fredag 2. mai 2014

Hus i utradisjonelle farger fra et sjarmerende bomiljø i Oslo - Telthusbakken.

Jeg la den 22.og 24. januar ut innlegg om farger på hus på Tenerife.
Jeg skrev at jeg syntes de fleste fargene jeg viste på bildene var vakre på Tenerife, men at mange i Norge kanskje ville betakke seg for disse fargene her hjemme.


Men for et par dager siden gikk jeg nedover Telthusbakken her i Oslo. Den går ned fra Gamle Aker Kirke, og munner ut i Maridalsveien. Hvis ikke du har gått her, må du bare gjøre det! Det er en veldig sjarmerende liten, bratt vei. Høyt over hustakene på venstre side troner kirken, og på høyre side er det parseller som leies ut, der man kan dyrke grønnsaker, blomster og bær.
Min onkel hadde en parsell for mange år siden. Og jeg husker spesielt de kjempegode bringebærene han dyrket frem. Her er en liten historie om disse nydelige bringebærene: Da jeg var gravid med min eldste sønn hadde jeg et veldig sug etter bringebær, men den gang var det ikke mye import av bær i Norge, så vi måtte vente til de ble modne. En dag kom jeg oppover Telthusbakken og hørte onkel Ragnar rope på meg. Det første bringebæret var modent. Det fikk jeg, og det smakte himmelsk! Merkelig - men dette glemmer jeg aldri, jeg kan fremdeles kjenne smaken.


Heldigvis hadde jeg fotoapparatet med meg, og da jeg tok bildene kom jeg til å tenke på hva jeg hadde skrevet i innleggene fra Tenerife om fargevalgene på hus der, og at disse fargene ikke ville passe i Norge. Men her, i dette helt spesielle miljøet, var det plutselig fint.
Likevel, jeg hadde nok ikke valgt denne rosa fargen. Og den passer vel ikke helt sammen med det bonde-røde huset ved siden av. Eller hva synes du? Men det er da sjarmerende med den ultra feminine rosa fargen mot den gamle vannposten ved inngangspartiet?!
Jeg skrev forøvrig også om inngangspartier fra Tenerife, og er du interessert kan du gå tilbake til 22. februar. 


Nedenfor det rosa huset var det, som du kan se et lyse blått hus, og lengst nede var det et grønt.
Vakkert det også med blomstrende trær med rosa blomster.










Jeg kom nå også på et annet spesielt miljø i Oslo, der det er ganske fargesprakende, nemlig Kampen.
Det vil jeg vise deg senere, for jeg har noen bilder derfra.
Hilsen Tove.

8 kommentarer:

  1. Heisann!

    Helt rett - når farvene får leke innenfor et helt spesielt boligstrøk, blir det sjarmerende. Vi har et tilsvarende område i Fredrikstad: Vaterland.- og Gamlebyen selvfølgelig!
    Så fint at du liker å gå tur. Bli med på BSW! Det er noe jeg satte i gang for et par år siden, men deltakerantallet har vært synkende. Jeg gir meg imidlertidig ikke, om det er få som deltar, betyr ingen ting. Eldbjørg er flittig turgåer. Ta en titt på tidligere turposter. mange flotte landskapsbilder.
    Gleder meg til å se hvor du vil gå, god tur 🌞

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Gamlebyen i Fredrikstad er veldig sjarmerende, men det er lenge siden jeg har vært der. Så jeg får kanskje ta meg en tur!
      Jeg holdt forresten foredrag på Boligmessa for ett år eller to siden.
      Forstår ikke helt hva du mener. Hva er BSW? Er det slik at bloggere skal ut å gå i tillegg til å ta bilder, for deretter å legge bildene ut på bloggen? God lørdag fra Tove

      Slett
  2. Hei Tove, Telthusbakken er vakkert...enig med deg...rosa hus kan bli litt vel mye rosa....grønne hus gir god energi....klem fra Siv:-) Ta en titt på denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/jobb/Deler-mennesker-inn-i-farger-for-a-bli-bedre-selgere-6832226.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du ga meg tips om artikkelen. De deler mennesker inn i fire grupper, og det mener jeg er for snevert. I mitt system bruker jeg syv grupper, og i tillegg er det blandingen av egenskaper fra disse som gir svaret. Det de bruker ser nesten ut til å være tatt mye fra, hva het det nå igjen, fire fargehatter?, eller noe i den retning. Med mitt system kan jeg ikke bare finne gode selgere, men få rett person på rett plass i bedriften. Det er kjempeviktig! God lørdag ønskes av Tove

      Slett
  3. Telthusbakken er praktfull og særlig denne rekka. Jeg bodde i to år på Rodeløkka, der er det også mange fine hus. Tenk, jeg hadde tilbud om å få kjøpe huset jeg bodde i, med fire leiligheter for småpenger. Men jeg takket nei, siden vi da hadde kjøpt oss gård. De husene er så ettertraktede nå, så da hadde jeg hatt mange penger. Men penger er ikke alt i livet, lykken er viktigere

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykken er viktigere helt klart, men penger er heller ikke å forakte!
      Du kunne jo ha kjøpt det og leiet ut leilighetene, synd!
      Koselig også på Rodeløkka!. Fint at noe blir beholdt, selv om politikere og andre har gjort mye dumt rundt om i Norge. Mye vakkert og historisk har blitt revet. God lørdag ønskes av Tove

      Slett
  4. Er jo noen dager siden du postet dette innlegget. Hvor fint det er på Telthusbakken. Nå har ikke jeg vært der i det store hele, men jeg synes det rosa huset er søt.. Nå skal det sies at jeg er vel dristig i fargevalgene.. Malte kjøkkenet i svak rosa farge.. Det ser vi når dagslyset treffer veggen, og på kvelden ser det hvitt ut.. Veldig spesielt.

    Er enig med deg i at det rosa huset ikke passet helt inn til det røde huset.. Det ble krasj rett og slett.

    Jeg har lagt meg til følger hos deg, og lagt bloggen din på min bloggliste slik at jeg finner deg igjen. Min blogg finner du her, http://lavinasverden.blogspot.no/

    Ønsker deg en fin dag, og jeg skal forberede meg på en liten fototur ute ved havet..

    SvarSlett
  5. Takk for nok et hyggelig innlegg, og for at du har lagt deg inn som følger. Jeg har lagt meg inn hos deg, + en lang kommentar. Hvor i Troms bor du?
    Er så lei av at alle skal male hvitt i hele huset, ditt lys-rosa kjøkken høres feminint og hyggelig ut. Hva sier din mann til rosa?
    God tur i dag. Her i Oslo regner det etter en lang periode med sol og vind. Det har vært kaldt. Det er godt med regn, da det er fryktelig tørt både i skogen og i hagen. Vi holder kontakten. Hilsen Tove

    SvarSlett