fredag 23. februar 2024

Fremdeles trist og grått vær i Oslo, og i dag pøser det ned igjen. Vannet renner i strie strømmer i gater og veier.
I det forrige innlegget la jeg ut vakre, fargesprakende blomster som kunne gi oss litt glede. 

I dag tar jeg frem bilder av fargerik mat, som både er sund og god - og ikke minst - som det er en glede både og se på og å spise!


Det første bildet er fra en middag hos vår kokke-sønn.
Vakkert og godt!

Avokado er jo ikke den med de sterkeste fargene, men du verden så godt den smaker!


Litt mer farger her. Jeg liker best den oransje og gule. Hva med deg?


Ananas er godt til mye. Her som en bolle for reker og grønnsaker.
Herlig lunsj en sommerdag!


Men hva med denne? Ser ikke så fristende ut, men får vi av skallet på rødbeten viser den seg frem.



Og her har den blitt til en deilig, rød og fristende suppe.


Og her litt luksusmat! Den trenger ikke noen kommentarer!


Tomaten kjenner vi godt. Lekker farge, smaker deilig og er sundt.


Men hva er dette for noe? Ikke alle vet hva denne roten er.


Men her ser du den når den er skåret over - oransje søtpotet!
Jeg har ikke vært kjent med den før for et par år siden, men nå er det en av mine favoritter. Og den kan brukes til så mye. - både til middag, som dessert og i kaker.
Smaken kan minne om en blanding av gulrot og potet, men har en naturlig sødme.
Les mer om denne unike grønnsaken på nettet!


Og her ser du mange flere fargerike grønnsaker. Det er bare å velge!


Og så tar vi til slutt en lekker dessert! Flotte farger og deilig smak!


Og så er det jo hyggelig å dekk et bord med litt fine farger.
Og det er klart at det er oransje som  ber deg deg om å ha det hyggelig, og nyte maten og fargene!
Vel bekomme! Hilsen Tove















10 kommentarer:

  1. Vi spiser litt med øynene også. Fristende mat på alle fat! Jeg har vært innom det forrige innlegget ditt, og der dukka kommentaren min opp. Her har det snødd våt og tung snø i hele dag. Bedre utsikter til i morgen heldigvis.

    Riktig god helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, slik er det. Vi spiser også med øynene! Jeg fikk et intervju med vår kjente kokk Eyvind Hellstrøm, og han ".. ser mat som en helhet av smak, duft og farger. En rett skal være en nytelse både for ganen og synet."
      Men, du burde logge deg inn på tidligere innlegg om mat, for fargestoffene i maten vi spiser, har stor betydning for vår helse! Jeg har vist til boken "Fargedietten: Tenk helse - tenk farger!".
      Gode dager ønskes av Tove

      Slett
  2. Å, så fantastisk!
    Hvis jeg hadde valget, ville jeg umiddelbart valgt rødbetsuppen og definitivt ananasbollen med reker og grønnsaker... deilig.
    Vi har for tiden en fargerik tallerken på frokostbordet vårt med appelsiner, bananer og epler, alt i småbiter... den er rask å kutte, enkel å spise og sunn også... og ser bra ut.
    Mange glade hilsener til deg Tove og takk for de kulinariske herlighetene. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var et spesielt valg. Jeg må innrømme at jeg ikke har smakt rødbetsuppe selv. Det må prøves.
      Har du smakt søtpotet? Hvis ikke bør du prøve!
      Veldig bra med frukt på frokostbordet!
      Se svaret mitt til Ingunn over, du burde også lese disse tidligere innleggene. Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Søtpotet har jeg også funnet ut er en god grønnsak. Seinest i går laget jeg søtpotet som jeg kuttet som stenger, med krydder og stekte i ovnen, herlig. . Nydelig bilder i innlegget under også. Ha en fin helg også håper vi at våren og sola kommer snart. Hilsen Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en hyggelig kommentar. Da er vi enige om at søtpotet er godt. Og da skal jeg prøve å steke søtpotet i ovnen. Det har jeg ikke forsøkt. Takk for tipset. Ja, nå venter vi på våren! Hilsen fra Tove.

      Slett
  4. Vakkert med alle fargene vi kan ha på maten. Vi spiser visst litt med øynene også. Ha en fin fargeglad dag!Fra Naturglede/Randi

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi spiser absolutt også med øynene, og øynene sender inntrykkene videre til hjernen. Du burde å lese mer om fargene i boken min. Det er faktisk veldig interessant og viktig å lære om farger.
      Takk for hyggelig kommentar. Hilsen Tove

      Slett
  5. Jeg skal fortelle deg at den oransje søtpoteten rundt her kalles søtpotet, den søte smaken gjør den til min favoritt for steking. Jeg forteller deg også at ernæringsmessig er det godt å bruke minst 5 farger i oppskriften vår, siden hver farge gir forskjellige stoffer som er gode for kroppen vår. Mine hilsener fra Argentina siempreseraprimavera.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt riktig det du skriver, at hvert fargestoff i maten har ulik påvirkning på oss på flere måter.
      Tusen takk for en flott tilbakemelding. Hilsen Tove

      Slett