lørdag 7. mai 2016

Fargenes sterke påvirkningskraft.
4. innlegg.

Foto fra Nordsjö
Jeg sluttet det 3. innlegget med å nevne betydningen av riktige fargevalg på arbeidsplassen. Interiørarkitekten, sjefen eller andre, kan ikke bare si at "den liker jeg, eller den liker jeg ikke!" 
Alle fargene har gitte egenskaper, men vi mennesker påvirkes ulikt av farger. Derfor er det viktig å velge "riktige" farger både med tanke på arbeidsoppgavene og mennesketypene.

For en del år tilbake startet Alexandra Moore forskning rundt dette med gode arbeidsmiljøer. Dette foregikk på Institusjonen för Arbetsvetenskap avd. teknisk psykologi ved Luleå Tekniska Universitet.
I arbeidsmiljøet er det mange faktorer som spiller inn. Hun tok for seg faktorene farge, form, lys, lyd og vann, og farger fremsto som den viktigste faktoren.
En studie fra the University of Texas i 2015, viste at lys turkis/aqua er en meget god farge i arbeidsmiljøet. De mest uheldige fargevalgene er hvitt og grått! Hvitt gjør oss lite produktive, og grått kan føre til mangel på selvtillit og depresjon. 
Foto: IFI.

Men selvsagt kan sterke farger også være uheldig.
Jeg har nevnt to studier om farger, men jeg har mange flere eksempler.
The New York Times skrev i 2008 en artikkel om farger i arbeidsmiljøet. Eksempel derfra er at i røde omgivelser arbeider man raskere, antagelig for raskt, for man gjør også langt flere feil.
Og også de skrev at i et fargeløst interiør gjør forsøkspersonene det dårligst, og er mest misfornøyde.
På bildet til høyre er rødt benyttet i en yttergang, og det passer bra. Når vi kommer inn får vi en fargesprakende velkomst, men vi forflytter oss raskt videre til et annet rom.

Det er mange bedrifter som burde tenke over fargene i interiøret, og relatere det til sykefraværet. "Riktig valgte farger", kan i mange tilfeller redusere et høyt sykefravær, og gi medarbeiderne en god opplevelse i hverdagen.

Foto: Nordsö.
Jeg har også lest om en fabrikk i England, som hadde mange uhell og skader i forbindelse med sin produksjon. De forandret fargene, og i løpet av et år var skadene gått ned med tre fjerdedeler!

De har gjort forsøk med rosa i fengselsceller i USA.
De malte i bublegum-pink, og fanger som var farlige, og som det var vanskelig å kommunisere med, ble roligere i denne fargen. Energinivået ble redusert.

Jeg nevnte også i forrige innlegg grønt, som er en god farge for øynene. De fleste operasjonsstuer er i dag grønne.


Foto: Fargerike.
Jeg tar også med et fargeeksempel fra vårt private liv, da det også kan være interessant. En britisk undersøkelse viser at par med fiolett/purpur på soverommet har mest sex. Den røde fargen kommer som en god nummer to, mens grått på soverommet, kom nederst på listen. Så vet du det!

La meg avslutte disse fire innleggene med betydningen av farger i merkevarebygging, både når det gjelder produkter og firmaer. Det kan være fargene på logoer, klær til representasjon/ uniformer, emballasje og nettsider.
Lilleborg forandret fargene på en serie hårprodukter, og solgte
42 1/2 % mer!        
Lofotprodukt solgte sine fiskeboller med en beskjeden etikett. Da etiketten ble endret tredoblet de salget!
Da LEGO lanserte rosa klosser til jenter, solgte de så mye at butikkene det året ble utsolgt før julehandelen på langt nær var slutt. Jenter ville også ha LEGO!

Foto: Egge gård.
Det er klart at en så lekker emballasje som denne, Liereple fra Egge Gård, tiltrekker seg oppmerksomheten.
Vi bombarderes hver dag med 3 - 4000 visuelle signaler - minst! Med stumme skrik prøver firmaer og produkter å tiltrekke seg vår oppmerksomhet.
I brøkdelen av et sekund avgjør vi om det er verd å finne ut hva dette signalet vil si oss. Men så glir blikket videre - nesten hver gang. Et av ti, kanskje to av ti behandler vi bevisst, resten lagrer vi i underbevisstheten. 
                                            
Kanskje dukker det opp igjen når vi skal velge et produkt som har eksponert seg på en god, riktig og vakker måte.


Foto: Det Norske.
En av de flotteste logoene jeg vet, er den som DET NORSKE (oljeselskap) byttet til for en del år tilbake. De bruker også logo- fargene bevisst i interiøret i bedriften, selvsagt på nettsidene og i alle ulike sammenhenger. Vannflasker, permer og blomsterpotter blir spesialbestilt i riktige logofarger. Det er branding på sitt beste!
Fargene i logoen gjenspeiler de fantastiske fargene på havbunnen, der oljen hentes fra.

Jeg er glad i idrett, men veldig ofte når våre idrettsutøvere kommer med nytt utstyr til et mesterskap, blir jeg skuffet.




Dette var representasjonsklær for noen av våre utøvere for noen år tilbake. Er grått og lys blått, kombinert med hvitt, norske farger? Selvsagt er jeg klar over at også andre land har rødt/hvitt/blått som sine farger, men de er også våre. Da må vi bruke dem, og heller finne en måte å sette dem sammen på, slik at de er gjenkjennelige.


Jeg blir irritert når jeg for eksempel skal gjenkjenne våre skiløpere i en konkurranse, og ikke kjenner igjen draktene. De 
ønsker vel at publikum skal følge med og ha en god opplevelse?!

Rødt/hvitt/blått skal være våre farger både i løypa og når de står på pallen etterpå! Merkevarebygging! Og mange land tenker ikke over dette. Vi så det sist i VM i skiskyting.


Nederlenderne er flinke til å bruke "sin" farge - oransje.
Både utøvere og supportere er lett gjenkjennelige.



Farger sender sterke signaler. Ikke glem at vi ser farger før form!

La meg ta med nok et eksempel.


Under et mesterskap i curling kledde vårt herre- curlinglag seg i fargesprakende bukser.
Det likte ikke curling-ledelsen, som hadde tenkt å nekte dem å bruke dem.




Men da hadde allerede verdenspressen kjørt store oppslag, og laget vårt ble kjempepopulært. Alle ville plutselig se curling, en idrett ikke like populær i alle land, heller ikke i Norge. Da var det for sent å stoppe det. Kjempeartig, selv om vi kanskje ikke synes buksene er spesielt stilige. Men de synes, og vi vet hvilket lag det er!







Jeg avslutter med to gamle bilder av meg selv, tatt i 2005 av fotografen Kamilla Weiglin.
Er du klar over at du kan manipulere andre med fargene på klærne dine?
Klart den beige ikke passer når jeg skal holde foredrag om farger! Den rød-oransje jakken kjøpte jeg for å bruke til lanseringen av boken min, Fargene forteller i 2006.
I et direkteprogram på TV på NRK 1, ble programlederen satt helt ut av spill, så han glemte at det var interiør som var tema for samtalen. Det ble i stedet kommunikasjon. For farger kommuniserer! På den tiden var nesten alle kledd i sort og grått, verre enn i dag,. Derfor ble programlederen satt ut da jeg kom i denne fargesprakende jakken.
Dette er min "emballasje". Skal du i et viktig møte, kanskje søke på jobb, tenk nøye over hvilke signaler du ønsker at fargene på klærne dine skal sende om deg! Hilsen Tove.

4 kommentarer:

  1. Hei Tove, takk for hilsenen på fødselsdagen min. Innlegget kom i dag, men det var jo i går... Skal lese hva du skriver her senere, men la straks merke til forskjellen på bildene av deg med brun og rød drakt. Veldig merkbart! Ha fin helg du også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, håper du hadde en fin fødselsdag.
      Klart det er stor forskjell på meg i de to ulike fargene. Jeg har brukt dette i flere sammenhenger for å vekke folk, bl.a. for emballasjeforeningen der det nesten bare var menn. Og det funker. God søndag ønskes av Tove

      Slett
  2. Så spennende med forskning på farger og skader og i fengsel, det var nytt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det foregår hele tiden studier og forskning på farger, for egentlig er det så mye vi enda ikke vet!
      God søndag ønskes av Tove

      Slett