fredag 27. mai 2011

Farger og interiør

Jeg skrev i mitt forrige innlegg at fargenes påvirkning, og ulike mennesketyper henger nøye sammen.

Det er derfor svært komplisert å velge farger til et interiør, hvis det skal ha best mulig innvirkning på dem som skal bo der, eller på dem som skal bruke rommene/omgivelsene.
Dessverre er det få som tenker slik. Farger blir ofte valgt ut fra mote og trend eller smak og behag. Men for et godt resultat, må vi tenke på en helt annen måte.

Skal vi velge farger til en privatbolig, bør vi ta hensyn til de ulike menneskene som bor der. Den/de fargene som en synes er behagelig og vakkert, kan for et annet familiemedlem være stikk motsatt. Hva gjør vi da?

Kanskje må vi velge relativt nøytralt på store flater, og legge til noen fargeklatter? Det er ofte ikke mye som skal til.

Da jeg kom inn i denne stuen for en tid tilbake, var det den lille fargeklatten av blått, som blikket mitt falt på. I tillegg til de vakre, grønne fargene ute, ble de blå blomstene en viktig del av interiøret.

I et annet rom kan noen puter, gardiner eller pyntegjenstander gjøre hele forskjellen!

Det som derfor er helt avgjørende, er at du kjenner fargenes egenskaper og sterke påvirkningskraft, og vet litt om de menneskene som skal bo der. En hel kartlegging er selvsagt det beste.

Hva da hvis vi skal velge farger til offentlige bygg, der alle typer mennesker ferdes? Det kan selvsagt være enda vanskeligere og by på mange utfordringer.

Men også her kan vi ty til mindre fargeklatter.
Stoler i flere forskjellige farger er slett ikke dumt. Det kan forandre et rom, og gjøre det morsomt, hyggelig og personlig.

Bildet til venstre er tatt i et møterom jeg har vært i flere ganger. Alle som er der, bemerker hvor viktige fargene på stolene er for hele rommets atmosfære.

Da har jeg gitt deg noen små hint om fargevalg. Har du spørsmål eller kommentarer, er det fint. Jeg lover å svare deg.

En god og fargesprakende helg ønskes av
Tove

2 kommentarer:

  1. Hei Tove!

    Jeg vil takke for en fargesterk undervisning ved Westerdals.
    Du har lært meg at vi alle er en farge, men du er en fargerik person.

    Jeg har aldri vært så fargeinteressert som jeg er nå, og det er all din ære.
    Fra nå av skal jeg ta med meg farger i hva enn jeg gjør, farger er viktig!

    Jeg har lovet meg selv å aldri se sort, grått eller hvitt på livet mer.
    Både i sorg og glede vil fargene være der for å vise oss vei.
    Selv i de sorteste stunder, vi må bare være villig til å lete etter dem.
    Fargene forteller faktisk.

    Ønsker om et fargesprakende nytt år, håper vi sees igjen.
    Kitty.

    SvarSlett
  2. Kjære Kitty.
    Du gjør meg virkelig rørt med dine pene ord til meg. En flott nyttårsgave! Tusen takk.
    Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen - jeg elsker å undervise på Westerdals. Det er en god stemning i klassen og interesserte elever. Jeg gleder meg til hver dag.
    Så bra at jeg fikk deg så interessert i farger! Ja - farger kan både fortelle, trøste og glede, men også gjøre oss deprimerte og sårbare. Men hvis vi trenger inn i deres verden og er lydhøre, vil de, som du sier, kunne vise oss veien videre.

    Jeg ønsker deg alt godt videre i livet. Hils til de andre elevene - og til deg - gjør det beste ut av 2013 og alle kommende år!
    Klem fra Tove

    SvarSlett