lørdag 21. juli 2018

Sommerfugler

Blomstene tørker inn - fargene forsvinner - sommerfugler og insekter er snart uten mat!

Det er ikke enkelt å fotografere sommerfugler. Enten slår de sammen vingene eller de flyr av gårde når jeg forsøker.
Men da jeg gikk forbi en stor kornåker her om dagen, så jeg utrolig mange sommerfugler. De var ikke store, men de hadde en vakker gul farge med mange små, brune prikker. Det var også mange hvite, men dem fikk jeg ikke fotografert. De flagret dessverre bort.

Langs kanten av åkeren var det omtrent fritt for blomster, og vanligvis er det fargerikt der.
Og de få blomstene som var igjen var vel egentlig inntørkede tistler, som vanligvis er i ulike lilla-varianter, fiolette og indigo.
Nå var fargen nesten helt tørket bort. Men det lille som var igjen sloss sommerfuglene om.


Du kan så vidt skimte litt av fargen under bakdelen av sommerfuglen.
Og sommerfuglen får sitte alene på denne "blomsten" - men ikke lenge!




Her må den dele det som er med en annen av samme art.



Og så kommer sannelig en til og slår seg ned sammen med de to andre.

Jeg kan ikke huske at jeg har sett tre sommerfugler sitte sammen på samme blomst, og bli sittende, selv om jeg kom helt nær for å ta bilde.
Ser du godt etter kan du se at vingene under har et annet mønster.

Vil gjerne høre om noen av dere har sett det samme. Det må være tørken som får dem til å sitte sammen og dele på denne måten.

Jeg håper nå på regn for naturens skyld! Hilsen Tove.

4 kommentarer:

  1. Du har fått skikkeleg nærbilde av flotte sommarfuglar som vanlegvis er nokså flyktige og vanskelege å fotografere.
    Det er nok varmen, og kanskje mangel på føde som gjer dei så passive ?
    Det begynne virkeleg å bli skummelt med den langvarige tørken.
    Det påverkar alt liv, det er sikkert.

    God søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes denne tørken blir skummel nå.
      Når det gjelder sommerfuglene var de merkelig nok ikke passive. Det var veldig mange av dem, og de fløy hele tiden - antagelig for å lete etter noe spiselig. Og de fant vel da bitte litt på denne "blomsten".
      Kanskje har ikke du det like varmt og tørt som oss? Jeg synes nå det er slitsomt. Hilsen Tove

      Slett
  2. Flott bilde! Jeg tror de mangler både mat og drikke. Jeg setter ut vann til småfuglene og de samles der og virker tørste. Til helgen er det spådd regn, håper det blir slik!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes dette er ille. Håper inderlig på regn. Kanskje vi kan lære oss en indiansk regndans?
      Hilsen Tove

      Slett