søndag 24. mars 2024

Da vil jeg gjerne få ønske dere en god påske med disse vakre påskeliljene.
For en vakker gulfarge!


Det er jo gult som er påskefargen hos oss.
Dette er en sterk farge, og det kan bli slitsomt med masse gult rundt oss. Men det er klart at gult også har mange mer behagelige og dusere varianter.
Men den som brukes mest i påsken er en sterk gul.


Noen får hodepine av gult, og er du plaget av migrene, bør du ikke ha mye gult rundt deg. Da kan man jo velge denne påskekransen i rolige farger.


Men noen påskekyllinger hører med for de fleste.


Og det er hyggelig med påskeegg.


En påskekake kan sikkert også friste!
Gult kan symbolisere mange ulike ting i ulike kulturer.
I Kina var gult en hellig farge, og i Øst-Asia sto den for troskap.
I Frankrike derimot symboliserer den sjalusi, og i Norge har den vært brukt i forbindelse med falskhet.


Men la oss heller se på hvorfor vi tror at gult er valgt som påske-farge.
Det kan vel kanskje henge sammen med plommen i egget og kyllingen, som representerer nytt liv.
Men vi forbinder også gult med solen, og når påsken kommer ønsker vi oss sol og vår!


Og når den gule hestehoven titter frem, er det vår for noen av oss!


Mange elsker å dra til fjells i påsken. Det har min mann og jeg gjort i mange år, og har elsket å være på hytta i Ringebu. 


Fantastiske skiløyper mil etter mil. Og her er også påskefjellet i fantastisk vær.


Men dessverre skal jeg ikke på fjellet denne påsken.
Vi ser ikke solen og det gule på bildet, men når himmelen er så blå, vet vi at det er solskinn!


Da ønsker jeg dere alle en god, og forhåpentligvis solrik påske, med flere påskeliljer -


..... og et påske-egg!
Hilsen Tove.


10 kommentarer:

  1. Vakre bilder i påskefarger. Ja, sterkt gult er fint for en liten stund, men så blir jeg lei. Men dempet gul er fint innimellom. Det passer fint til grønt og lilla. Ønsker deg en vakker påske, og håper du finner hestehov og får litt solskinn i ansiktet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi enige! Men fremdeles sier du lilla - det er så gøy for meg å poengtere at det er to lilla-farger, indigo og fiolett. Indigo er den blå-lilla, og den er utrolig flott sammen med gult. Fiolett er den rød-lilla fargen.
      Helt utrolig, men sannelig snør det igjen her hos meg i dag. Nå er jeg lei! Men jeg håper på den hestehoven snart - og ikke minst litt solskinn.
      Gode påskedager ønskes deg og dine. Tove

      Slett
  2. Her var det mange fine påskebilder. Jeg skal dra opp i Furnes og sette meg der om det blir sol. Ellers fikk jeg litt sein inn en bestilling som skal være ferdig til over påske, så må jobbe litt på verstedet også. Jeg lager symbolet til ammehjelpen, et smykke alle jordmødre vil ha og gå med. Mye jobb for de er så små, et omvendt hjerte, som har blitt pupper. Har laget de i snart 40 år. God Påske til deg også. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Ja, håper det blir litt OK vær. Men jeg er i Åsgårdstrand, og her sludder det fremdeles. Det gjorde det også i hele går både i Oslo og her. Er ganske så lei!
      Men så hyggelig for deg å få bestillinger. Da får det ikke hjelpe om du må jobbe litt også i påsken.
      Gode dager ønskes av Tove.

      Slett
  3. Her var det mange fine påskebilder, og for meg er det gult som er påskefargen. Vanligvis pynter jeg ikke så mye til påske. Da vil jeg mye heller gå på ski. Men med det "møkkaværet" vi har i år blir det vel lite skigåing. Vi får ønske hverandre gode påskedager der vi er. Været får vi uansett ikke gjort noe med.

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt artig å trekke frem fargerike påskebilder i denne tida. Som du sier - det er bare "møkkavær"!
      Bildene fra fjellet kaller frem mange gode minner. For et vær, for noen løyper, for et føre!
      Vi får håpe sola snart klarer å kjempe seg frem og skyve gråvær og regn til side.
      Håper du vil kose deg litt likevel! Klem fra Tove.

      Slett
  4. Svar
    1. Tusen takk. Hyggelig å høre. God Påske! Hilsen Tove.

      Slett
  5. Kjære Tove, en god påskehilsen kommer til deg fra Viola.
    Fine bilder viser du. Påskekaken inspirerer meg :-))
    I dag baker jeg en bunn til en gelékake med fersken... så i morgen skal jeg ha den med kremfløte. Og her skal det varmer, så vi skal til Stolpen slott, hvor de har herlig iskrem som du kan blande selv... Jeg elsker det.
    God påske til deg og klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker kaken din også blir veldig god!
      God tur til Stolpen slott. Jeg elsker iskrem, skulle gjerne vært med.
      Fortsatt god påske! Klem fra Tove

      Slett