mandag 30. juli 2018

Blogger's Sunday Walk.
Den tristeste jeg har opplevd - nesten helt fargeløs!


Jeg bor, som tidligere skrevet, på Stovner. Her er det ikke bare blokker og triste omgivelser.
Vi har en herlig skog bare noen minutter fra oss. Vi har åpne plasser, turveier og mange idrettsanlegg. Til vanlig er det grønt og frodig over alt.
Det var det ikke i dag - det var nesten fargeløst da jeg gikk en tur nedover turveien mot Smedstua.
Men dette er da måker? Hva gjør de helt her oppe?













Disse blokkene her på Smedstua er nyoppussete, mens noen litt lenger nede ikke er helt ferdige.
Behagelige farger fra lyseste beige til en mørkere, og med brunt listverk. Deilig at det ikke ble grått! Disse fargene passer godt til alle de grønne trærne rundt. Vanligvis er jo gresset her også grønt - men ikke nå, dessverre.
Dette er et hyggelig boligområde, flott for barn å leke, med kjempegod plass til uteaktiviteter.
Store, åpne områder og en stor, flott idrettsbane.












Men det er ganske utrolig - bladene på bjørka begynner å bli gule. Det er da ikke september!











Og dette er hverken blomster eller brukne grener, men en helt tørr  og vissen busk. Og til høyre er store deler av en vakker furu foran en av blokkene som skal pusses opp, helt død og brun.


Heldigvis får jeg øye på en blomsterkasse med vakre, fargesprakende blomster i, som noen har klart å holde levende. Hvis ikke jeg hadde sett den, hadde jeg begynt å sippe.












Nå er jeg kommet forbi Smedstua, og følger turveien videre nedover, og det gjør meg ikke gladere. Tvert i mot! Alt har tørket inn!














På bildet til høyre aner du litt gult i bakgrunnen på en plante.
Og her til venstre er noen flere. Men dette er ikke nok til å få opp humøret!


Men her er et lite lyspunkt - noen fine, røde nyper på en liten busk.











Men så den største nedturen - skogen! Det første som møtte meg var det tørre bekkeleiet.
Her har jeg gått turer i 54 år - og jeg kan aldri huske at jeg har sett bekken her helt tørr.











Og på dette området plukket jeg i fjor 20 liter blåbær. Her er blåbær risene helt tørre og brune, og ved berøring faller bladene av.


Nå gråter jeg. Ikke bare for blåbærene, men med tanke på at en sigarettsneip kan sette fyr på hele skogen!
Håper aldri det blir en slik sommer igjen, selv om jeg også elsker å bade.
Hilsen Tove.

8 kommentarer:

  1. Heisann Tove, jeg gråter med deg. Til tross for at det er grønt på bildene mine, er det meste tørt, men til min store overraskelse var det vann i et dike ved bondegården. Jeg ble helt satt ut, tok bilder og jeg oppdaga ormen i vannet. En av stalljentene lurte på om jeg hadde mista noe siden jeg gikk med hodet bøyd i grøfta...
    Noen hadde glemt igjen en lighter på bordet ved stranda. Den tok jeg med hjem, vanligvis gjør jeg ikke det. Tenkte med gru på om noen barn skulle leke med den i det tørre gresset. En gnist og alt ville vært et flammehav. Heldigvis er naturen evne til å "friskne til", og vi får håpe at dette ikke blir normalt. Regnet har kommet til sørlandet, takk og pris! Aner ikke hvorfor du kommer opp med navn i kommentarfeltet. Mange gjør det... gjør ikke jeg? Har ikke registrert det! Må sjekke... Takk for at du deltok på BSW. Du er den eneste, trofaste. Ønsker deg regn og farver ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemelding. Ja du elsker jo også naturen og det vakre - blomster, dyr etc. Trist er det! Håper det er kommet mer regn på fjellet enn her og i Åsgårdstrand. Det som kom var jo ingen ting!
      Artig med den ormen du så - liker de å bade?
      Jeg ønsker deg gode dager - helst med regn!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  2. jeg hadde fult hus på søndag og fikk ikke kommet meg avgårde på BSW, men slik er det noen ganger. Enig med deg at det er uttørket, men faktisk har jeg plukket inn masse sur-kirsebær som er søte for en gang skyld. Det blir saft og plommer ser det ut til at det blir bra med. Bringebær har jeg prøvd å plukke, men det ble bare rusk.
    Noe regn har kommet, det er bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skjer ofte mye om sommeren, så vi får ikke med oss alt.
      Jeg har faktisk plukket en del bringebær, men de er små, men bjørnebærene er/blir fine. Og det blir mye epler. I går kveld/natt regnet det heldigvis, og det er litt kjøligere luft nå, men solen skinner igjen!
      Er huset ferdig? Hilsen fra Tove

      Slett
  3. TRIST, TRIST, TRIST! Og så urettferdig som dette vannet er fordelt, både nasjonalt og globalt. Nå har vi hatt noen dager med varme, skikkelig varme til å være her i nord. Likevel er alt grønt, for vi har fått vår (og deres?) del av vannet. Jeg krysser fingrene for vann i passelige mengder levert sør for Bodø!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, været har blitt urettferdig fordelt i år, og selvsagt også tidligere. Men i år er det ekstremt.
      Det regnet et par timer i går kveld, men når jeg kjenner på plenen er det like tørt i bakken.
      Men nå har vel kanskje dere fått det regnet vi skulle ha? Men takk for at du tenker på oss.
      Håper dere får mange flere fine dager.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  4. Ja, det er trist å sjå at det er så tørt og brunt.
    Her hos oss er det nok ikkje slik.
    I vårt langstrakte land er det alle slags klima.
    Håpe det snart kjem mykje regn på østlandet !!
    Takk for bursdagshelsing til Roger.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, slik er det. Men i år har det vært ekstremt. Men vi kan ikke gjøre noe med det!
      Håper også på mye regn, men det ser ut til at det ikke helt vil seg. En god helg ønskes av Tove

      Slett