Utseendet er bare en liten del av oss!
Det er viktig for barn og ungdom tidligst mulig å finne ut "hvem de virkelig er "!
Egenskaper - evner - handlings- og reaksjonsmønstre - interesser
for å nevne noe.
Hentet fra min bok Fargene forteller |
Hver enkelt av oss er unike - vi skal ikke være en kopi av andre!
Det er også mange voksne som ikke helt har våget å vise hvem de egentlig er!
Det blir ikke et fullverdig, lykkelig og tilfredsstillende liv!
Da jeg laget et innlegg på slutten av året, brukte jeg bilder av en fantastisk ammaryllis, som jeg hadde fulgt og avbildet mens den utviklet seg. Umåtelig vakker! Da var det jeg tenkte hvor viktig å lage et innlegg nå om at skjønnhet ikke er alt for oss mennesker, selv om vi kan nyte en vakker blomst.
Dette er et viktig tema som barn burde lære om fra de går i barnehagen.
Det er mye snakk om skolen i disse dager, mange faller fra. Det forstår jeg, da undervisningen og skoleopplegget slett ikke er tilpasset alle. Alle barn er ikke interesserte i matte selv om det er viktig å lære seg å regne. Men kanskje kan det læres på andre måter?!
Noen har kanskje dysleksi og har vansker med lesing og skriving - men de er kanskje kreative og flinke med hendene? Vi er ikke like flinke til alt, og skal ikke være det. Vi skal utfylle hverandre!
Og vi skal slett ikke bare stå til pynt! Vi skal utvikle oss til fullverdige mennesker.
Det kan være problematisk for mange
ungdommer i dag å se dette, ettersom så mange ser ut til å tro at det viktigste er utseendet. Det er det så absolutt ikke!
Vi er ulike personligheter både inni
og utenpå, og det må vi nå forsøke å få frem. Jeg snakker mye om dette når jeg
underviser ungdom.
Min bok Fargene forteller Om fargenes betydning - symbolsk, psykologisk og estetisk
utkom i 2009. Den er nå kommet i 4. opplag.
I boken følger det med en arbeidsbok, som benyttes til å kartlegge hvem vi er.
Jeg benytter den bl.a. når jeg foreleser på skoler og når jeg har kurs.
Når en kartlegging er gjort, kan jeg hjelpe med å finne ut hvem den enkelte egentlig er -
evner og interesser er for eksempel usedvanlig viktig når ungdom skal velge utdanning.
Det er slett ikke sikkert at du - hvis du er ungdom og leser dette - bør velge den samme utdanningen som din venn eller venninne - eller velge det yrket som dine foreldre ønsker.
Ingen andre enn du selv vet hva du egentlig ønsker i dypet av deg selv. Og livet ditt kan bli ødelagt hvis du presses inn i feil valg, eller du selv velger ut fra yrker som ansees som prestisjeyrker.
Her er tidligere elever som var interesserte i farger og interiør.
Da blir det feil å pushe dem inn i lange ingeniør- eller advokatstudier.
Som du ser er ikke dette små barn, men unge, til dels voksne elever. Men så gøy å undervise dem, for de hadde selv valgt studie - noe som interesserte dem.
I boken skriver jeg om farger, men også om egenskapene og personligheten til syv ulike mennesketyper, og har kalt de ulike typene fargenavn - hele regnbuen. Du ser dem øverst i innlegget.
Jeg beskriver de syv som barn, som voksne og de syv mennesketypene i jobbsammenheng.
Jeg håper noen av dere har lest boken, og hvis dere har barn eller unge i familien, snakk med dem om betydningen av å være glad i seg selv, om skole og om valg av utdannelse og jobb.
Dette kan også forhindre mobbing. Men husk at vi voksne kan rettlede dem, men vi kan ikke ta deres valg!
Jeg kommer gjerne for å ha kurs eller foredrag om dette - gjerne på skoler.
Har du spørsmål svarer jeg gjerne - bare ta kontakt.
Her ser du en gruppe jenter som tydeligvis er glade i å lese. Bildet tok jeg på det nye, flotte Ringebu Bibliotek i høst.
I det neste innlegget vil jeg gi noen enkle beskrivelser av de ulike mennesketypene.
Hilsen Tove.
Takk for eit viktig og interessant innlegg.
SvarSlettDu har så rett, det er så lett for barn\unge å prøve å bli
like. Ideala dei laga seg ut ifrå det dei ser og høyrer i media er
litt skummelt synest eg.
Det er viktig at me vaksne snakkar om dette. Om dei høyre på oss er eg ikkje sikker på...
Takk for at du tek opp så aktuelle ting.
Helsing Anne-Mari
Takk for din fine tilbakemelding, Anne-Mari. Som du sier - det er ikke sikkert de hører på oss, men noe går nok inn likevel. Men det er ofte slik at de kanskje hører mer på andre enn sine nærmeste. Jeg ser hvor interesserte de er på skolene når jeg foreleser om dette med ulike mennesketyper. Og der kartlegges de også. Skulle gjerne vært mer ute i skolene - kanskje på en blanding av foreldre/elevmøter. Beste hilsener fra Tove
SlettHei Tove, du setter søkelyset på noe særdeles viktig her, og jeg leste en skriftlig prosessbeskrivelse av en av mine elever idag... som underbygger nettopp det du tar opp. Jeg tillater meg å klippe og lime litt fra den:
SvarSlettMens jeg tegnet kom ideen om tegning nr 2, som var samme type konsept, bare med barn. Barn som leker med stereotypiske leker som for eksempel barbie, dukker generelt og som gjerne er rosa, bare at det er guttene som leker med «jentelekene» og jentene som leker med «guttelekene». Fordi det er også et viktig tema i dagens samfunn. Det å lage leker som «egner» seg for hver av kjønnene, mener jeg er feil, hvertfall når det finnes eksempler på det som er ganske drøye. (Coloring books for beautiful girls /brilliant boys nedenfor)...Vi lever i et samfunn der jenter vokser opp med å tro at det viktigste er å være så vakker som mulig, ikke smart, selvstendig, etc. Det er viktig å lære både gutter og jenter at alle er like mye verdt og skal ha like mange og bra muligheter.
Det var et lite apropos!!!
Nå er det hektisk karaktersettingstid, og det er den verste tida i skoleåret. Jeg liker ikke å gi elever et tall som tilbakemeldig på hva de presterer! Men det inngår i jobben min det også. Jeg skulle gjerne likt å sløyfe karakterer. Ha fine dager, Tove!
Tusen takk for din flotte tilbakemelding. Ja, du som lærer vet jo alt om dette. Skulle gjerne vært en tur på skolen hos deg, vi har snakket om det før. Kanskje vi får det til.
SlettLykke til med karaktersettingen, forstår godt at det er vanskelig. Men fine dager ønskes av Tove.
Jeg er så enig med deg at skolen,særlig på barneskolen klarer barn utmerket godt å lære matte ved feks: legge til rette med enkel matte undervisning som er praktisk- tverrfaglig.
SvarSlettDet kan man lære ved å bake, bare halve porsjoner eller dobble. Da lærer man brøk, vekt og masse. Sy sammen ulike former som skal passe inn i hverandre osv. Jobbe med farger er naturligvis også viktig.Kreative mennesker er halvparten av befolkningen sies det, men de skal alle sammen inn i den samme maskineriet for å få gode skåring på skoletester og det er viktig for skolestatusen.
Det som er morsomt er å gå på en videregående skole i kantina, der ser du hvem som går på estetiske fag og hvem som går på allmenn. Særlig jentene på allmenn ser nesten like ut, men like bukser og lyst halvlangt hår, de som ikke har lyst hår farger det lyst eller grått. Elevene på estetiske fag, bruker farger, selvsydde klær osv.
Ha en fin dag!
Takk for ditt kloke og gode svar. Som lærer gjennom mange år vet du godt hva jeg snakker om. Og de eksemplene du gir, om hvordan vi kan lære på andre måter, er nettopp noe av det jeg vil frem til.
SlettJeg legger ut en fortsettelse av innlegget mot slutten av uken. Håper du vil kommentere også det.
Lykke til med alle dine gjøremål! Hilsen Tove
Hei Tove, Godt nyttår her inne hos deg og ditt unike univers :-) Dette er så utrolig i viktig i dag! Mange barn sliter på skolen og faller utenfor. Dine smarte tanker om ulike personlighetstyper kan hjelpe mange. Håper du kan få ut en ny bok om barn og ulike personligheter. klem Siv
SvarSlettTakk for veldig hyggelige ord. Egentlig har jeg et helt manus klart, men har ikke fått utgitt det. Jeg får kanskje se på det igjen, og forandre litt.
SlettEnig med deg - dette er et veldig viktig tema. Barn som faller utenfor er det ofte vanskelig å hente inn igjen. Hilsen fra Tove