søndag 27. juli 2014

Roskilde Domkirke


Her kan du se den fantastiske katedralen med hele tre spir.
Domkirken ble oppført på UNESCO's verdensarvliste i 1995.

Ifølge guide-boken vi fikk utdelt da vi besøkte Domkirken, er det flere grunner til at Roskilde Domkirke er er oppført på verdensarvlisten.

Dette var den første gotiske katedral i Skandinavia, og et enestående eksempel på en av de tidligste kirkebygninger oppført i teglstein.
I 1100-tallets Europa, var dette et helt nytt byggemateriale, og at Domkirken ble bygget av teglstein fikk faktisk avgjørende betydning for teglstein som byggemateriale.
Den skal også ha hatt avgjørende betydning for gotisk arkitektur i Nord-Europa.


Altertavlen er tredelt,og er utført i Antwerpen rundt 1560.

Vi fikk en guidet tur i katedralen, av en usedvanlig dyktig guide, Ulla Gram.
Men det er vanskelig for en amatørfotograf som meg, å få tatt fine bilder underveis. Både fordi det var mye interessant hun fortalte, og fordi det er mange mennesker som står i veien når et bilde skal tas. Likevel - du får forhåpentligvis et visst inntrykk av dette fabelaktige byggverket

Orgelet, på det søndre galleriet, er et av de fineste historiske orgler i Danmark. Iflg. guiden, er den eldste delen fra ca. 1425. Størstedelen er fra det orgelet som Herman Raphaëlis bygde i 1554. Barokkfasaden er fra 1654. En stor restaurering ble foretatt i 1988-91.
Orgelet brukes ved alle gudstjenester, og vi var så heldige å få overvære en times orgelkonsert i Domkirken.
Herlig å sitte i disse omgivelsene og lytte til vakker musikk.















Prekestolen er fra begynnelsen av 1600-tallet.
Den er meget spesiell, laget av tegl- og sandstein.

Som sagt, guiden fortalte så mye, så det er i ettertid ikke lett å huske alt. Og den guide-boken vi fikk utlevert har litt feil anvisninger.

Jeg håper ikke jeg tar feil når jeg sier at neste bilde er fra Høykoret.





Det ble et kongelig begravelsessted på slutten av 1600-tallet, etter initiativ fra Christian 5. Han og Frederik 4. og deres dronninger, hviler nå i praktfulle barokk-marmorsarkofager med portretter av de avdøde.



Nedenfor er forsiden på en av gravene, og til høyre er nok et eksempel på et fabelaktig kunstverk.












Under kan du se et lite utsnitt av takmaleriene et sted i kirken.


Men taket i selve kirkeskipet er hvitt, med en mindre dekorasjon i toppen innenfor hver buede del. Dessverre har jeg ikke noe bilde av hele skipet - det er utrolig rent og vakkert. Den røde teglstenen mot det hvite, med en dus blå/grønn dekorfarge på bl.a. prekestol og orgel er delikat.


Denne storslåtte katedralen, rommer ikke mindre enn 39 kongelige graver. Ja, selv viking-kongen Harald Blåtand sies å være begravet her.
Det er ikke noe annet sted i verden hvor så mange kongelige graver er samlet i en kirke.









I mer enn 1 000 år har det ligget en kirke på stedet der Roskilde Domkirke står i dag.
Den første ble oppført av Harald Blåtand, som døde ca. 985. Kirken var bygget i tre.
På 1000-tallet ble trekirken avløst av en steinkirke.
Hele bygningskroppen sto ferdig ca. 1280, og siden dengang er kirken påbygget med kapeller og våpenhus opp gjennom årene. Det siste var oppførelsen av kong Frederik 9.'s begravelsesplass nordvest for kirken i 1985.
Rundt hele Domkirken ble det ca. år 1100 bygget den såkalte Arnoldsmur, etter biskop Arnold 1088-1124.

Jeg kunne tatt mange flere bilder, og fortalt mer om i hvilken del av katedralen de var tatt. Men det vil føre for langt. Du kan gå inn på nettet og lese mer, for ikke å snakke om at du selv kan reise til Roskilde og se selv. Byen og Roskilde Domkirke er absolutt verd et besøk!
Hilsen Tove.



6 kommentarer:

  1. Hei!
    Så vakker kirke, den minner nesten litt om Hagia Sofia i Istanbul. Fantastisk byggverk, med nydelige dekorasjoner. Jeg synes du har fått med utrolig mye og fine bilder.
    Jeg skjønner at jeg burde dra til Roskilde og se meg om.
    Jeg har vært å sett bauhaus utstillingene på Høvikodden, det var en utrolig fin utstilling og de var opptatte og jobbet mye med farger. Den sveitsiske maleren og kunstpedagogene Itten var en av de som var mest markante og som det sies mye om på utstillingen.
    Du finner den her:
    http://kleppanrova.blogspot.no/2014/07/bauhaus-pa-hvikodden-henieonstad.html
    Ha en flott uke!
    Ingun

    SvarSlett
  2. Takk for nok en hyggelig kommentar. Du får dra til Roskilde og jeg må ta meg en tur til Istanbul ser det ut til!
    Jeg så nettopp på bloggen din at du hadde vært på Høvikodden, og jeg la inn en kommentar.
    Ja, Itten var en viktig mann i fargenes verden. Blant annet det med å velge farger subjektivt eller objektivt kommer fra ham. Jeg bør nok komme meg dit.
    En fortsatt god ferie ønskes av Tove

    SvarSlett
  3. Heisann!
    Kirker er alltid spennende å besøke både når det gjelder akriktektur og malerier, mye kulturhistorie å by på!
    Ang Månefestivalen vil du få et inntrykk ved å lese alle innleggene mine i helga. Fortsatt fin sommer...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg går alltid innom kirker når jeg er i utlandet. Her er de jo som regel stengt!
      Ja, Månefestivalen hadde litt av hvert å by på!
      Og sommeren fortsetter - så det er bare å kose seg! Hilsen Tove

      Slett
  4. For en fantastisk kirke. Synd vi ikke visste om at den var verdt et besøk når vi ferierte i Danmark forrige sommer. Får ha det til gode ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får ha det til gode, for denne kirken var virkelig verdt et besøk! Beste hilsener fra Tove

      Slett