lørdag 16. mai 2020

Gratulere med dagen Norge!


"Syttende mai du, er vi så glad du, moro vi har fra morgen til kveld.
Da er det så du, om vi er små du, er vi med likevel.
Vi roper hurra dagen så lang - synger for Norge mangen en sang -
Og jeg, jeg kan du, elske mitt land du - det skal du se en gang."

Det blir kanskje ikke like gøy i år, men feire det skal vi! Og sanger skal vi synge!

Og det er viktig å virkelig forstå hvor flott landet Norge er! Ulike årstider - ulike landsdeler!
Jeg vil med bilder la dere ta en titt på hvordan litt av landet er.










Vinter i fjellet, med en fantastisk himmel og flotte skiløyper.












Så kommer våren etterhvert, med blåveis og blomster på trærne. Flotte farger!













Og når det gjelder naturen, er den utrolig variert og vakker!










Jeg elsker naturen, elsker å gå i skog og fjell, og i Norge har vi så mange muligheter.


I juni i fjor dro vi til Vesterålen - og for meg var det helt ubeskrivelig. Her er vi i Nyksund.


Og like ved Nyksund fikk vi oppleve midnattsola! Ikke en sky på himmelen - det var trolldom!











Men nå er vi kommet til St. Hansaften, med et lite privat bål nede ved stranda i Åsgårdstrand.
Med dette lyset er det ikke merkelig at Edvard Munch slo seg ned her i sitt lille hus.











Midnattsola slår vel alt, men denne fullmånen over sjøen i Åsgårdstrand er nesten uvirkelig. Og vakkert er også et lite tjern i skogen rett i utkanten.



Høydepunktene i fjor var besøket i Vesterålen, og vår fantastiske tur med Skibladner på Mjøsa.
Og snakker om å være heldige - begge deler i et helt ubeskrivelig flott vær!












Men så er det høst, og høsten er kjempeflott på hytta i Gudbrandsdalen. Multer og blåbær plukker vi der, og det er helt topp!












Men vi har det også flott der vi bor på Stovner i Oslo. Vi har skogen fem minutter fra huset, og kan gå fine turer. 
Her var sherpaer fra Nepal og la en flott stein sti opp fra Liahytta, i skogen bare noen minutter fra oss. Liabratten ble navnet.
Like nedenfor er også Stovnertårnet kommet, og sannelig er det også blitt vinter og snø igjen. Herlig med ulik natur og ulike årstider!












Og på vår koselige, lille hytte i Ringebu i Gudbrandsdalen har vi feiret mange jul- og nyttårshelger. Å feire her er magisk.

Da har jeg tatt dere med i litt av mitt Norge. Bli kjent med landet i år! 
Og la oss stå sammen for å bevare dette flotte landet vårt!


"Hvorhen du går i li og fjell, en vinterdag, en sommerkveld ved fjord og fossevell.
Fra eng og mo med furutrær, fra havets bryn med fiskevær ut til de hvite skjær.
Møter du landet i trefarget drakt - svøpt i et gjenskinn av flaggets fargeprakt.
Som det hviteste hvite er sneen, og det røde har kveldssolen fått.
Og det blå ga sin farge til breen - Det er Norge i rødt, hvitt og blått."

En god 17. mai ønskes dere alle av Tove.







6 kommentarer:

  1. Heisann, ja, her byr du på alt hva landet vårt har å by på, og det er kvalitet fra ende til annen! Vi er priviligerte som får bo her. Takk for fin påminnelse, Tove. Ønsker deg en strålende 17. mai sammen med familie og venner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar. Ja, vi er heldige som bor i Norge!
      Håper dere hadde en fin dag. Kanskje så dere på båt-paraden? Den så jo flott ut!
      Vi var i Åsgårdstrand med familien, og hadde det veldig hyggelig. Alt godt ønskes av Tove

      Slett
  2. Flotte bilder fra det fine landet vårt! Ja, for meg er det helt greit å feriere i Norge selv om det er artig med en utenlandstur også. Tenk at det er mulig å gå tur rett utafor stuedøra!

    Ønsker deg fine mai-dager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er heldige som har naturen så nær, men det har jo også du.
      Jeg skulle vært på Madeira med en venninne, men turen ble dessverre avlyst på grunn av epedemien.
      Men vi har det godt i Norge.
      Håper du hadde en fin 17. mai. Hilsen Tove

      Slett
  3. Flotte bilder!
    jeg hadde en fantastisk 17 mai hvor jeg var på lunch med gode venner hele dagen. Vi spiste hygget oss, sang og spilte fele og gitarer! En dag jeg vil huske som spesiell!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å høre at dere hadde en så hyggelig 17. mai.
      Vi var i Åsgårdstrand og hadde også en fin dag.
      Først brunsj hos eldste sønn, som er kokk, og vi fikk nydelig mat og champagne!
      Om kvelden var det middag hos oss. Men dessverre spiller ingen i vår familie, så sang og musikk hadde vært herlig - jeg elsker å synge.
      Håper nå det kan bli litt varmere. Hilsen Tove

      Slett