fredag 18. august 2023

Vi har hatt mange skremmende opplevelser i Norge i det siste. Oversvømmelser og jordras.
Det vil gå lang tid før alt er ordnet opp i, og de fleste har fått flytte hjem.

Farger kan da være fint å lære mer om -
ikke velg grått hvis du skal male om!
Mennesker i mange land er nå blitt opptatt av den rosa fargen.

Hvorfor? Fordi filmen om Barbie nå har satt rekorder over alt.    Ja - du vet vel hvem Barbie er?


Her har du en flott Barbie-rosa farge. Kanskje hun ville ha brukt disse flotte rulle-støvlene?
Her finner du også NCS-kodene på tre fine farger. De to første er begge rosa, den tredje er en mørkere variant.
Det er så flott å kjenne NCS kodene enten du skal male hjemme, eller kjøpe ting som skal passe sammen i farger. Dette bildet har jeg også fått lov å benytte av
Norwegian Colour Senter AS.


Jeg har dessverre ikke noe bilde av Barbie-dukken.
Men du tror vel ikke at dette er Barbie selv om fargen på denne skapningen er rosa!


De fleste av oss har alltid regnet rosa som en feminin farge. Det er ikke mange gutter som har vært interessert i den rosa fargen. Jentefarge!
Men jeg husker godt hvilken mann som ofte brukte rosa skjorter da han ble intervjuet på TV - det var forretningsmannen Trygve Hegnar. Det syntes jeg var ganske modig.
Nå er det flere gutter og menn som bruker rosa.
Men faktum er at helt fra slutten av 1800-tallet ble rosa ansett for å være guttefargen.
og det varte til rundt 1950. Da gikk den fra å være maskulin til å bli feminin.


Det er jo flott med rosa skjorte!
Og det er mange nyanser av den rosa fargen.  De fleste vet ikke forskjellen på sterk rosa, magenta og purpur, og mange bruker betegnelsene om hverandre.
Og det er ikke merkelig, for det kan være vanskelig å se forskjell. 
For husk at rosa kommer fra den røde fargen, og du finner mange nyanser av rosa. Fra de helt lyse variantene til sterke, varme gnistrende sjatteringer. 
En nyanse kan gå over mot fersken, eller helt motsatt, mot fiolett.



Over ser du to interiørbilder som er fra Fargerike, som jeg takker for at jeg får bruke.
Den første fargen heter Drøm og den andre Sløyfe. Virkelig vakre farger!
Det er ikke så mange som har brukt rosa i interiøret, og det er synd, for det er en varm og vennlig farge, hvis den ikke er i en altfor kraftig nyanse. Da kan den bli både utfordrende og slitsom. Men ikke glem at vi blir vakre i rosa belysning og i rosa omgivelser. Vi ser yngre ut, og det er ikke dumt!


Men vi må vel innrømme at det fortsatt er jenter som oftest bruker rosa, og det er ganske merkelig at det ser ut som om rosa har litt ulik påvirkning på barn og voksne.
Mens voksne ofte føler ro i rosa omgivelser, får småjenter mer energi av den rosa fargen.


Her er det gøy å leke for småjentene! Her er rosa i mange ulike sjatteringer.

    
    Men her har den lille jenta roet seg ned på turen med pappa, og koser seg ved bekken.


Ja, selv denne hunden ser ut til å kose seg i den rosa fargen. 
Dette bildet tok jeg for noen år siden på Madeira.

Jeg kommer tilbake til rosa også i det neste innlegget, så kanskje vil du ta en titt?!
En god og fargerik helg (ikke grå) ønskes av Tove.



4 kommentarer:

  1. Hei Tove, Takk for at du ville bruke bildet vårt av rulle-støvlene! Fargen rosa er som du sier i mange varianter/nyanser, og er en frisk farge. Med NCS-koder på fargene er det lettere å forstå forskjellen på de. Her hos NCS i Norge (Norwegian Colour Senter), ser vi økt interesse for de rosa fargene til bruk både i interiør, på møbler/produkter og på utvendig fasade. Rosa-fargene er også godt representert i utstillingene på møbel- interiør og design-messer i Europa og har en økende trend. Vi kommer nok til å se mer av denne etter hvert, også i form av neon-rosa.
    Hilsen Therese, NCS, Norwegian Colour Senter AS

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg som skal takke for at jeg får bruke bildet. Og det kommer flere i neste innlegg.
      Artig at rosa nå vil bli brukt til flere ulike ting - både til interiør og eksteriør, og i andre sammenhenger.
      En god og fargerik helg ønskes av Tove.

      Slett
  2. Hei. Jeg har vel egentlg aldri vært spesielt rosa og definitivt ikke Barbie, men det er en farge med smell i! Jeg husker at mamma strikket rosa, tynn genser med flettemønster til min søster og meg. Det var nok da jeg var i 12 års alderen. Den genseren var fin.
    Et langt voksenliv i barnehage har gitt meg jevn kontakt med rosakledte barn, i all hovedsak jenter. Men vi har en del foreldre som også kler sine gutter i rosa. Jeg synes det er sprekt, og er glad for at gutter også har et bredere utvalg i farger. Minnes med skrekk tiden rundt tusenårsskiftet. Da var "gutteavdelingene" med barneklær marine, sort, brun og grå. Sukk! Min sønn var lykkelig da vi klarte å finne en vinrød skjorte til jul.
    Ha en flott helg, klem til dere, Oddi

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig - rosa i en kraftig nyanse har smell i seg! Den kommer jo fra rødt, og det er en kraftig farge!
      Jeg synes også det er flott at gutter nå er mer fargerike, det er jo også mange menn. Men litt rart å tenke på at rosa var guttefarge for mange år siden. Tidene forandrer seg! Sønnen din var sikkert fin i den røde skjorta! God søndag! Hilsen Tove

      Slett