lørdag 16. desember 2017

Hvor kommer julesangene fra?


Jeg håper du kom deg vel gjennom Lussi Langnatt. (Se forrige innlegg).
Litt skummelt var det - men nå vil jeg ta for meg noe som bare er hyggelig - nemlig julesanger!

Tenk deg fyr på peisen, snø utenfor, fugler i neket og på fuglebrettet - da er det jul!
Og hva er da hyggeligere enn å synge julesanger, både norske og sanger fra andre land.
Fra engelsk forskning vet vi at opphavet til til deres carols, de gamle spesielle julesangene, kommer fra de franske carole, julesanger som ofte er versjoner av de julesangene som vi kjenner i Norge.
Sangene hadde nok i første rekke en kirkelig funksjon, og det kom et stort skille med Martin Luther og reformasjonen. Da forsvant det latinske fra gudstjenesten , og derfor ble en rekke salmer skrevet om, i Tyskland til tysk, i England til engelsk og i Norge til dansk.
















Julesangene som vi har fått fra så mange land og mange steder er spesielle, og de har en slags merkelig udødelighet i seg.
I Norge bruker vi fremdeles julesanger med røtter tilbake til det 13. århundre. Det er like lenge som vi har skriftlige beretninger fra vår kulturkrets, og våre tradisjoner kan også spores tilbake til det franske hoffet i det 12. og 13. århundre.
Mange av julesangene har en felles europeisk kristen tradisjon, fra før og etter reformasjonen. Andre har vi fått fra Italia via Frankrike og England.

På begynnelsen av 1800-tallet var julen en stillferdig feiring i Norge og i Tyskland. Hos oss ble julens høytidelighet den gangen understreket med julesangene våre.
Den julesangen som blir sunget mest som innledning til julehøytiden, er sannsynligvis "Glade jul". Originalen er tysk, og heter "Stille Nacht, heilige Nacht". Denne julesangen blir sunget i alle land der julen feires til minne om Jesu fødsel. Sangen ble unnfanget på selveste julaften 24. desember 1818 i landsbyen Oberndorf i det østerrikske erkehertugdømmet Salzburg.
De fleste av disse opplysningene har jeg funnet i boken "Som julekvelden på kjerringa" av Ingrid Sahlin Sveberg.


Barn som synger julen inn er alltid hyggelig, men det gjøres ikke så ofte som tidligere, dessverre.
Veldig hyggelig er det hvis noen tar frem en gitar eller et trekkspill, og vi kan synge de gamle gode sangene. Veldig gjerne sanger av Alf Prøysen!

Jeg har alltid sunget og vært veldig glad i å synge helt fra jeg var liten.
Og jeg blir ofte overrasket, for de aller fleste sangene husker jeg fremdeles, enten det er salmer, viser, slagere eller andre typer sanger.
Jeg elsker også de amerikanske julesangene, og Bing Crosby med sin "White Christmas" har så absolutt vært en av de store favorittene, men det er mange, mange flere.










Når vi må ha oss en liten pause, kan det smake godt med  litt snadder Hva med epler rullet i sjokolade og kokos, eller en julekakeskive med eplesmør?

Så kan nissene synge videre en stund hvis de ønsker det!
Ikke glem å synge i julen, da blir du glad! Hilsen Tove.





10 kommentarer:

  1. Heisann, så flott innlegg om julesangene våre, Tove. Takk skal du ha, hyggelig lesing. Ja, her går det i julekakehistorie.... Ønsker deg en fin lørdagskveld og flott søndag, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du liker innlegget.
      Og takk til deg for ditt innlegg om julekakehistorie.
      Jeg ønsker også deg en fin adventsøndag.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Fint innlegg. Jeg har faktisk ikke kommet igang med hverken julebakst eller forberedelser til jul. Å synge er viktig å holde i hevd. Jeg var på Gjøvik i bursdagen til mitt barnebarn der i dag, han fylte 12 år og der var det ikke mange som kunne bursdagssangen engang.
    Lucia natten klarte jeg bra, selv om jeg var på Elverum i hyggelig damelag til langt utpå kvelden så jeg husket og tenkte på hva du hadde skrevet da jeg kjørte hjem.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ligger også bakpå. Vi spiser ikke lenger julekaker, så bortsett fra havre/mandelflarn, baker jeg ikke. Men de er knallgode!
      Vi synger også lite. I mors familie, en av søstrene er GT-Sara, sang vi alltid da vi møttes. Men nå er hun den siste av 10 søsken, og generasjonen over møtes sjelden, dessverre.
      Så bra at du ikke kjørte i grøfta, da hadde kanskje Lussi og jeg fått skylda!
      Ønsker deg en god søndag. Hilsen Tove

      Slett
  3. Så fint innlegg.
    Julesongar er viktig i vår tid også, det er kyrkjekonsertar fleire gongar i førjulstida, barna lærer songane på skulen og i barnehagen fortsatt. Denne veka var mannen min og eg invitert til fin fest med Luciafeiring. Minste barnebarnet på 5 år var veldig stolt og glad for at me vaksne gjekk rundt juletreet og sang julesongar i lag med alle barna.
    Og det var kjekt for oss også.
    Fin søndag, den siste før jul.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Så herlig å gå rundt juletreet og synge de kjente og kjære sangene. Både voksne og barn koste seg sikkert veldig!
      En fortsatt god søndag ønskes av Tove

      Slett
  4. Nå har jeg lest de to siste innleggene dine. Det gikk bra med oss Lussinatt heldigvis :)
    Og når det er snakk om julesanger, så kommer jeg i god stemning. Jeg elsker de gamle julesalmene, vi har en stor skatt som vi bruker altfor lite, dessverre. Desto større var gleden da vi var på et kjøpesenter og handlet og plutselig hørte noe som absolutt kke var høytalermusikk, men levende stemmer som sang de gamle julesalmene for oss. For en gledelig overraskelse! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi like - elsker de gamle sangene! Og så hyggelig med levende sang - ikke musikk på høytalerne!
      La oss synge i julen. Hilsen Tove

      Slett
  5. Så koselig å se bilder og lese her hos deg. Vi var på "syng jula inn" i går. Vakkert når orgelet spilte og vi sang Glade jul alle sammen, pluss Deilig er jorden til slutt. Da er det julestemning i hjertet mitt. Takk for fine ord inne hos meg og kos deg videre mot julekveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi var på konsert i Lillestrøm kirke på torsdag. Da avsluttet vi også med at alle sang Deilig er jorden. Og enig med deg - da er det julestemning.
      Gleder meg til å lese vider i julefortellingen.
      Hilsen Tove

      Slett