søndag 27. august 2023

La meg gi deg noen flere bilder av rosa også i dette innlegget.
Det blir ikke så mye tekst, men fint å kunne se mange nyanser av rosa samlet.

Her er flere rosanyanser i samme bilde. Helt lys på veggen, dypere rosa på døren, og til slutt den sterke rosa på gulvet.
For noen år siden lanserte Fargerike en stil de kalte Fryd. Bildet er derfra.

Her er en mer diskre rosa fra Fryd. Veldig vakker !


Og her er enda en variant.




Det er ikke mange som har rosa hus, men det blir flere og flere som våger å bruke denne fargen. Og dette huset kom vi over langt inne i en fjord på Vestlandet.
Som du kan skimte, er huset bak grått! Tydeligvis naboer med ulik smak!


Ikke rart at Edvard Munch trivdes i Åsgårdstrand. Han elsket lyset der.
Og dette bildet har jeg tatt fra balkongen vår - og for en himmel!


Her ser du litt av en side med NCS koder i rosa.
Som skrevet i forrige innlegg er det mange rosa nyanser. Og veldig nyttig med kodene!

For mange år siden leste jeg at de i USA hadde gjort en studie av menn i fengsler i California.
De malte en celle i "Bublegum Pink", og oppdaget at fangen da ble mye roligere, slik at de kunne ha en samtale med han. Men da han kom i sin egen celle, var han som før.
Jeg skrev jo sist at rosa ser ut til å virke beroligende på mange voksne, men motsatt på barn, særlig jenter.


Gjennom alle de tilbakemeldingene jeg har fått i de 30 årene jeg har hatt foredrag og kurs om farger, ser jeg at ca. 80-90 prosent av jentene har en rosa periode, til de er omtrent 7 - 8 år. Da snur det ofte, slik at andre farger tar plassen.
Slik var det med et av mine barnebarn. Da hun var 8 år kjøpte jeg et sengesett i rosa til henne. "Ble du glad for det?" spurte jeg. Da så hun på meg og sa, at nå var egentlig yndlingsfargen hennes lys blå. Ja, tenkte jeg - nå er du stor jente!



Også i Thailand er både store og små glad i rosa!


Dette er en lekker farge, synes jeg. Frisker absolutt opp i en stue.
I fargepsykologien betegnes rosa som romantisk og snill. Mange mener at energien i grønt og rosa har mye til felles. I begge ligger mye følelser, og en omsorgsfull og øm kjærlighet.



Og så to bilder til, der du kan se hvordan den rosa kan passe sammen med andre varianter og farger.


Da avslutter jeg med et stykke rosa bløtkake. Absolutt en favoritt blant småjentene!
Hilsen fra Tove.

PS. Takk til NCS Colour Senter og Fargerike for at jeg får bruke deres bilder.

4 kommentarer:

  1. Hei! Jeg liker godt rosa, sitter faktisk her i lys rosa farget bukse og genser. Min ene datter har i hele sitt liv elsket rosa og dte gjør hun enda, har til og med tatt Rosa som mellomnavn. Jeg har enda ikke malt noen rosa vegger eller møbler, men kanskje kommer det en dag også? Ha en fin høst, så håper jeg på litt mer sol :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du nå har lys rosa på deg. Det er jo lekkert!
      Jeg har heller ikke rosa vegger, men rosa sofa har vi. Og den har vi vært glade i.
      Ønsker også deg en god ettersommer med fint vær!
      Håper utstillingen din har gått bra. Hilsen Tove

      Slett
  2. SÅ mange vakre nyanser, Tove👌

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, rosa er jo lekkert! Hilsen Tove

      Slett