onsdag 16. november 2011

Røros - enda flere godbiter

På min vandring videre i Røros, ble jeg plutselig vekket opp av min drøm om Røros, som et sted der fargene virkelig er valgt med omhu, og spiller sammen.

Jeg kom nemlig til Sangerhuset.
Langt nede i gaten så jeg det sterkt grønne huset, og måtte nesten gni meg i øynene. Dette er da ikke en farge som passer inn på Røros!?
Det synes heller ikke dem jeg snakket med.

Men da jeg får kulturminneforvalter, Torbjørn Eggen i tale, forsvarer han så absolutt fargevalget. Han sier at de har funnet spor etter tidligere maling, og at dette er en grønnfarge som har vært brukt på Røros. Vel - da har han sikkert rett i det, men jeg ville aldri ha valgt den fargen på dette store huset midt i sentrum.

Han mener imidlertid at de ikke bare bør benytte de mer tradisjonelle fargene, men også velge noe annet. Jeg synes at nettopp de fargene er flotte, og passer de gamle husene!

Det er ikke tvil om at fargene på hus i et miljø, kan skape både krangel og vondt blod. Det kunne vi observere på Sortland for noen år tilbake, da kunstneren, Bjørn Elvenes ville male byen blå.
Det første huset ble malt blått i 1999, og at dette var kontroversielt kunne vi lese i lokalavisens leserbrevspalter gjennom flere år.

Og jeg forstår godt dem som protesterte på det. Den kalde blå fargen er ikke en god farge i det kalde Nord!

Men la meg gå videre. Noe av det flotte med Røros er at de gamle husene ikke står tomme, og bare er tomme skall. Husene er bebodde, eller det drives forretninger, keramikkverksteder og gallerier i den gamle bebyggelsen. Plutselig sto jeg derfor inne i et vakkert gårdsrom, der keramikk i mange farger hang rundt omkring. Jeg var kommet til Per Lysgaards keramikkverksted og galleri, og også han ga meg lov til å fotografere. 


En vakker, gul "noe annerledes" lampe.
Svært dekorativ. 
Vil du se flere vakre ting, gå inn på nettsiden www.lysgaard.no.






Her er fargesprakende keramikkgjenstander, som kan glede alle.
En vase, en bolle eller et fat, kan sette prikken over i'en i et interiør, hvis fargen er valgt med omhu

Men nå var det snart tid for mitt fargeforedrag hos Byggmakker. "Farger betyr mer enn vi tror - bli inspirert til å velge helt riktige farger til hjemmet ditt".

Og til Byggmakkers Damenes Aften kom det omtrent 50 fargerike damer, som alle var interessert i fargenes betydning.
Her ser du noen av dem.







Fargesprakene grønnsaker og frukter med godt tilbehør ble servert.

Det ble en flott kveld i fargenes tegn. Og jeg håper den minimalistiske trenden snart vil være et tilbakelagt stadium, slik at vi igjen kan hente fargene inn i hjemmene våre. Her i nord må vi omgi oss med farger i den mørke og kalde årstiden! Det gjelder både i interiør, klær og gjennom maten vi spiser.

Takk til Byggmakker som ga meg dette hyggelige oppdraget, og som lot meg få mulighet til igjen å besøke Bergstaden Røros. Tove

2 kommentarer:

  1. Takk for sist, det var trivelig å treffe deg her i butikken. Lykke til videre med fargene.

    SvarSlett
  2. Takk i like måte. Skulle gjerne hatt enda bedre tid til å se på de mange vakre tingene du lager.
    Kommer jeg tilbake til Røros, stikker jeg selvsagt innom.
    Jeg ønsker også deg lykke til videre!
    Hilsen Tove

    SvarSlett