onsdag 14. mars 2018

Har du hørt om bladbete eller mangold?
Hvis ikke, kan jeg trøste deg med at det hadde heller ikke jeg heller før ganske nylig.


Bladbete har vært en viktig kulturplante i hele Europa siden middelalderen.
Det er en hardfør plante, motstandsdyktig mot sykdommer, og tåler mange ulike typer klima.
Bladbete eller mangold, er nær beslektet med andre beter, og de tilhører samme familie som rødbete og spinat.


Planten kommer i flere ulike fargevarianter - det vil si at stilkene har ulik farge. Men bladene er grønne. Og du kan se hvor sprø og delikate de er. Det er flott bare å se på dem!
Dette er en verdifull plante, den er god, den er villig, lett å dyrke, så dyrker du grønnsaker bør du ta med bladbete. Den trives også i et kaldt klima, og passer derfor godt i Norge.


Og kanskje det aller viktigste - den er rik på både vitaminer og mineraler, bare hør:
kalsium, kalium, magnesium og folat, i tillegg til betakaroten - og både K-, C- og A-vitamin.
Desto mørkere grønne bladene er, og jo mer rødt den har i stilker og bladgrener, desto høyere er antioksydantnivået.


Jeg har tidligere skrevet om flere andre typer frukt, grønt og bær og deres fargestoffer.
Og nok en gang får vi altså vite, at fargene spiller en stor rolle for mengden av sunne stoffer.
Hva kan den brukes til, spør du kanskje?
Ifølge de som kjenner planten smaker bladbete kjempegodt. Den kan forvelles, freses eller brukes i salat, eller i for eksempel en tomatsaus. På nettet finner du flere oppskrifter.





Du kan lage fylte bladbeter, eller klassisk Capuns, som er en rett fra Sveits.
Bortsett fra de fine fargene, ser de nesten ut som mors kålruletter.


Den er jo så fargesprakende og vakker, spesielt på høsten - at du også kan sette bladbeter i en vase, og glede deg over den som dekorasjon. Like flott som blomster! Prøv den da vel!
Hilsen Tove. 


PS. Bildene er hentet fra nettet.



6 kommentarer:

  1. For noen vakre planter, de har jeg aldri spist. Jeg får prøve dem. Jeg liker å spisespennende mat når jeg får det servert, men er litt dårlig til å lage det selv. Jeg har tatt tak i det og skaffet meg en vegetarbok. Så her om dagen lagde jeg middag av søtpoteter. De er jo utrolig vakre i farge, når de blir bakt i ovnen.
    Ellers er våren i gang i vinduet. Raprika, tomater osv spirer, så våren er på gang! Ha en flott dag, jeg har vært ute å gått i solskinnet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har ingen av oss smakt på disse vakre, fargerike plantene. Men det skal vi gjøre noe med.
      Tror heller ikke jeg har spist søtpoteter. Dette er faktisk for dårlig.
      Kanskje er våren i gang i ditt vindu, men du verden så mye snø det er fremdeles. Men jeg har også gått en tur i finværet i dag. Deilig!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Hei, tror det var et innslag om høsting av beten på Dagsrevyen forrige uke.... veldig hardfør og passer som du skriver til vårt klima. Jeg har ikke smakt det, får se setter en kvast i butikken og prøve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy hvis det også var i Dagsrevyen. Det har jeg ikke sett. Jeg har ikke sett den i noen forretninger her. Skal spørre etter den.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  3. For en vakker vekst med nydelige blader og stilker. Nei, jeg kan ikke vite at jeg selv har hatt den i huset. Men svigermor sa hun haddde brukt den i blandt da hun bodde utenlands.Jeg må se etter den i butikken. Takk for tipset! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt utrolig hvor få som kjenner denne planten, meg selv inkludert. Den skal prøves!
      Hilsen Tove

      Slett