søndag 4. mai 2014

Blogger's Sunday Walk - Spring.

Les mer på bloggen Vilt og Vakkert,
som du kan klikke deg til fra min blogg.

Jeg har fulgt oppfordringen, og gått en deilig to-timers tur i "min" skog. Så vakkert i dag, så deilige farger!


Mange tenker ikke over at Stovner ligger på historisk grunn. 
Her går Oldtidsveien, og her er det en pilegrimsvei.
Oldtidsveien har sin opprinnelse i førhistorisk tid, og ble beskrevet allerede i 1594.
Den er i dag fredet ifl. loven om Kulturminner.














Et par minutter fra vårt hus, ligger Øvre Fossum Gård, med et stort ridesenter.
Der startet min tur i dag med litt prat med hestene. Men som du ser, bare en av dem var i pratehjørnet.










Derfor gikk turen raskt videre, opp mot den fine lysløypa vi har her oppe i skogen.










Omtrent midtveis i lysløypa ligger Liastua, som er åpen på søndager. Her kan du få både kaffe, saft og vafler.
Stua drives av idrettslaget Høybråten og Stovner I.L. Og de har mange gode idrettsutøvere, blant annet skiløpere. Mine to sønner var medlemmer i Stovnerkameratene da de var små, og det er ikke få skirenn vi har kjørt ivrige gutter til, og heiet oss hese. Det var kjempegøy!
I dag er Stovnerkameratene slått sammen med Høybråten I.L.                                                       Da vi flyttet hit opp i 1965, var det også to skibakker her oppe, en stor og en liten. De er borte, men det er kommet en liten utforbakke med skiheis i stedet, til stor glede for mange barn og unge.


Ved siden av Liastua er det satt opp balanseelementer og apparater som små barn kan prøve seg på. Fint for å få de små ut i naturen!

Her er det også fint å sykle, som du ser.

Men jeg vil høyere opp, og forlater etterhvert lysløypa.




Denne klokken står der den trange "Kongedalen" starter, Oltidsveien over Gjelderåsen.
Dalen var så trang at to kløvhester ikke kunne passere hverandre. Hvis en skulle oppover, ringte han i klokken, for at ingen skulle starte på vei nedover.

Og tilsvarende klokke står på toppen, for at ingen skulle starte oppover hvis han skulle ned.


Her går også en pilegrimsled, som er merket.

Med andre ord, her har det nok skjedd mye i gammel tid, mye slit og strev!
Ikke enkelt å komme seg frem den gang. Det var en lang vei bare de skulle til Hadeland!

Flere av disse kulturminneskiltene finner du her, men du kan nok ikke lese det som står.









Nå er jeg på toppen, og ikke langt herfra, litt lenger ned lå, en Milorg hytte. Det er også satt opp skilt der, slik at man kan se hvor den lå.


Her oppe, finner vi imidlertid en av medlemmenes møteplasser. Nå er vi over i nyere historie, så i denne skogen finner du mye spennende historie fra flere epoker.

I tillegg er det veldig hyggelig å gå tur her.
Er det noen som har lyst til å være med på tur i "min" skog, ta kontakt med meg, så skal jeg med glede vise deg rundt. Som du ser av skiltet under, kommer vi opp til det høyeste punktet i Gjelleråsmarka, 311 m.o.h.


Håper du også har hatt en fin tur i dag. Hilsen Tove

8 kommentarer:

  1. Heisann Tove!
    Så mye interessant du viser. Er Oldtidsveien den samme vi har her i distriktet. Går den hele veien inn til Oslo og videre oppover til Trondheim?
    Likte spesielt godt historien om klokka det var nødvendig å ringe i siden det ikke var mulig å passere ...
    Her er det mer enn nok av historie og vakker natur pluss aktiviteter for store og små, tobeinte og firbeinte.
    Jeg lager en samlepost i løpet av uka.
    Ha fine dager! Kanskje det er en bedre idé å møtes i Oslo, enten på tur eller i et galleri? Skal kanskje innover neste søndag! Er du hjemme da???

    SvarSlett
    Svar
    1. Traseen til Oldtidsveien gikk opprinnelig fra det gamle Oslo, over Galgeberg, krysset Alna ved Alnabru, videre forbi Alfaset i Strømsveiens nåværende trasé. Deretter fortsatte den forbi gårdene Furuset, Stovner og Fossum, før den gikk over Gjelleråsen, videre over Romerike til Trondheim. Den var en ride- og gangvei. Dette står på det skiltet som ikke er lesbart på bloggen.
      De to klokkene kom på plass igjen for noen år siden, og det synes jeg var kjempefint.
      Jeg gir deg beskjed om når vi kan treffes. Hilsen Tove

      Slett
  2. Hei!
    Så flott at du ble med på tur også! Flott tur og fine bilder.
    Jeg tok sykkelen fatt, har fått litt sykkeldilla!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart jeg måtte bli med på tur! Det er så vakkert i skogen nå.
      Deilig å sykle også. Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Er visst første gang jeg er innom bloggen din, via Ingunn sin side hvor dere begge skriver om en søndagstur.. Må vel innom Vilt og vakkert for å finne ut mer om hvordan man går fram. Er jo et flott tiltak. Ser ut til at du hadde en flott tur i går, og mye å se på veien og du forteller så fint om stedet som for meg som bor langt mot nord så blir det rene eventyr ferden jeg får være med på. Flotte bilder og godt dokumentert.

    Kommer nok innom bloggen din flere ganger..

    Ha en fin uke..

    SvarSlett
  4. Tusen takk, Eva, for en veldig hyggelig kommentar - og velkommen til bloggen min.
    Jeg hadde en deilig tur i går, og selv om jeg har gått på disse stiene og i dette området siden 1965, er det noe nytt å se hver gang. Vi hadde riktignok ikke lysløype den gang, men vi tråkket og kjørte løyper med en enkelt snøscooter for at barna skulle få trent. De er mer bortskjemt med forholdene i dag. Men om sommeren så det omtrent slik ut som i dag. Det vil si, klokkene er kommet på plass igjen senere.
    Vanligvis skriver jeg om farger i alle sammenhenger på denne bloggen, men ofte i sammenheng med natur. Men du kan lese både om interiør og klær og mye mer.
    Velkommen tilbake. Kanskje legger du deg inn som følger, det hadde vært hyggelig! Har du blogg, så skal jeg ta en titt på den.
    Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett
  5. Heisan! Nå legges oppsummeringen av Blogger´s Sunday Walk ut straks.
    Ikke så mange med denne gangen heller, men vi holder det gående.
    Har ikke bestemt dato for sommerens tur, så kom med forslag!
    Jeg har bestilt boka di ...
    Ha en fin feiring 17.mai... været blir strålende ;:OD)

    SvarSlett
  6. Jeg forbereder kurs til i morgen og onsdag. Går inn på bloggen din i morgen, og kommer med forslag.
    Så gøy at du har bestilt boka. Håper den vil bli til glede!
    En god 17. mai ønskes også deg! Hilsen Tove

    SvarSlett