mandag 24. desember 2018

En riktig god og fargerik jul ønskes dere alle!


Denne gamle julestjernen må på plass hver jul sammen med de "gammeldagse" gardinene, som jeg sydde for flere ti-år siden. Begge deler er jul for meg.














Også nissefar, som vi fikk av vår sønn og hans kone for mange år siden må på plass. Han har tatt den lange veien til oss  med truger på bena og sekk på ryggen.

Og både han og jeg er helt klare på at en rød amaryllis hører med i julen. Og selvsagt liker han julegrøt!



Kan du se, jeg fik grød til jul?
og den som er nydelig, fin og gul!
Den flyder i fedt, gut!
Aa nam, nam for sager.
Jeg kjender det er jul
med en gang jeg smager!






I 2003 var vi på en gårdsauksjon på en gammel gård nedenfor fjellhytta vår i Fåvang.
Der kjøpte jeg litt av hvert av gamle ting, blant annet gamle bøker. Og blir ikke du også litt rørt når du leser hva som er skrevet av en bestefar til sitt barnebarn den 24. januar 1928:

"Denne bok testamenterer jeg herved til min kjære lille dattersønn Trygve! Endnu kan Trygve ikke læse, men jeg er sikker på at han vil bli flink til å læse når han blir eldre, og da vil han finde meget morsomt og nyttig i denne bok, som består av bare Magne-julenummer."

Magne er tydeligvis et lite magasin, og det første nummeret i denne boken er 
No. 26 - Julenummer 1894 - 4. aarg.












Og dette er bilder fra vinternetter, om ikke julenatt, der oppe i fjellet. Der skulle jeg gjerne vært i julen, men slik blir det ikke i år, dessverre.











Da finner jeg frem kakeboksen og kaffekoppen, og tenker tilbake på juler vi var på fjellet.
Og så leser jeg litt mer fra denne gamle boken:

"Aa, om vi var hjemme julekveld!  
     
Paa heien.                                               Paa sjøen.
Sne, sne julesne                                      Nu kommer lodsen! Hurra for det!
stænger  næsten veien!                           Nu rækker vi hjem til kvelden!
Herre i himlen, i naade se                      hjem til landjordens hvide sne,
til os her paa vilde heien!                       hjem til stuen med juletræ, 
Hjælp os frem, vi maa hjem                   hjem til liden og stor, som venter
det er julekveld!                                      Gud signe dig lods, som hjem os henter
                                                                nu julekveld!

Publisert i bladet Magne julaften 1902.


Kos dere, og nyt juledagene. Det er et helt år til neste gang! Hilsen Tove.







10 kommentarer:

  1. Takk, så fint juldag, takk for vakre bilder. Fantastiske stemning. Vi er heldig... siden tidlig morgen har vi herlig snøflak i luften... så fint. Vi koser oss. Første besøk er hjemme... jeg elsker. Jeg ønsker deg og dine en fantastisk
    jul, kjære Tove. Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det 4 kuldegrader og sol. Takk for hyggelige ord fra deg.
      En god og fargerik jul ønskes deg og dine av Tove, som også sender en juleklem.

      Slett
  2. God Jul til deg og dine!
    Nå skal jeg skynde med til formiddags selskap hos broren min, der mange familiemedlemmer treffes, det er hyggelig (Det er på Hamar).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos din bror blir det mange kunstnere samlet. Dere er litt av en familie! Kos dere!
      Og jeg ønsker deg og dine en riktig god jul! Hilsen Tove

      Slett
  3. Så koselig julehilsen fra deg. Ja, bladet Magne husker jeg fra jeg var barn. Det sto mye fint i det. Ønsker deg en vakker julehøytid med fine minner. Juleklem fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen. I morgen formiddag skal jeg lese resten av julehistorien på din blogg. Jeg gleder meg.
      Jeg ønsker deg også en herlig jul, som gir gode minner! Juleklem tilbake fra Tove

      Slett
  4. Så vakre juletradisjoner og -minner. Det er ikke mye rødt rundt meg i hverdagen, men når jula kommer, da dukker det opp både lys, tekstiler, pynt og nisser i "glad - rød -julefarge". Fortsatt god jul til deg og dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for meg og for de fleste, forbinder vi jula med fargen rød. Men dessverre, mote og trend har de siste årene prøvd å si til de yngre at den også kan være grå - grå og sorte kuler på juletreet bl.a.
      Hva betyr grått - tristhet og depresjon!
      Vi trenger rødt til å gi oss et kick på denne tiden av året! Håper du har det fint. En fortsatt god romjul ønskes av Tove.

      Slett
  5. Hei, det er godt med tradisjoner i jula. Jeg hadde også et ønske om å feire jul i Lia med snø og kalde netter, men det ble ikke sånn i år heller. Kanskje et annet år...

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har vi et lite savn inne i oss. Men som du sier - kanskje et annet år! Hilsen fra Tove

      Slett