torsdag 10. juli 2014

Ut på tur - aldri sur del 2.

I det forrige innlegget ga jeg noen tips til aktiviteter, og fortalte litt om de ulike typer barn.
I dag legger jeg opp til en tur der barna kan bli bedre kjent med naturen ved å fokusere på fargene.
La barna få hver sin lille notatbok og blyant, hvis de er store nok til å skrive selv. Hvis ikke skriver du.


Barna skal finne flest mulig farger og fargenyanser og fortelle hva fargene heter. Opplegget avhenger selvsagt av barnas alder. Er det flere barn, hvem finner flest farger på turen? Igjen er konkurranse spennende!
Men de skal ikke bare ramse opp fargenavn, de må skrive hvor de fant fargene. På en stein, et tre, en blomst, et dyr? 
Hvilken farge er det på blomsten over? Er den blå? Jo, men den har en nyanse som går mot indigo (blå-lilla.)
Hvilken blomst er dette? Dette er en morsom måte å lære på, spesielt hvis du tar med en bok om blomster.
Mine to innlegg handler om turer i fjellet. Hvorfor ikke ta med en liten bok om fjellflora?












Flere farger. To ulike sopper - en giftig og en spiselig. Nå har du sjansen til å lære barna litt om sopp. Det er spennende. Kjøp deg en god sopp-bok. Og finner dere matsopp på turen, så gå sammen om å rense og steke når dere kommer hjem. Det smaker deilig!








Kuer - det er gøy! Er de farlige tro? Og her er også en kuruke.
Fortell om kua og om hvordan den fordøyer maten. Magen til kua har fire rom - vom, nettmage, bladmage og løypemake. Kanskje har barna sett kuer som ligger og tygger drøv? De gulper opp maten, og svelger den igjen. Spennende for barn.
Samtidig kan dere se etter annen bæsj. Barn elsker å snakke om bæsj. Det kan være fra elg, fugl, sau eller annet spennende. Hvor mange farger har dere til nå?









Her er en gammel og råtten båt nede ved vannet. Hva skjer med den når den får ligge her og råtne? Skjer det på samme måten med det store treet som har falt ned og ligger og råtner?

Noen år blomstrer grantreet. Er det ikke vakkert?

Nå har du muligheten til å fortelle om de ulike trærne. Hva er forskjell på gran og furu? Kan du se en bjørk der du står? 
Ta med en bok om trær, dette er måten å lære på - la barna oppleve naturen, se med egne øyne mens de lærer.
Slik burde undervisning skje i småskolen og i barnehager.
Flott måte å lære på for de urolige røde og oransje barna.



Hvilke blomster er dette? Gult synes veldig godt. Det er en signalfarge.
Hva kan den brukes til? Signalflagg er et godt eksempel.






Så fint - en sommerfugl? Hvilken sommerfugl er det? Flotte farger!


Modne blåbær - så deilig!
Kanskje har du med et lite spann?
Så kan dere spise blåbær med melk og
sukker når dere kommer hjem.






Her har Kine funnet en stor maurtue. Den er gammel, for det vokser også blåbærlyng på den. Jeg har lært Kine mye om maur, for det lærte jeg av min farmor. Har du smakt maur-tiss? Det har vi smakt mange ganger.
Ta barken av en passelig tykk pinne. Slikk godt på den og legg den forsiktig på maurtuen. Vi må ikke ødelegge noe, det er viktig! La pinnen ligge der noen minutter, og du vil se at maurene kryper opp på pinnen. Ta maurene forsiktig av og slikk på pinnen. Det er surt, men kjempegodt! Farmor gjorde dette hvis hun var tørst på tur, og ikke hadde mer drikke. Det er visstnok også veldig sundt. Mye C-vitaminer.


Vi må ikke glemme stein, og alle fargene vi kan finne på ulike steiner. Her en vakker kulp - vann, stein og blomster. Det kan ikke bli vakrere! Kjøp en liten bok om mineraler og bergarter.
På Lom i Gudbrandsdalen finner du Fossheim Steinsenter. 

Som du forstår er disse bildene hentet fra flere turer, noen fra tidlig sommer, noen senere på sommeren eller begynnelsen på høsten når vi også kan glede oss over bær og sopp.


Kanskje du også kan være så heldig og se reinsdyr. Det er i så fall en fantastisk opplevelse!

Da jeg var presseansvarlig for forlaget Damm, som nå heter CappelenDamm, hadde jeg gleden av å informere pressen om alle de vakre og lærerike barne- og ungdomsbøkene de utga. Jeg vil tro at flere av dem fremdeles er å få tak i. Jeg nevner tre, men det er mange flere flotte naturbøker å velge blant:                                                                                                                                         Barnas bok om Fjellnaturen av Johan Chr. Frøstrup og Ketil Johnsen.
Vilt og tøft av Øivind Berg. Sopp, lav og mose av Leif Ryvarden.                                                       Ryvarden har forøvrig skrevet et utall naturbøker for barn og unge.


Hvis dere på turen har funnet noen artige klenodier å ta med hjem, så er det ekstra gøy. Jeg har satt noen av mine i et av vinduene på hytta. Er de ikke fine?

Mitt siste tips er å lage et tankekart (Mind map) over turen når dere kommer hjem.
Vet du ikke hva et tankekart er? Det var den verdenskjente læringseksperten, Tony Buzan som oppfant tankekartene. I bøkene Bruk hodet enda bedre! og Et hode foran, kan du se flere tankekart og lese hva han sier om trening, både av kroppen og av hodet. Det henger sammen.
Dette kan få gule og blå barn til å bli mer interessert i fysisk aktivitet. Og de kreative barna, fiolette og oransje synes det er kjempegøy å tegne tankekart.
Jeg var presseansvarlig da Tony Buzan var i Norge på to besøk, og ble ganske godt kjent med han. På den tiden holdt jeg på å skrive min egen bok om farger og mennesketyper, og spurte Tony om jeg kunne få kartlegge han, finne ut i hvilke mennesketyper hans egenskaper lå. Jeg fikk ja, og det var spennende å se hvor godt det stemte. Også han ble faktisk imponert. Da jeg spurte om å få benytte et av tankekartene hans i boken min, sa han til min store glede ja. Så der finner du et av hans tankekart, og et som jeg selv har laget om farger.

Før jeg vender tilbake til Roskilde, vil jeg fortelle om enda en tur med to av barnebarna. Da er det andre ting å lære. Gled deg!
God tur! Hilsen Tove



8 kommentarer:

  1. Hei i natten...

    Et flott innlegg igjen, og med mange gode tips for og få med seg barnebarna på tur..

    Joda, har boken og kommet halvveis i den, så jeg får se om jeg skal få litt tid om kveldene til å lese litt før jeg drar på ferie. Skal passe 6 åringen i dagene fremover, han er litt hos meg og litt hos min datter som er hans tante.. Vi må finne på noe for han har litt lett for å kjede seg.. Ikke kjekt å sitte å spille på nettbrettet, og se tegnefilmer..

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som er fint, er at vi også selv lærer mye. Og selv om jeg er bestemor, elsker jeg å lære.
      Da håper jeg noen av mine tips kan passe for 6-åringen. Mye kan jo overføres fra fjell til sjø. Det er ikke få timer jeg har tilbrakt med barn og barnebarn i strandkanten i Åsgårdstrand og plukket steiner og skjell. Så har vi i etterkant brukt noe til å lage små ting, kanskje gaver.
      Når han har lett for å kjede seg, er det viktig å komme ut. Lykke til! Når du har lest gjennom kapittelet om barn, finner du kanskje ut hvilken type barn han er? Hvilke gruppe han har flest egenskaper i. Du kan gjerne ringe meg på mobil hvis du er i tvil, eller vil snakke med meg. Kos dere! Hilsen Tove

      Slett
    2. Tusen takk for kommentaren hos meg, og jeg har hentet han i byen.. Planlegger en liten tur med yngste barnebarn på snart 4 og mora, + meg selv og 6 åringen. Håper været er bra til uken slik at vi kommer oss til Telegrafbukta fine forhold for tur i fjæra, plukke skjell og grille pølser.. Det er museum i nærheten og masse annet. Men mora begynner sent på dagen på jobb, så jeg må høre først.. Skal lese i kveld for da har jeg god tid, og er alene hjemme..Leser ekstra godt på kapittel om barn for og finne ut mer hvilken type han er.. Vi skal nok kose oss.. Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Tror sikkert dere vil kose dere. Her er det masse å finne på. Og lykke til med lesingen!
    Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Her var mange kreative tips for både voksne og barn å merke seg.
    Ennå ikke bestemor jeg, men håper en gang å bli.
    Koselige Bilder, Tove.
    Fortsatt gode sommerdager ønskes deg.

    SvarSlett
  4. Takk for det Elisabeth. Kanskje du kjenner andre barn du kan ta med på tur? Men håper du blir bestemor, det er helt topp!
    Og du får nyte sommeren mens vi har den! God helg ønskes av Tove

    SvarSlett
  5. Mange flotte aktiviteter. Det blir nesten alltid med noe hjem om man er på tur, men nå har jeg hatt en storopprydding. Men det er en liten Espen askeladd i meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik er det - når man har øye for slikt, kan man ikke la det ligge.
      Opprydding er verre, å kaste kan være vondt!
      En god søndag ønskes av Tove

      Slett