onsdag 7. mai 2014

Husfarger på Kampen

Jeg sa i mitt innlegg om Telthusbakken 2. mai, at jeg ville vise noen bilder jeg hadde tatt av hus på Kampen. Noen fargeglade, noen mer neddempet, men de fleste har sjarme.

Jeg tar det like godt med det samme.


Og ettersom jeg viste et rosa hus i Telthusbakken, kan jeg like godt begynne med hus i denne fargen her.
Hva synes du?
Et mye større hus, en mye sterkere rosa nyanse, og med blått rundt vinduene.
Tror ikke mange ville valgt disse fargene. Men Kampen er også spesiell!


Her er også litt farge, men dette bygget er vakkert fargesatt.


Som du ser er det her bare et utsnitt av et bygg, da jeg måtte luke bort en mengde biler.
Slike hus synes jeg har sjarme, i motsetning til de fleste nybygg i dag, i grått glass og stål uten personlighet.


Her er enda et. Det er egentlig høyere, men første etasje med parkerte biler foran tok jeg bort.
Delikat og lekker fargekombinasjon.


Her er mer farge, men ikke skrikende. Den røde fargen duses ned med en dyp grå farge. (Her måtte bare bilen bli med.)
Alle disse husene er bebodd av flere, delt opp i leiligheter, og kan selvsagt ikke sammenlignes med småhusene i Teltusbakken. Men også her på Kampen er det et sjarmerende bomiljø.


Men så kommer denne eneboligen i en knallblå farge, med en anelse indigo (blå-lilla) i nyansen. Den syntes bedre i virkeligheten enn her på bildet. Men lilla-nyansen fremheves også av den fiolette (rød-lilla) krakken, kanten under taket på garasjen og vinduskarmene i fiolett.
Jeg sier det samme som jeg skrev i innleggene om hus på Tenerife, blått/indigo er sjeldent eller aldri vakkert på hus!
Etter min smak blir det skrikende, og går ikke harmonisk inn i boligmiljøet og fargene i naturen.
Men jeg vil gjerne høre din mening om dette!

En god og fargerik uke ønskes dere, selv om det vekselsvis regner og snør her hos meg.
Hilsen Tove





8 kommentarer:

  1. Synes den rosa fargen virker dempende, og tirrer ikke følelsene akkurat. Passer helt fint i byen og kanskje i forskjellige strøk. Nå har jeg ikke kjennskap til Kampen, roe ned gemyttene kanskje.. Men det har ikke vært i stil ute på landet og nær natur.

    De to andre bildene skaper god balanse og fremhever bygningene. Lekkert og delikat. Det likte jeg..

    Det røde huset er pent, men nå er det jo forskjellige rødnyanser også. Men denne er ikke skrikende og passer til husets gamle stil om det er noe som heter det.. Men sistnevnte hus ble skrikende i fargen og noe som ikke passer helt på en bolig.. Fargen er flott på klærplagg, men ikke hus..

    Husker vi leide et hus, og stua der var malt i dyp rød.. Etter en måned i mye røde omgivelser ble jeg rett og slett amper og irritert. Jeg elsker den røde elegante kjolen min, men bare ved festlige anledninger..

    Har funnet boken din, men ikke kommet så langt til å bestille den men kjenner jeg meg selv rett så havner den nok i hus..

    Ha en fin vår ettermiddag!

    SvarSlett
  2. Takk for nok en flott kommentar, Eva. Jeg skal fortelle deg noe merkelig med rosa - den ser ut til å roe menn, og kanskje voksne kvinner, men den gir småjenter et kick! Hvorfor, vet vel ingen. I amerikanske fengsler har de prøvd med rosa celler, og det roer vanskelige mannlige fanger. Det er mye med farger som vi ikke enda forstår, derfor er det så spennende å jobbe med det.
    Forøvrig er vi enig i det andre du skriver, men jeg har dyp rødt hus. Ville ikke klart å ha rødt inne, men liker å ha det ute. Står godt mot grønt gress og trær. Det er jo komplementærfarger.
    Hvis du leser boken og har spørsmål, må du bare spørre! Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Det siste bildet skriker, ikke bra. De andre synes jeg passer fantastisk bra. Jej er lykkelig hver gang jeg ser at folk tar i malerkosten å maler andre farger en off white osv! Det er så dødsens kjedelig. Men det må passe inn og disse husene på Kampen er flotte, minus siste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er som vanlig enige - så bra! Jeg kan ikke helt forstå hvordan de tenker når de velger en farge som skriker slik. De tar i alle fall ikke mye hensyn til naboene! Men jeg mener også som deg at den minimalistiske trenden med off-white og grått har vart lenge nok! Hilsen Tove

      Slett
  4. Hvor festlig.. Nå fikk jeg en lys ide nemlig. Har en hvit gammel nattbord som svigerfar i sin tid lagde. Den skal jeg pusse ned, og min svigerdatter kan maling som jobber på Byggmakker. Tenkte å få henne til å mikse en rosa farge som jeg vil ha på nattbordet. Det vil passe inn i det lyse gjesterommet. Håndtakene har jeg kjøpt for en tid tilbake, og den er faktisk lys rosa...

    Koselig det du nevner med rødt hus, det er pent når det kommer ute men ikke for mye rødt inne.. Jeg skal skynde meg inn på bokklubben å bestille boka og så får jeg spennende stunder. Og lurer jeg på noe så skal jeg spørre så klart..

    Varm hilsen i fra nord..

    SvarSlett
    Svar
    1. Når det er malt, må du legge ut et bilde av det rosa nattbordet. Det vil jeg gjerne se!
      Så gøy at du bestiller boka. Håper du får mye glede av den.
      Husk at det ligger en arbeidsbok i plastlomme bak i boka. Når du har lest om de ulike mennesketypene i boka, kan du kartlegge deg selv. Jeg lurer veldig på hvilken gruppe egenskaper som dominerer deg. Forstår du ikke hva jeg mener, vil du forstå det når du får boka. Lykke til! Hilsen Tove

      Slett
  5. Heisann!

    Kampen er et koselig sted. jeg ble også fascinert av bebyggelsen og farvene. Har en bildeserie fr en tur jeg tok i fjor på bloggen.
    Da skal få tak i boka også.. og se om det "stemmer" det jeg tror jeg vet om hvilken gruppe jeg er i. Har aldri vært til analyse!

    SvarSlett
  6. Da har jeg vært inne på din blogg, Vilt og vakkert, søkt på Kampen, og fått opp flotte bilder fra den 16.2.13. Mye finere enn jeg har vist her. Jeg fikk bare tatt noen bilder etter å ha besøkt utstillingen til Anne Weiglin.
    Jeg anbefaler alle å ta en titt!
    Vel, vel - tydelig at du leste det jeg skrev til Eva, litt lenger opp. Dere er jo begge veldig interessert i farger, og da er det kjempespennende å få vite litt mer om sin personlighet og sine fargepreferanser. Det henger sammen. Derfor nevnte jeg det for henne. Jeg får arrangere et fargekurs for bloggere, det hadde vært kjempegøy! Spesielt om det hadde vært i Tromsø eller omegn der Eva bor. Kanskje får vi det til en gang? Jeg skal spørre henne. Hilsen Tove

    SvarSlett