fredag 2. mars 2018

Foreldrekurs

Jeg leser i avisene at det de siste årene er blitt mer og mer vanlig for foreldre å gå på foreldrekurs.
Det de lærer på disse kursene kan sikkert være nyttig.


Blant annet leser jeg at det kan handle om barns selvfølelse, om kommunikasjon og konflikthåndtering.
Jeg håper at disse kursene både ser på dette med at barn kan være svært forskjellige
og det samme er selvsagt foreldrene. Det er helt vesentlig for slike kurs. Men jeg er ikke sikker på at dette kommer sterkt nok frem i alle kurs.


Mange av dere som følger bloggen, er kjent med at i min bok, Fargene forteller, er det også beskrivelser av syv ulike mennesketyper - deres egenskaper, evner, reaksjonsmønstre og følelsesmønstre, både på godt og vondt. Dette gjelder både voksne og barn.
I boken følger det med en Arbeidsbok som brukes til kartlegging av voksne og ungdom - hvilke mennesketyper vi snakker om. Jeg benytter dette systemet når jeg foreleser på skoler, i bedrifter og i organisasjoner.

Når vi skal rettlede foreldre, lærere, de som jobber i barnehage og i idrettslag, er det helt vesentlig at vi kan gjenkjenne typen barn, derfor kan dette også gjøres i en mindre kartlegging. Et barn eller ungdom kan være tøff, utadvendt og nesten selvgående, mens et annet trenger mye oppbakking, ros og oppfølging for å få til det samme.
Og noe helt vesentlig - de skal kanskje egentlig ikke klare det samme!!


Vi hører også i dag mye om at elever dropper ut av skolen fordi undervisningen ikke når inn til dem.
Alle skal være gode i matte, alle skal ta en master. Hvorfor det?
Mange foreldre blir fortvilet hvis deres sønn eller datter velger yrkesfag - det er på en måte ikke "fint nok". Det er helt fryktelig!

Gjennom 25 år har jeg holdt kurs, forelesninger og foredrag om farger og mennesketyper i ulike sammenhenger. Derfor våger jeg å si at jeg har tilegnet meg en stor grad av kompetanse på dette feltet.

Jeg har derfor lyst til å starte med foreldrekurs dersom det er interesse for det.
Jeg vil i første omgang ta en liten gruppe foreldre, åtte personer, inn på et prøvekurs her i Oslo.
De må kjøpe boken min, som skal benyttes i kursopplegget, og de får kjøpt den av meg til studentpris. I tillegg betale en liten kursavgift.
For at det skal være enkelt for foreldre å få det til, kan vi enten ta det over to kvelder etter arbeidstid, for eksempel fra kl. 18.00 - 22.00. Eller vi kan ta det en hel dag, enten lørdag eller søndag.

Jeg ønsker i første omgang at foreldre til barn fra omtrent 6 år og oppover til 15 -16 skal delta.

Jeg vil også henvise til dette innlegget på mine to Facebooksider, og de som er interesserte, kan sende en e-post til: tove@steinbo-dialog.no, eller gi en tilbakemelding i en kommentar her på bloggen eller på Facebook. Deretter vil jeg kontakte interesserte for å fortelle hvordan prøvekurset blir lagt opp.
Min åpne Facebookside heter Fargene forteller. Er du venn, kan du også benytte den andre.

Kanskje snakkes vi?! Hilsen Tove




10 kommentarer:

  1. Så flink du er! Lykke til med kurs! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Men dette er bare en prøve. Kanskje ingen er interesserte, det får jeg sett ganske raskt. God helg ønskes av Tove

      Slett
  2. Det synes jeg absolutt du burde gjøre. jeg brukte boka de og snakket om barn og unge, da jeg hadde Helse og sosialelevene i kommunikasjonsfaget, i vg. skole. De synes dette var veldig spennende og høre om.
    Monn tro hva slags type han Joshua er, jeg ble så sint på han etter at jeg hadde lest alt moren hans gjorde for han, hva var vitsen med å gå ut fortelle dette så mange år etterpå!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for pene ord og hyggelig anbefaling. Tror faktisk selv også at boka og opplegget kan være nyttig for mange, både foreldre og lærere. Og jeg ser jo at unge mennesker som jeg foreleser for både har nytte av dette, og synes det er tankevekkende.
      Ja - hvilken type Joshua French er skulle jeg gjerne vite. Hva tenker moren nå etter alt hun har gjort?
      En god helg ønskes deg av Tove

      Slett
  3. Heisann, tror behovet for et slikt kurs er til stede. Husker jeg sa da barna var små, at alle foreldre burde ha foreldrekurs. Vi som har allmennlærerutdanning er litt heldigere stilt enn de som ikke har - i alle fall burde være det! Go´hælj, Tove ... store planer ii helga

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk også til deg for hyggelig tilbakemelding.
      Ja, det er nok mange foreldre som møter situasjoner der de i alle fall skulle ønske de hadde noen å snakke med og få råd av.
      Jeg må bare vente og se om det blir noe prøvekurs. God helg ønskes av Tove

      Slett
  4. Utmerket. Hold deg oppdatert, kjære Tove. Det er en veldig god handling. Synt, min norsk er ikke så bra...
    prøv minst min første bok... mye arbeid, kanskje jeg kan gjøre det. Da vil jeg også lese din bok, fordi jeg har stor interesse for det.
    Lykke til. Hilsen til Oslo. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Viola. Jeg synes du har lært mye norsk, det er ikke et enkelt språk å lære!
      Skulle gjerne oversatt boken til både engelsk og tysk. Takk for gode ønsker.
      Jeg ønsker deg en god helg. Hilsen Tove

      Slett
  5. Det høyrest ut som ei spennande og nyttig tiltak.
    Og det virka som du har overskot og lyst til dette.
    Lukke til.
    helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har veldig lyst til dette. Takk for gode ønsker. Hilsen fra Tove

      Slett