søndag 18. august 2019

9. innlegg fra vår tur Oslo - Vesterålen og tilbake
via Andøya, Senja og Sverige.
Dette innlegget er fra 20. - 21. juni 2019.

Har lyst til å nevne at vi har sett på Arctic Race sykkelløp i helgen, og mye av strekningen de kjørte, er steder jeg har vist dere i blogginnleggene. Lørdag startet de i Sortland - "Den blå byen" som jeg viste i forrige innlegg, og de kjørte helt til Myre der vi var. Kjempegøy å se det igjen.


Her er en tunnel, men på veien oppover til Vesterålen, jeg husker ikke hvor, var en lang veistrekning der det var utrolig mange tunneler. Ikke brede, lyse og fine, men smale og mørke. Jeg er glad det var mannen min som kjørte. Jeg ville ikke likt å kjøre der.








Hvor er vi nå, mon tro? Du kan jo gjette!









Her fikk du svaret - vi er i Andenes.










Jeg tok bildene over, mens vi ventet på å ta ferja over Andfjorden til Gryllefjord på Senja. 



Og her er Gryllefjiord. Ikke store plassen, men du verden så flott det ligger til.


Videre - vet ikke helt hvor dette er, men det er et sted mellom Gryllefjord og Silsand.
Et vakkert hotell, men det var for tidlig for oss å overnatte her. Vi måtte kjøre litt videre.



Her er det vakkert! Vet ikke hvor det er, men vi stoppet for å ta en matbit som vi hadde med oss, og for å nyte dette eventyret. Og for et vær! Det er ikke så mange mil herfra til Finnsnes.

















Jeg tror at dette lille vannet er i Finnsnes. Det er faktisk en barnepark her, og det var laget så flott så jeg måtte ta bilder. Her hadde barna det fint, med naturen rundt seg.







Da  er vi kommet til Bardufoss, og vi tar inn på Bardu Hotell for middag og overnatting.











Neste morgen tok vi en liten tur for å se på omgivelsene. Og selvsagt var det også her en kirke, men den var stengt.
Men ved siden av kirkegården var det laget et minnested over to ungdommer på 18 og 23 år. Her sto en vakker minnesten med dikt av Lars Saabye Christensen. Kan dette ha med Utøya å gjøre?


Vi måtte også ta en titt på Setermoen militærleir, for der avtjente min mann sin verneplikt for en mannsalder siden. 











Han hadde lyst til å se leiren, men da han ringte på denne porten, var det ikke svar. Men vi fikk lov til å komme inn fra hovedinngangen for å se oss rundt, og mange minner dukket opp hos min mann, selv om mye var forandret siden den gang.

Dette var 9. innlegg. Mange følger fremdeles med på turen, så jeg bare fortsetter. For jeg synes at det å vise frem det vakre landet vårt er viktig. Og selvsagt håper jeg du blir med.
Noen spør kanskje hvorfor jeg ikke skriver mer om farger, ettersom bloggens hovedtema er farger. Da sier jeg bare - se på bildene og nyt naturens farger! Naturen er den fineste læremester!
Hilsen Tove. 
         

















13 kommentarer:

  1. Hei, kjære Tove, jeg kom tilbake til Blogg etter en liten pause her ved datamaskinen. Jeg likte sommeren, naturen...
    mye vandret og syklet. Og nå gleder jeg meg til å oppleve
    opplevelsene dine på den fantastiske norske landsbygda.
    Tusen takk for den detaljerte rapporten... og lengselen etter Norge kommer tilbake... vi kommer neste år...
    helt sikker.
    Takk Tove. Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du er tilbake, og takk for pene ord.
      Dert var jo aller best hos Oddrun i Myre, og når du kommer til Norge neste år, må vi prøve å treffes både du, Oddrun og jeg - og våre menn hvis de vil.
      Det var utrolig mye fint å se på vår lange tur.
      En god ettersommer ønskes av Tove

      Slett
  2. Jeg koser meg med bildene dine, åååå vi har et flott land!
    Italia turen gleder jeg meg til, kommer hjem 2 sept. skal i konfirmasjon den 7. Så det må bli en gang etter den 8. sept. Passer det for deg er hverdagene like fine å dra bort på som helgen, da det ofte er noe på gang i helgene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg skrev som svar til amo i det forrige innlegget, det er faktisk mange som følger med på turen vår gjennom disse innleggene. Og kanskje får de tips til turer selv.
      Håper du får det fint i Italia! Jeg håper vi får til at du kommer på et besøk. Men nå skjer det mye, for også barnebarn skal komme for å beise tak hvis vi finner datoer som passer, og vi har et ekstraordinært møte her i Gullhaugen Hytteforening. Vi snakkes, og prøver å få det til. Det hadde vært kjempehyggelig! Hilsen fra Tove

      Slett
  3. I dette innlegget kjenner eg mange av stadane du vise.
    Me var til Tromsø rundt 1980 og hadde eit par overnattingar på Senja.
    Bildet med det store kvite huset er frå Hamn på Senja.
    Eg hugsa det godt for me mista nøkkelen til husværet vårt der, og
    måtte tilbake for å hente den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du nå kjenner deg igjen. Og fint å få navnet på det vakre hotellet, for det var vel et hotell?
      Så får vi se om du også kjenner deg igjen i neste innlegg. Alt godt ønskes av Tove

      Slett
  4. Hei. Så fint at dere fikk besøke leiren. Det er noe eget med å komme tilbake til steder man har vært tidligere. Mye kan endres, men det er sikkert også mye som er gjenkjennbart og vekker minner.
    Tunnelen du har bilde av, er i Bleikskleiva mellom Bleik og Andenes. Og hotellet er Hamn i/på Senja. Jeg skal se tilbake på de tidligere innleggene og se om det er noen "fotomysterier" jeg kan bidra med å løse. Det er ikke slik at jeg er lommekjent i hele landsdelen, men det er jo mange steder her i omegnen jeg vil påstå at jeg kjenner.
    Artig at dere fikk med dere Arctic Race fra området her, tenkte det kunne være fint med et gjensyn.
    Og: vi får til å treffes igjen, gjerne med Viola også. Hils. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig artig for HJ å komme tilbake og mimre litt. Men det var mye som var forandret selvsagt, på alle disse årene.
      Artig å få vite navn som jeg ikke kjenner. Da ser jeg at både du og amo kjenner igjen dette hotellet, det er artig. Veldig vakkert der! Takk for hjelpen med gjenkjenning.
      Det var så fint å se Arctic Race i helgen - så flott at de syklet helt til Myre. Tenker syklistene fikk med seg hvor fint det er i Nord-Norge. Det var jo så flotte bilder av naturen her som hele verden kunne se. Det kommer nok (dessverre) mange flere turister etterhvert. Jeg sier dessverre, da for mange ikke er av det gode, det ser vi flere steder både i Norge og i andre land.
      Det hadde vært helt topp å treffes igjen - og som du sier - også med Viola. Fine dager ønskes av Tove.

      Slett
  5. Hei på deg! Endelig fikk jeg tid til å lese meg gjennom resten av turen din. Så koselig å se kjente steder og studere bildene. Jeg har en gang sett Mannen ved havet og han er jammen stor og flott. Nyksund besøkte vi for noen år siden, og jeg skal si de fikk fisk. De største torskene jeg har sett. Nei da, jeg fisket heller ikke, men gikk i fjellet som deg og Monsen. Nyksund leverer!For et landskap, koselige hus i fiskeværet og trivelige mennesker.Jeg drar gjerne tilbake en gang. Jeg har sett på Hesten fra Sjøparken og mange bilder av både blomster fra Madeira, stein, skoleprosjekter og Tysklandstur. Jeg har lest en del av det i sommer, men det var så dårlig nett mange ganger, at jeg ga opp å skrive kommentarer. Tusen takk for alt jeg har fått se og kost meg med. Gleder meg til å se mer! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig at du har gått tilbake og lest både innleggene fra turen men også mye mer. Jeg blir selvsagt glad når det jeg skriver er interessant for flere. Tusen takk for en kjempehyggelig kommentar.
      Ja, ser ut til at vi begge forelsket oss i Nyksund. Vi må nok tilbake dit begge to! Men dere fikk jo fisk, det fikk ikke min mann dessverre.
      En flott og fargesprakende høst ønskes av Tove

      Slett
  6. Jeg har lest få blogginnlegg i sommer og har nok gått glipp av bildene dine. Får bla meg tilbake etterhvert. Kjekt å se dette innlegget! Ja, det er vakkert i Norge. Gleder meg til å se mer.....


    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du liker innlegget. Ja, klikk deg tilbake og nyt bildene! Beste hilsener fra Tove

      Slett
  7. Heisann, jeg har vært opptatt med skolestart denne uka, så det har ikke blitt kommentarer fra meg. Ser dere har kjørt gjennom vakker natur og kost dere på veien....hopper rett over på kommentar til neste innlegg!

    SvarSlett