tirsdag 5. mars 2024

Flere mener nå at farger og pyntegjenstander er på vei tilbake i interiøret.
Endelig!
Nå er vi lei minimalismen med hvitt, grått og sort!
Selv mange unge er blitt mer interesserte i gamle ting som de kan pynte opp med.
Jeg har kanskje vist dere noen av disse gamle tingene før, men henter dem frem igjen.



Jeg elsker denne gamle sukkerskålen som jeg husker helt fra jeg var liten jente.
Den sto på bordet hjemme hos farmor. Nå står den på bordet hos meg!


Også dette gamle vegguret er fra farmor.
Jeg har så stor glede av disse gamle tingene, som jeg husker fra jeg var liten.



Denne stolen er ikke like gammel. Jeg har selv brodert denne og en til, men kan ikke huske når det var. Det er i alle fall mange år siden. Jeg er stolt av disse stolene!


Jeg elsker denne bollen og vasen i den vakre blåfargen.
Dette kjøpte vi på glassfabrikken i Murano, utenfor Venezia, da min mann og jeg var på ferie der som nyforlovede. Og det er mange år siden.


Dette vakre treskrinet er jeg også veldig glad i, men det er ikke så gammelt.
Det står i mitt hjemmekontor, og er fullt av flotte steiner.


En vakker, håndmalt trebolle, som for lenge siden ble malt av en i min manns slekt.


Så er jeg tilbake til farmor.
Denne lampen er laget av en trerot med stamme. Helt fantastisk!
Det var en gammel mann i vår slekt som skal ha laget den.
Det gamle kobberet på veggen kjøpte min mann og jeg for mange år siden.
Vi var alltid på jakt etter skikkelig, gammelt kobber, og vi har mye.


Også denne vakre trebollen ble malt av samme familiemedlem.


Dette gamle te serviset hadde min far kjøpt i Kina, som veldig ung mann.
Han hadde mønstret på et skip, som seilte helt til Kina.
Han var ikke gift enda, og da han kom tilbake var det farmor som fikk dette serviset.
Det består av mange flere deler. Og jeg arvet det.


Her er bilder av farmor og farfar i gamle rammer.


En vakker, gammel, håndmalt trebolle, som vi kjøpte på en auksjon for mange år siden.


Og dette åkleet har jeg selv brodert. Jeg synes det er vakkert. Flotte farger!


En flott, håndskåret hylle.


Og la meg til slutt ta med denne gamle løperen, som jeg har etter min mor.

Jeg har stor glede av alle disse gamle tingene, som det er knyttet mange minner til.
Jeg ville aldri klart å bo i et hjem uten farger og gamle ting. Det hadde ikke vært et hjem for meg!
Hilsen Tove.

13 kommentarer:

  1. Så mange vakre ting du har. Det er farger, gamle og nye ting som sammen skaper et godt hjem. Enig med deg, ikke at alt er grått eller hvitt, noe så kjedelig.
    Så mange fine ting du har brodert, du er flink. Foreldrene mine hadde også noen lignende kinesiske tekoppen. Jeg husker både jeg og søstera mi ville ha dem, når vi delte, men hun vant. Nå ser det ut som sola og lysere tider er på veg, jeg har sådd tomater som spirer godt alt. :) Hilsen Ingun. Min data ha kollapset, men det er heldigvis en garantisak. Jeg får ikke reg. meg på iPaden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en veldig hyggelig tilbakemelding. Høres ut som om vi er ganske så enige. Så synd at du ikke fikk de tekoppene. Kanskje dere kan ha dem et år hver?
      Lykke til med tomatene! Håper du fortsetter å kommentere, Ingun. Har du en blogg, så kan jeg gjøre det samme hos deg. Hilsen Tove

      Slett
  2. Vi er nok veldig enige der. Jeg liker å ha ting med farger og at de har en historie rundt seg. Så koselig å se tingene og minnes. Du har mye fint da og så flotte håndarbeider. Nå våres det der ute og jeg strikker på en genser til oldebarnet. Ute er det kaldt i dag, men det er vakkert og vårlig nå. Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg har egentlig alt for mye, det er mye mer, men slike ting kan jeg ikke kvitte meg med hvis jeg ikke må. De betyr mye.
      Ja, fint vær i dag, men kaldt. Må ut og gå meg en tur. En fin dag ønskes av Tove.

      Slett
  3. Så koselig å se alle de fine tingene du har samla/arva! Liker så godt både det broderte stoltrekket og den nydelige løperen! Det er viktig å ta vare på gjenstander det knytter seg en historie til synes jeg. Og her har du mye! Dette var kjekt å se. Her er det kuldegrader og mye snø fremdeles. Har ikke begynt å tenke på vår.

    Ønsker deg en strålende fin onsdag!

    Klem Ingunn

    Ønsker deg en strålende fin onsdag!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk også til deg for hyggelig tilbakemelding. Det er nok flere av oss som er litt "gammeldagse", og liker slike ting. Minnene er også viktige. Men mange unge begynner også å få øynene opp for det gamle.
      Her har heldigvis det meste av snøen forsvunnet, bortsett fra i hagen og deler av brøytekantene.
      Det er nok litt mer vår her enn hos deg. Fine dager ønskes deg av Tove.

      Slett
  4. Her har du mange fine ting med sjel. Det er sånne ting som har en historie som gjør et hus til et hjem. Jeg kjenner igjen noen av dem fra Alt Går Bra sin oppfordring til å vise ting med akantusmønster. At du har brodert sånne stoltrekk til to stoler er imponerende! Gratulerer med kvinnedagen i dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er helt enige. Slike ting er viktige for flere av oss.
      Hyggelig at du synes stolene er fine. Jeg er stolt av dem.
      Gratulere også til deg, og god helg! Hilsen Tove

      Slett
  5. Så flott innlegg! Og jeg skjønner godt at du er stolt av stolene, de ligger det mye arbeid bak. Jeg broderer lite, og de siste årene, ingenting. Men jeg strikker. Kjøper garn i farger jeg liker og setter i gang. Som oftest strikker jeg i bomullsgarn, for da kan jeg slenge plaggene rett i vaskemaskinen etter jobb. Jeg har ikke vært aktiv på bloggen på "evigheter". Både den og fotograferingen er et "overkuddsprosjekt", og overskudd har det vært så som så med denne vinteren. Men nå er lyset tilbake, sola skinner på huset mitt kl. 7 om morgenen - og om en og en halv måned er midnattssola her! Jeg håper du har det bra. Klem, Oddi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for skryt. Jeg har savnet innlegg fra deg, men jeg har heller ikke vært så flink, det har gått litt mye tid mellom hvert innlegg. Jeg har heller ikke hatt mye overskudd. Det har vært vanskelig å gå ut uten piggsko, og veldig glatt å kjøre bil i lange perioder, så jeg gleder meg til våren kommer.
      Deilig at sola er kommet til deg, og jeg glemmer ikke opplevelsene med midnattsol hos deg!
      Jeg ønsker deg alt godt! Klem fra Tove

      Slett
  6. Jeg var vel optimistisk når det kommer til midnattssola. Den kommer først natt til 22. mai, og det er vel nærmere to og en halv måned frem i tid...jaja - slik kan det gå. Klem, Oddi

    SvarSlett
  7. Ja, flott – fantastisk broderi på stolen din. Og når du ser på Murano-glass, går tankene dine umiddelbart til Venezia, Murano og det fargerike Burano... vakkert.
    Flotte bilder av besteforeldrene.
    Tusen takk, det er en fryd å bla... Ønsker deg en fin mars i påvente av påske og vår.
    Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så hyggelig å få tilbakemeldinger fra deg, Viola. Ja, jeg glemmer aldri besøket på Murano. Nyforelsket og nyforlovet i Venezia, og alt det vakre og fargerike der ute. Vi kjøpte mer, som jeg kan vise senere.
      Gode dager ønskes av Tove.

      Slett