mandag 19. mai 2014

17. mai er den mest fargerike dagen i året!

Og med det fantastiske været vi hadde her på Østlandet, ble det mer folk og mer farger enn noen gang før.


Et Storting pyntet både inne og ute til 200-års jubileet og 17. mai, var vakkert.
Hele balustraden var dekket med friske blomster, og du ser nærbilder av blomstene under.









Og på Stortingets balkong sto Stortingspresident Olemic Thommessen, i sin flotte bunad, og vinket i nesten tre timer. For aldri har det vært et lenger barnetog i Oslo - hele 117 skoler tror jeg det var!



Og igjen spør jeg -
Hva om vi hadde sett 17. mai bare i sort/hvitt, slik vi gjorde da TV kom?
Vi kan være enige om at det ville vært triste greier!

Kanskje har jeg fortalt det før, men det får så være. Jeg leste for mange år siden om en fransk maler som mistet fargesynet sitt i en ulykke.
Han sa at han heller ville vært død. Maten var grå, vinen var grå, omgivelsene og maleriene hans var grå.
Han hadde ikke lenger noe å leve for, sa han. Jeg kan faktisk forstå ham.


Men selv  om de har sorte uniformer, ventet vi på Kampen Janitsjar.
Når de kommer, så svinger det! "Ja det er vår og Kampegutta går, oppover Karl Johan til hornmusikken" synger de.















Så kom flotte drill-piker fra Sinsen. Og deretter søte, små "drill-piker", med en annen type "drill-utstyr, hvis vi kan kalle de myke ballene for det?



Og sannelig fikk vi også se og høre et svensk orkester -
Tranäs Musikkår. Det var artig!







Og selvsagt kom russen!
Litt slitne kanskje, men det var enda liv i dem


Men så var det tid for dem vi ventet aller mest på, noen som  til og med slår Kampen Janitsjar! Men først kom hestene.




Flotte hester og flotte ryttere!







Men så er de her - Gardemusikken!
De også i sort, men uniformene har røde kanter og grønne påletter på skuldrene. De er virkelig elegante!
Og slik som de marsjerer og slik som de spiller. Jeg er mektig imponert!
En fantastisk avslutning på toget.













Oppover i byen sitter folk over alt, og over alt er det pyntet. Jeg er stolt av hovedstaden vår!



Jeg måtte bare bort og snakke med  denne
elegante, unge mannen. Veldig hyggelig var han da jeg ga komplimenter for dressen, og jeg fikk lov å ta et bilde. Artig at noen våger å skille seg ut! Og dette var en dress av god kvalitet.

Hvis du tar en titt på et av mine tidligere 17. mai innlegg, var et av dem bare om bunader, derfor ingen bunader denne gang.



Men, la meg få avslutte med bilder av min mann og meg i våre vakre Gudbrandsdals bunader.Vi er da fine?

Dette ble en dag å minnes! Håper du også hadde en fin 17. mai. Hilsen Tove

8 kommentarer:

  1. For et flott par! Også den unge mannen som stilte opp i sin flotte dress. Synes det er flott når man våger å skille seg ut i fra mengden.. 17 mai i Oslo er jo noe for seg selv, og det var jo tydelig mange som deltok i toget.. Fargerikt, ja, helt herlig med alle fargene.. Jeg har også lekt meg med farger i dag... Har nevnt bloggen din, og boka i mitt siste innlegg i bloggen.. 17 mai droppet jeg fordi jeg fortsatt er dårlig i hofta/ryggen..

    Ha en fin, fin uke og nå skal jeg kose meg med kaffe og lesing av boken din.. Handlet litt oransje her om dagen..Og i dag, noe gult og blått.. Lekt meg med foto.. Spennende...

    Varm klem i fra nord..

    SvarSlett
  2. Den dressen tror jeg var dyr. Et fantastisk stoff. Håper han kan bruke den mer enn denne ene gangen!
    Har vært inne på bloggen din og sett at du har hatt mye farger i hodet i dag. Kos deg med boken! Drøm søtt om farger! Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Hei Tove, Flotte bilder hos deg som alltid:-) klem Siv:-)

    SvarSlett
  4. Takk for det. Ikke så vanskelig å ta bilder når motivene og fargene er så fine! Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Det var et virkelig flott innelgg, Tove. Likte spesielt bildene av dere i bunader. Virkelig flott å se menn i bunad :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt gøy at vi begge har bunad, og begge bunadene er fra Gudbrandsdalen. Hadde aldri trodd at jeg skulle fått mannen inn i en bunad, men nå som vi danser gammaldans bruker vi bunader ganske mye. Vi skal til Roskilde og danse i juni. Hilsen Tove

      Slett
  6. Heisann!

    Det har ikke blitt tid til å være innom alle flotte innlegg - mai er en hektisk tid... Jeg må bare si dere er veldig stilige i bunader begge to!
    Snart er det til for å tre inn i den igjen for oss. 5. juni er det bryllup for yngste sønnen.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mai er hektisk. Takk for hyggelig komplement!
      Så gøy med bryllup. Lykke til! Hilsen Tove

      Slett