tirsdag 5. mai 2020

Vi er ulike mennesketyper
og vi takler vanskeligheter på ulike måter.
Er det forskjeller på hvordan vi takler denne corona-krisen?

Det er mange forskjellige personlighets-tester og beskrivelser av mennesker.
Noen setter mennesker i trange båser, andre tester er mer sammensatte.


Hentet fra Fargene forteller.

Jeg benytter en kartlegging der jeg ser på egenskapene til en person ut fra syv ulike mennesketyper.
Men det er ikke bare egenskapene fra den ene gruppen som blir til et menneske. Jeg henter også egenskaper fra de andre gruppene, men de står ikke like klart frem i kartleggingen.
Noen personer er veldig typiske for "sin gruppe", mens andre er mer sammensatte.

Jeg skriver om dette i boken min, Fargene forteller, og der er det også mulighet for å kartlegge seg.
Dessverre er boken utsolgt enda en gang, men hvis du er interessert i å lære mer om dette, kan du kontakte meg.


Hvordan takler de fleste "røde personer" en krise som dette? Hva med å måtte være mye inne, ikke ha tilgang til treningsstudioer og fotball?

Hva med en "grønn person"? Hva vil denne personen synes er det vanskeligste? Hva er  vanskeligst å unnvære?

Eller hva med en "fiolett person"? Hva har hun/han mest lyst til å foreta seg?


Det er slett ikke sikkert alle innen en gruppe reagerer likt. Det kommer helt an på hvilke egenskaper fra andre grupper som også er sterke.

Gjennom mer enn 25 år har jeg kartlagt både elever, kursdeltagere og folk i næringslivet.
Det er alltid like spennende. Det er også nyttig for å finne veien videre.

Har du allerede boken min, men har ikke tatt kartleggingen, gjør det nå.
Ønsker du å lære mer om dette, ta kontakt med meg.

Lykke til med ditt liv videre!
Hilsen Tove.




10 kommentarer:

  1. Mange morsomme temaer du tar opp. Jeg har lest litt om dette før. Vi reagerer forskjellig etter hvordan vi er, det er sikkert. Synes egentlig dagene går greit nå. Man vender seg til det meste. Herlig at det er vår og at vi har lov til å være ute så mye vi vil. Jeg har fikset litt i hagen og mannen har malt huset. Nå er det gjort, og vi kan nyte maidagene videre. Kos deg i våren! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du liker det jeg skriver om. Når det gjelder mennesketypene er det faktisk spennende. Jeg kjenner deg jo ikke annet enn gjennom bloggene våre, men du er i alle fall en både kreativ og praktisk person, så jeg tror nok at egenskaper fra den oransje gruppen står høyt i ditt kart.
      Fine og fargerike dager ønskes av Tove

      Slett
  2. Så spennende! Jeg vil gjerne kjøpe boken din! Har du noen på lager, eller kan jeg stå på venteliste. Hadde jo tenkt å bestille den. Morsomt med denne kartleggingen du gjør av forskjellige fargetypemennesker! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håpet at du var en av de siste som hadde bestilt boken, for du sa du ville kjøpe den. Da var det fire ex igjen. Jeg har prøvd å få forlaget til å trykke nok et opplag, men det er vanskelig i disse tider. Skal undersøke i morgen hvor mange som står på bestilling. Hilsen Tove

      Slett
  3. Hei Tove!
    En ting er iallefall sikkert, jeg kan ikke være rød, for jeg bryr meg ikke noe om fotball, treningsenter osv er stengt. jeg går på turer og sykler der jeg vil.
    Fiolett passer nok på med, for jeg har faktisk likt den stillheten og roen vi har hatt nå et par mnd og jeg har fått gjort mye mer enn jeg hadde drømt om. Kreativiteten har vært på topp!.
    Ha en fin dag! Her er det sol og vind om hverandre, har vært i hagen og luket litt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har jo mye kreativitet i deg. Det ligger i både fiolett og oransje. Oransje er mer praktisk kreativitet. Men du har nok mange egenskaper fra begge, for du driver jo også med mye praktiske gjøremål. Tok du kartleggingen i boken, eller har du ikke gjort det?
      Vi har nok samme vær - mye sol, men vinden er kjølig. Bedre i dag. Ha det godt! Hilsen Tove

      Slett
    2. Nei, boka har jeg ikke her. Men da jeg underviste på helse og sosialfag, brukte jeg boka de og snakket om fargene og hvordan ulike barn var. Elevene synes det var morsomt og spennende, det viste de ingen ting om. Så jeg husker litt!
      Ja orange farger og lilla farger er de fargene jeg stadig går rundt i også! :)

      Slett
    3. Så artig at du benyttet boka i undervisningen. Jeg skulle gjerne undervist mer om dette i ulike skoler.
      Du sier at du bruker "lilla farger" mye. Det er den fiolette, som er den rød-lilla, som er kreativ. Den blå-lilla, som er den indigo, har helt andre egenskaper. Da vet du det! Hilsen Tove

      Slett
  4. Heisann, jeg orker ikke å engste meg for hva som kan skje, men jeg prøver å overholde smittevernsreglene som godt jeg kan uten å bli hysterisk. Har vært sammen med barnebarn i hele helga - og omgås venner på god avstand.
    Vasker kanskje ikke hendene så ofte som anbefalt, men ofte nok. Liker ikke å taste inn på betalingsautomater, men gjør det jo... livet går sin gang...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er vel slik som deg - veldig forsiktig, men går i butikken, og vi har vært sammen med barn og barnebarn, men ingen klemmer eller kroppskontakt.
      Og livet går sin gang. Alt godt ønskes av Tove

      Slett