onsdag 2. juli 2014

Hotel Prindsen i Roskilde


Hotel Prindsen ligger midt i sentrum av Roskilde, og er, med sine 300 år, et av de eldste hotell i Danmark, som fremdeles drives.


Og går du gjennom portalen, kommer du inn i et hyggelig gårdsrom med eføy som omtrent dekker veggene.

Da vi kom inn til middag, ble vi møtt av en flott spisestue, med
runde bord som var vakkert dekket.
Veggene var ganske lyse i krem og blått, mens stolene var røde.

Men det flotteste i hotellet er Guldaldersalen, som vi var så heldige å få benytte til dans de tre kveldene vi var der.

Den er nå fredet, og under overoppsyn av Det Danske Nasjonalmuseet, var salen nå restaurert, slik at den fremsto som den var i 1876.











Vakre detaljer i duse farger - gyldenbrun/beige, hvitt, lys grå/blått og gull.

Dere forstår sikkert at det var en stor glede å få danse her.
Lørdag kveld fikk vi besøk av danske dansevenner, og to gammeldansorkestre. Her ble det stor danseglede!


Vil dere vite mer om hotellet, kan dere gå inn på nettet og lese mer.
Hilsen Tove


PS jeg vet at flere av dere har lagt inn kommentarer. Beklageligvis får jeg ikke lagt ut dem før på mandag, men da skal det ordnes. Takk så lenge.














8 kommentarer:

  1. For et nydelig hotell.. Godt at det skal bevares og at danskene tar godt vare på denne nasjonalskatten som de har! Tenker nok at det var stor danseglede i den flotte salen! Når jeg ser stilen så ser jeg for meg menneskene i flotte kjoler, og hvite parykker som de hadde på 1700 tallet..

    Ha fine sommerdager..

    Varm hilsen fra nord

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig - og salen var praktfull! Ser for meg det samme som deg - flotte kjoler og lekre frisyrer.
      Du må også nyte fine sommerdager i nord! Hilsen fra Tove i et varmt og klamt Oslo.

      Slett
  2. Svar
    1. Helt nydelig! En fryd for øyet! Hilsen Tove

      Slett
  3. Heisann!

    Her var det herskapelig!!!
    Takk for hyggelige hilsener... nå er den lille familien på trilletur i byen for å bytte gaver de fikk mange like av...
    Er Ingun din svigerdatter?
    Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her var det virkelig stil! Man følte seg nesten som kongelig.
      Om Ingun er min svigerdatter? Hvor i all verden får du det fra?
      Jeg traff Ingun for noen år siden i Hamar da jeg holdt foredrag om farger. Men sannelig er det en grepa dame! Hilsen Tove

      Slett
  4. Heisann! Jeg har kanskje lest litt raskt, men jeg syntes å huske at du skrev at din svigerdatter hadde skrevet en kommentar på bloggen min sist uke... da ble resonnementet mitt: Kan det være Ingun!
    Ikke mer merkelig enn det!

    SvarSlett
  5. Min svigerdatter skrev på vegne av meg, da jeg ikke hadde internett på fjellet. Hadde vært artig med Ingun som svigerdatter! Hilsen Tove

    SvarSlett