  1. Hei Tove, Godt nyttår:-) Takk for at du deler flotte bilder fra dine reiser. Farger gir energi enten fargeklatten er liten eller stor. Takk for dine gode råd i dine innlegg. Blir alltid inspirert av deg. klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år ønskes også deg.
      Veldig hyggelig med en kommentar fra deg, Siv, det er en stund siden. Vi er jo interessert i farger begge to, og i den siste boken du har utgitt, "I balanse med riktig mat, farger og yoga", har vi begge skrevet. Hyggelig å høre at jeg kan inspirere. En god helg ønskes av Tove.

      Slett
  2. Heisann! Takk for titten , Tove, og go´hælj ønskes deg ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du som er så opptatt av farger - hva synes du om mine kommentarer? Hva synes du om disse fargekombinasjonene? God søndag ønskes av Tove

      Slett
  3. Fint å lese om opplevelsane dine på turar.
    Og fint å sjå bilder med interiør og fargar.
    Du ser det og tek bilde av det, tusen takk.

    Fin helg vidare frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding nok en gang. Men det hadde vært artig om du hadde kommentert fargene. Er du enig med meg i mine kommentarer eller ikke?
      En god søndag ønskes av Tove

      Slett
  4. Ja, jeg ser så tydelig hva du mener med den grønne fargen på putene og mursteinfargen på det andre bildet. Det skjærer, det er sant!
    Harmoni må det være, både i farge, form som gir en god helhet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du også ser at det her er noe galt.
      Kjenner du NCS-systemet? I alle fall, hvis man skal ta ut farger til andre, eller i offentlige bygg, bør man kunne dette, og jobbe ut fra en fargevifte eller et NCS-atlas. Jeg har begge deler. Takk for din kommentar.
      En god uke ønskes deg av Tove

      Slett
    2. Ja, jeg underviser i design og arkitektur, så dette er kjent stoff. Akkurat i år er det kollegaen min som skal ha selve gjennomgangen med elevene, fordi jeg må gjennomgå perspektivet med dem. Vi har nemmelig fått i oppdrag fra ungdomsskolen og lage modell med fargeforslag til den nye kantina - allrommet. Flott oppgave!

      Slett
    3. Skulle ønske jeg kunne komme til dere for å forelese en dag, selv om du/dere allerede kan mye. Det er veldig tilfredsstillende å undervise unge mennesker.
      Kjempeartig oppgave. Jeg håper de velger riktige farger. Spesielt to farger er viktig i denne sammenhengen. Hilsen Tove

      Slett
  5. Hei Tove. Veldig morsomt å se hvor fargefokusert og fargefølsom du er når du er ute i naturen og på dine turer. De som har så sterk "fargefølighet" og er spesielt interessert i farger som du, vil med en gang merke at det er en disharmoni i fargesammensetningen.

    Mange skulle vel ønske å ha denne "føligheten/sansen" når man skal ta ut farger enten det er i privat eller i jobbsammenheng, og det som er så flott, er at denne sansen kan man trene opp!
    Vi går ofte gjennom hverdagen UTEN å ense fargene rundt oss....de er liksom bare der, men om man fokuserer på fargene i omgivelsene rundt seg og gjør seg opp en mening om hvordan de harmonerer, så vil denne "fargeføligheten" sakte men sikkert trenes opp. Det handler om å fokusere på det som skaper harmoni/disharmoni for øyet, hjerne, kropp og sjel - kontraster er også viktig i våre omgivelser, men det er viktig å posjonere dette, slik at det kan fungere for alle typer mennesker. Denne bevisstheten man tilegner seg og føler på, vil gjøre det mye enklere å ta et fargevalg/sette sammen farger ved en senere anledning.
    En viktig del av denne bevisstgjøringen er også å tilegne seg kunnskap om fargefenomener, fargevalg, lys, fargelære, hvordan vi mennesker ser og oppfatter farger (NCS-systemet) og ikke minst hvordan fargene påvirker oss mennesker (fargepsykologi). Disse viktige kunnskapsområdene vil vi gjennomgå i kurset som Tove henviser til "Fargene forteller - riktig farge er avgjørende!" Det er fortsatt ledige plasser på kurset!

    Håper vi ses!
    Mvh. Therese Sandem, NCS - Norwegian Colour Senter AS

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var mange kloke ord fra deg, Therese. Klart man blir fargefokusert etter å ha oppholdt seg i fargenes verden i 25 år - både med kropp og sjel.
      Det er en bitte liten knallblå blomst jeg av og til ser i fjellet. Den er så liten at de færreste legger merke til den - men den snakker til meg. Jeg må alltid bøye meg ned og fortelle den hvor vakker den er. Men det er litt merkelig - i naturen passer liksom alle farger sammen - ingenting er feil. Men i et interiør blir det noe annet. Men som du sier, det handler om bevisstgjøring og om kunnskap.
      Det er gøy når vi sammen foreleser om farger på skoler. Elever som bare har tenkt sort og grått, får en voldsom interesse for farger, og vi får mange hyggelige tilbakemeldinger. Det gleder oss begge.
      Håper som deg at mange melder seg på kurs. Med fargeglade hilsener fra Tove.

      Slett
  6. Her var det litt av hvert ja. Men noen ganger er det morsomt med farger som krasjer, for det skaper latter, prat og diskusjoner det også. Noen liker det som ingen andre gjør, men på et hotell bør det nok være harmonisk. Ha en vakker ny uke i januar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Privat kan du velge hva du vil, hvis du bor alene. Men kanskje uten at du er klar over det, vil disharmoniske farger over tid, ikke være godt. Men som du sier - her kommer også smak og behag inn i bildet. Men det er faktisk viktig og vite hva de ulike fargene står for, og hvordan de påvirker oss. Takk for fin kommentar. Hilsen Tove

      Slett
  7. Hei igjen. Du spurte om hestebildet. Det er to bilder som er lagt over hverandre i et fotoprogram så de skiner gjennom hverandre. Men jeg kunne ha tegnet hesten opp på og lagt den mot en flat glassplate og fotografert det i solnegangen og fått samme resultat! Utrolig gøy å mikse litt. Nå må du ut og blåse såpebobler i kulda!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar på det jeg spurte om på din blogg. Et helt fantastisk bilde, som ikke vi vanlige amatører kan stille opp med.
      De av leserne som lurer på hva dette handler om, gå inn på bloggen naturglede og se de fantastiske bildene. Hilsen Tove

      Slett
  8. Vakre bilder fra hotelen i Østerike. Ikke langt fra meg.
    Bevisst bruke fargene i naturen.
    Ha glad fargik 2017 Tove.
    Vi har hvit hvit hvit... jeg er så glad... SNØ. Vi har ikke lenge her og så jeg benytte ute i naturen. Neste dagene skal komme solen med blå himmel... dertil. Drømmen.
    Vi har det så vakkert med årestider, til/etter hvit kommer - dessverre det grå - men så :-))) våren med fargene mer og mer. Og så min hjeretet kan stråle med
    snø hvit ... veldig fint. Jeg liker veldig.
    God dag deg. Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for din kommentar, og for at du trener på norsk. Du bor jo i Tyskland har jeg forstått. Et godt og fargerikt år 2017 ønskes også deg!
      Du er heldig som har hvit snø. Da jeg kjørte gjennom Tyskland 26. april 2016 snødde det også.
      Håper du kan gå på ski?
      Grått er trist, men våren er vakker når fargene kommer tilbake. Enig - hjertene våre kan stråle med fargene. God dag ønskes også deg fra Tove

      Slett