onsdag 7. november 2018

Treider Fagskoler - Retail Design og Interiør.
Forrige uke var det undervisning igjen. Kjempegøy!


Å undervise for slike kreative og lærevillige elever gir både energi og glede.
Therese Sandem hos NCS Colour Senter og jeg, har dette opplegget sammen, derfor lærer elevene både NCS systemet av henne, og fargepsykologi og fargesymbolikk av meg.
I tillegg lærer jeg dem om ulike mennesketyper, og at farger påvirker oss på ulike måter.
Ved hjelp av Arbeidsboken i boken Fargene forteller, blir elevene kartlagt, og det synes de alltid er spennende.























Her ser du noen bilder fra disse dagene.
Noen viser elever som arbeider med oppgaver, noen av bildene viser elevene når de presenterer oppgavene. Kjempeflinke!












Men de hadde allerede blitt ledet inn i fargenes verden av oppgaver gitt av Marit Andreassen, som er fagansvarlig lærer. 












De hadde laget flere små "dukkestuer", der de antagelig skulle velge farge selv til et tema. Jeg fikk dessverre ikke tid til å få oppgaven forklart, da dagene gikk for fort.
Det første lille "huset" var i oransje, og det var tydeligvis geitost som skulle promoteres. 
Og jeg ble gledelig overrasket over plakaten på veggen der det sto:
"Sammen skaper vi ekte matopplevelser folk vil ha."
For oransje og ferskenfarge er de beste fargene nettopp til dette - å skjerpe appetitten vår, og fremme hyggelige samtaler rundt bordet.
Hvordan eleven visste dette før jeg hadde fortalt om det? Eleven fortalte at hun allerede hadde min bok, og hadde lest om det der. Så bra!
                                                                  











I et grønt hus var det lakris som skulle promoteres, og i det gule var det gul-ost.
Det var flere fine fargesprakende små hus, men disse tre må representere alle.











Her er flere elever som viser sine oppgaver, og som må begrunne alle sine fargevalg både ut fra fargepsykoloi og fargesymbolikk, og ut fra NCS-systemet. Både Therese og jeg var imponerte over hvor mye de hadde lært på disse dagene.












Det ble fine dager for oss lærere, og etter tilbakemeldingene fra elevene, hadde de også hatt lærerike dager sammen med oss.
Jeg kan bare ønske lykke til videre! Så sees vi kanskje på nyåret!
Hilsen fra Tove.

PS. Jeg legger her ut informasjon fra fagansvarlig lærer, Marit Andreassen, om oppgaven elevene hadde fått uken før vi skulle undervise. Ettersom jeg ikke fikk tid til å sjekke hva disse små "fargerike husene" var, har Marit nå skrevet en forklaring. Da blir det riktig. Tusen takk.

"Når det gjelder oppgavene studentene hadde levert uken før dere vær der, så var det ikke dukkestuer 😂😂😂 det var "modeller" eller "mockup". Det var første gangen de laget det, det er slik som arkitekter gjør, vet du, med hus da. 
Oppgaven var å designe en messestand for Tines nye yoghurt Nyt. 
De laget modellene for å teste ut rom følelsen i forhold til størrelser, form og komposisjon. De tegnet også alt i ArchiCad, laget flayer og blogginnlegg som markedsføring av produktet. Dette var ikke en oppgave som Tine hadde bedt om, men en skole oppgave.
Synd jeg ikke rakk å vise deg mappene på det."

6 kommentarer:

  1. Så flott at du går inn og er en slik inspirasjon for elevene, de setter alltid pris på å se og høre av nye mennesker. Du er flink!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!. Ja, du som var lærer i kreative fag kan jo dette med undervisning. Jeg tror de ble inspirert, håper i alle fall det. Gode dager ønskes i gråværet!
      Hilsen Tove

      Slett
  2. Det er iallfall sikkert at du gjer ein stor innsats i å inspirere elevar,
    og også andre mennesker.
    Den boka di er jo fantastisk.

    Fin ny veke frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for ord som varmer. Er selvsagt veldig glad for at du liker boka mi.
      Ønsker deg alt godt i gråvær og regn. Slik er høsten. Jeg er veldig glad for at jeg lever i et land med flere årstider. Hadde ikke orket bare sol og varme! Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Takk for en fin uke sammen, Tove! Det er alltid inspirerende å undervise sammen med deg. Å velge farger fargepsykologisk og fargesymbolsk er kjempeviktig! Etter at fargevalgene er tatt, er det også viktig å sette sammen nyansene slik at de oppleves harmoniske, enten det er ton-i-ton eller med kontraster - det er her NCS-kodene/systemet er så viktig, fordi det vitenskaplige systemet bygger på hvordan vi ser fargene.
    Takk til farglærer Marit hos Treider Fagskoler Design og til alle de dyktige studentene - har virkelig tro på at disse studentene vil nå langt i sin karriere.
    Mvh Therese, NCS

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sier det samme - trives veldig godt med vårt samarbeide. Og for elevene er det viktig at vi har ulike innfallsvinkler til fargene.
      Jeg er også enig med deg i at elevene var veldig interesserte og flinke. Hilsen fra Tove

      Slett