fredag 11. august 2023

Oversvømmelser og ras i hele Norge.
Mye skjer i naturen over hele verden nå.
Jeg har nettopp skrevet om branner på Sicilia og mange steder sør i Europa, og så får vi disse forferdelige rasene og oversvømmelsene her i Norge.
Jeg tenker på alle som nå har fått ødelagt eller mistet hus og hjem.


Jeg tenker på dere, og orker snart ikke å se nyhetene om alt som har skjedd.
Men jeg ser også at folk hjelper hverandre og står på. Det er så flott!

Jeg håper og tror at naturen snart vil vise seg fra sin beste side igjen i dette vakre landet vårt!
Hilsen Tove.

6 kommentarer:

  1. Ja, det er forferdelig å se! Vi har i Bergen har bare fått vanlig regn. Det rare er at for et par uker siden kjørte vi Norge på tvers for å møte alle seks søskena mine i Drøbak. På veien tok jeg bilder fra bilden for å dokumentere den skiftende naturen fra Vest til Øst. I vest var det solskinn den dagen, men da vi nærmet oss Østlandet kom det regnbyger, og en vakker regnbue viste seg over Ål, ei av bygdene som ble hardt rammet av "Hans". Jeg hadde tenkt å lage et blogginnlegg med disse bildene, men uværet har ført til så mye ødeleggelser på veier og områder vi besøkte, at jeg ikke orket. I dag har jeg og mannen min 30 års bryllupsdag, jeg skriver om det istedet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er ille. Hadde ikke tenkt at noe slikt skulle skje. Men myndighetene har ikke vært flinke nok når de la ut tomter til boliger, forretninger etc. Flere ganger har boliger blitt tatt av ras og vann i Gudbrandsdalen. Men husene bygges opp igjen på samme sted. Brannstasjonen i enten Lillehammer eller Hamar ble åpnet for bare et år siden. Nå måtte de flytte ut p.g.a. oversvømmelser! Dette er bare to eksempler.
      Da skal jeg gå inn å lese hos deg. Håper dere hadde en fin feiring i går! Hilsen Tove

      Slett
  2. Vi har vært heldige og har ingen skader eller ødeleggelser, men vi skal ikke langt avgårde før det har gått riktig ille. Jeg synes det har vært skremmende med de store vannmassene som har skapt oversvømmelser og ras med enorme følger. Og nå begynner vi å ane hvor mye arbeid og kostnader som venter. Angst og usikkerhet om framtida også. Mer enn noen gang får vi sanne orda om å ta vare på hverandre.

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er så enige Ingunn. Men fint å høre at dere har det bra. Her hos oss har vi heller ikke hatt problemer med vannet, men det er ikke langt unna at de har hatt problemer. Nå er det heldigvis spådd bra vær noen dager, så vi får nyte det. Men tenker veldig mye på dem som står uten hus og hjem, og andre som må rydde opp sine oversvømte hus.
      Bra at så mange hjelper hverandre!
      Jeg ønsker deg gode dager fremover, Klem Tove

      Slett
  3. Ja, det er ingen tvil om at dette har vært en tøff tid for mange mennesker i landet vårt. Når selve grunnen svikter, så er det som om fundamentet for det meste kollapser. Men heldigvis, som du skriver, situasjonen får også frem det beste i mange mennesker. Jeg tror dette ekstremværet vil gjøre mye for fremtidens reguleringsplaner mange steder i Norge! Og så blir kontrastene grelle, for her på yttersida i nord har vi hatt en fantastisk sommer. Og fordi det er mange år mellom hver gang slikt skjer, så fryder vi oss over det, men ikke over andres tragedie! Det er langt det landet vi bor i! Klem, Oddi

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fulgt med og sett hvor mye fint vær dere har hatt i Vesterålen, og det har gledet meg stort!
      Men samtidig har alt som har skjedd på Østlandet vært fryktelig å følge med på. Det tar lang tid å ordne opp i alt dette. Vi ønsker deg gode dager videre. Klem fra oss. Tove

      Slett