onsdag 23. november 2011

Blir 2012 et rødt år?

IFI skriver på sine nettsider at internasjonale spådommer prediker at rødt er på full fart inn som en trendfarge.
Jeg blir både glad og lei meg når en farge lanseres som trendfarge. Av erfaring vet jeg at  når kun en farge blir mote, er det nesten umulig å få tak i andre farger. Det gjelder selvsagt først og fremst klær.
Og vi burde alltid ha mulighet til å få kjøpt klær i de fleste farger. Men slik er det ikke.

Når det gjelder interiør, kan vi heldigvis blande oss frem til den malingfargen vi selv ønsker. Og som regel er det ikke veldig vanskelig å finne stoff som går i de samme fargene.

 Foto: INTAG/ifi.no
Og selvsagt er jeg veldig glad for at fargene igjen er på vei inn i mote- og trend bildet! Det har vært minimalisme alt for lenge! Jeg håper at rødt vil være "in" også neste høst og vinter. Det er på den tiden av året vi mest trenger de kraftfulle, varme fysiske fargene rødt og oransje.

Jeg er sikker på at du er enig når du ser ut av vinduet. Tykk, grå tåke møter oss hver morgen de fleste steder i landet, og slik har det vært i lang tid.

Jeg anbefaler deg å få tak i en rød genser, et rødt skjerf eller, hvis du er modig, en rød kjole eller skjorte. Bruk den nå i mørketiden. De fleste er dessverre blitt redde for å bruke farger, og på den måten skille seg ut fra mengden. Det er synd!

Eller - du kan selvsagt kjøpe røde gardiner, eller male en vegg rød i entreen for eksempel. Jeg anbefaler nemlig ikke å male hele kjøkkenet eller stuen rød! Hvorfor? Kanskje du kan komme med begrunnelser i en kommentar? Jeg skal svare.

Som du ser skal det ikke så mye til før interiøret løfter seg.

Kanskje skal det ikke mer til enn et par puter, et pledd og et bilde på veggen!

Blomster kan også være den fargeklatten vi er på jakt etter. Og ettersom vi går mot jul, vil vi etterhvert finne blomster og andre pynteting i rødt.

Jeg skal komme tilbake til den røde fargen nærmere jul, og fortelle deg mer om egenskapene og symbolikken som ligger i den røde fargen.

Men først vil jeg fortelle deg litt om adventsfargen - fiolett.
Følg med! Tove

2 kommentarer:

  1. Hei Tove
    Du oppfordrer oss til å stille spørsmål om rødt, men jeg tar meg den frihet å stille deg et spørsmål om rosa siden det er mye rødt i den fargen. Hva synes du om kritikken mot Lego fordi de introduserer rosa? Personlig synes jeg det er på tide. Det hylles at jenter velger blått men hvorfor det? Jeg kjenner friskt sterke kreative småjenter som elsker rosa. Synes det er gammeldags å dytte blått på disse jentene. Hvorfor oppfordrer man ikke samtidig gutter å bruke rosa da hvis alt skal være så likestilt. Jeg vet faktisk om en liten gutt som digget rosa Foreldrene synes det var helt greit men var litt engstelig for at han skulle bli ertet for sitt fargevalg. Kan det være at vi fremdeles bærer på fordommer?
    Berit

    SvarSlett
  2. Hei Berit, og takk for spennende kommentar om rosa.
    Jeg er helt enig med deg - vi skal ikke pådytte småjenter blått, og ikke gutter rosa. Men hvis de selv velger disse fargene, skal de selvsagt få benytte dem.
    Rosa og jenter er egentlig en spennende historie. Etter å ha drevet med farger i mer enn 20 år, har jeg fått mange tilbakemeldinger etter kurs og foredrag. Min oppsummering er, at kanskje hele 90 -95 % av jentene har en "rosa periode" fra de blir bevisst på farger til de er 7-8-9 år gamle. Hvorfor vet ikke jeg, men det ser ut som om dette ligger i jentene. Når de vokser ut av den rosa perioden, ser det faktisk ut til at mange velger blått, men ikke alle.
    Deretter vil fargevalg henge sammen med barnas personlighet, og også være farget av den kulturen de vokser opp i.
    Har du flere spørsmål, kom igjen!
    beste hilsener fra Tove

    SvarSlett