fredag 26. oktober 2018

Fredriksten Hotel som ligger på Fredriksten Festning.
Se forrige innlegg.

Som fortalt i forrige innlegg, besøkte vi for to uker siden Fredriksten Festning med dansegruppa Byttomfoten. Og vi bodde på Fredriksten Hotel, som sto ferdig restaurert for fire år siden.
Her er utsikten fra vårt rom.

Hotellet ligger flott til, og ved å ta turveien opp, er vi etter få minutter oppe i Festningsområdet.

Her er resepsjonen , og i huset til høyre danset vi. Stor plass.

En liten salong i forbindelse med resepsjonen, og spisesalen til høyre.

Vårt lille rom i grått og rødt. Men den sofaen er rett i ryggen, ikke god å sitte i.

Direkte på den ene veggen var dette skrevet. Så vi fikk straks inn litt historie.

Og da vi gikk opp den turveien du ser på bildet nummer to,
kom vi forbi disse artige, små hyttene. Her er det en liten campingplass, og dette er campinghytter. Og like ovenfor, hoppet et rådyr med to kalver over veien rett foran meg. Dessverre gikk det så raskt , så kalvene fikk jeg ikke med på bildet.

Til og med et lite tjern lå her oppe, og rådyret fotograferte jeg på den andre siden av haugen.

Lørdag kveld ruslet vi fra hotellet og opp til en av restaurantene inne på festningen, Den Gamle Komamandant", til en deilig middag.
Og sannelig kom noen kjekke karer innom. Her er en av dem.

Men neste formiddag, før lunsj, tok vi oss en tur ut like ved hotellet. Og for noen vakre furutrær som vokste der!

Og her så vi helt opp til festningen. Jeg sier det igjen - for et utrolig vakkert sted! Forstår godt at de som bor i Halden går turer her.

Her oppe på haugen sto også to opplysnings skilt.
Men jeg må vise deg flere av de vakre furutrærne.

Gamle furutrær kan ha så mange former, og da jeg var jente, elsket jeg å klatre i slike trær.

Er de ikke flotte? Og selv om jeg ikke kunne klatre nå, kunne jeg sitte på en gren midt inne i dette naturens under av et furutre. Det var nesten som å være barn igjen!

Så var det bare å takke for oppholdet, og sette seg i bilen. Men hit vil jeg på besøk igjen!
Hilsen Tove

1. Dere har hatt en fin tur i finværet ser jeg!
    God helg

1. Det var en veldig fin tur, et flott besøk.
      Håper du hadde en god helg. Hilsen Tove

2. Heisann, ja fylket vårt er rikt på flotte kulturminner... og det aller siste kjørte dere forbi på E6. Jeg tenker på "verdenssensasjonen" Jellestadskipet (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G1R30m/har-funnet-spor-av-vikingskip-verdenssensasjon). Skal bli interessant å følge med på avdekkinga her. Og tusen takk for alle koselige kommentarer, og jeg har stadig i bakhodet at du synes jeg legger ut for ofte. Jeg har det ikke med å begrense meg... men til uka får du det som du vil. Da er jeg travelt opptatt med å være i Sverige. Mao får du det som du vil ;:OD) Lover å ikke forhåndslagre fler enn de som allerede er klare.... Og så får vi snart sette av en dag for besøk og møte her i byen. Vi som er så travle må ha et halvt år på oss å finne en dato som passer alle (ev bare oss to). Altfor lenge siden vi to traff hverandre! Ha fin tur i morra. Vi skal ut med hundebroren til Spot!

1. Opplysningen om Jellestadskipet kom dagen etter vårt besøk i Halden. Spennende! Men politikerne må ta vare på de skipene vi har først!
      Grunnen til at jeg sier at du publiserer for tett, er at mange ikke får lest de fine innleggene. Mange er ikke på bloggen hver dag.
      Det har vært en travel høst. Nå får vi kanskje vente til våren, så kan jeg vise deg alt det nye som har kommet her på Stovner.
      Jeg kommer med et blogginnlegg om The bloggers Sunday walk, men vet ikke når det blir klart. Det handler også om noe nytt her hos oss. God tur til Sverige! Hilsen Tove

3. Og..... det er tre innlegg om gul, vet du ;:OD) de ble lange, var nødt til å dele dem opp!

1. Klart jeg skal lese dem. Men nå må jeg vente, for jeg skal undervise på Treider fra i morgen. Hilsen Tove

4. Så mange flotte bilder fra Fredriksten. Jeg har vært der ved et par anledninger. Har en venninne som bodde i Østfold en periode, og da ble det anledning til å utforske det fylket. Det var liksom slik at Østfold var det fylket jeg forflyttet meg raskt igjennom på tur til eller fra Sverige. Men når anledningen bød seg til å være der noen dager på høsten, så grep jeg den. Mye fint å se på, og mye spennende historie. Slikt liker jeg!

1. Jeg ble som sagt også overrasket over hvor flott det var der. Vi har også bare kjørt gjennom.
      Nå skal jeg ta en titt hos deg. Det har jeg ventet på.