torsdag 14. september 2017

Norsk arv - Historiske tapeter


Interiørarkitekt Torill Sogn Haug, har siden 2003 drevet TSH Interiørdesign på Dokka i Oppland.
I 2011 tok hun over den historiske virksomheten Norsk Arv.
Dette er en kulturhistorisk tapetkolleksjon i limtrykk, trykket på miljøvennlig papir.
Maskinen de trykkes på er fra 1890. Tapetene er godkjent og anbefalt av Riksantikvaren.



Bildet som har stått her er fjernet etter ønske fra 
en som hevder å ha opphavsrett til bildet.
Dette hadde jeg ikke fått opplyst.
Tove.










Jeg traff Torill på et kurs arrangert av NCS Colour Senter i Oslo, der jeg underviste i fargepsykologi.

Jeg ble interessert i hennes vakre tapeter, og hun ble interessert i fargepsykologien.
Selvsagt måtte jeg lage et blogginnlegg om disse vakre tapetene














Torill skrev følgende til meg, som hun sa var viktig: Når man jobber med kulturhistoriske farger og bygningsvern, må man tenke på tidsriktig mønster og farger, som er knyttet til husets stil. Det er første bud. Man kan synse litt om hva man ønsker i noen tilfeller, men stort sett snakker man om tilbakeføring, og da må vi finne riktige design til husets stil.
Det er i hvert fall en ting som er sikkert når man jobber med dette, man ser at de brukte mye mer farger og mønster før enn de gjør i dag, hvor alt har vært hvitt, grått eller beige i lang tid.











Gamle funn av tapeter blir tidfestet og analysert av Jon Brænne. Han har i alle år arbeidet for NIKU - Norsk institutt for kulturminneforskning. Deretter kan prosessen med å produsere tapetene på nytt, med gamle metoder og gammel maskin, begynne.














Kolleksjonen består av 14 design i 28 forskjellige fargekombinasjoner, med et spenn fra 1780 og frem til 1945.















Som skrevet og sagt mange ganger før, elsker jeg gamle ting. Og det å ta vare på vår kultur på denne måten er prisverdig.
Dessuten er tapetene virkelig vakre!

Skal du pusse opp eller restaurere gamle hus, ta kontakt med Torill Sogn Haug på Dokka. Mobil: 905 96  405 eller: torill@tsh-interior.no. 
Du finner henne også på Facebook: TSH interiørdesign/Norsk Arv as.


Vil du også lære mer om farger? NCS Colour Senter i Oslo, har satt opp det samme kurset som Torill deltok på - den 17. oktober i år. Det er et dagskurs, og du finner mer info på 
Facebooksiden til NCS - Colour Senter.
Hilsen fra Tove.


27 kommentarer:

  1. For noen utrolig fine tapeter, både farger og mønster. Det har lenge vært fargeløst i norske hjem, men ser at farger og mønster er litt på vei tilbake. Har selv valgt lyst hjemme fordi det gir meg ro. Eller kanskje jeg ikke er så vågelig :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg, Anette - de er kjempefine!
      Du kan så absolutt også få ro i hjemmet ved å bruke farger, du må bare kjenne fargenes egenskaper, og du må se på hvilken mennesketype du er. Vi reagerer ulikt på farger. Å lære litt om fargepsykologi kan være nyttig for deg.
      Ikke glem at farger er viktig både for helse og trivsel. En god og fargerik helg ønskes av Tove

      Slett
  2. Disse tapeten kjenner jeg godt til og det er så riktig det hun sier om husets stil og valg av tapeter. Jeg har abonnert på bladet Norske hjem, som det heter nå. Før het det Gamle Hus hager og interiør, det var et mye bedre navn. Det bladet er Norges beste blad mener jeg, der står alt om tapeter, maling, restaurering, stil, trender osv.
    Jeg går og drømmer om tapet i gangen på Leikvang (skolen vår) når vi kommer så langt for vi har brystpannel til å ha under.
    Uff, jeg har helt glemt å skrive på den bloggen Verna trehus i sommer. Det kommer, for jeg har bilder.
    Ha en fin helg Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte vel at du kjente disse flotte tapetene. Du driver jo med gamle hus.
      Jeg skal se på din andre blogg når du legger ut nytt.
      God helg ønskes av Tove.

      Slett
  3. Heisann! Flott innlegg Tove. Det er så mange fine mønstre og vakre farver i gamle tapeter. Disse er en skatt!
    Og når du nevner bloggen min, så er flere innlegg kommet til over lang tid. De ligger på utkast og venter på å bli ferdige. Jeg skriver ikke hver dag til tross for at det publiseres nesten hver dag på bloggen. Og så har jeg ofte korte tekster til fotoene mine. Jeg har to typer innlegg, en der jeg dokumenterer et eller annet - og en der jeg tar vare på ny kunnskap jeg har samla på nettet. I sommer har det blitt dager uten poster, og det vil nok bli flere av dem i tida framover, det vill komme innlegg i litt rykk og napp! Ha riktig go å hælj. Her skal vi feire ei fem år gammel jente som jeg er så inderlig gla´i ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette er virkelig en skatt! Bra at Torill driver med dette viktige arbeidet.
      Ja, du får det til. Mye kunnskap å hente hos deg!
      En god helg og en god bursdags-feiring ønskes av Tove

      Slett
  4. Fantastisk vakre tapeter.
    Det må vere spennande å ha ein slik jobb.
    Du spurte om bunaden til konfirmanten. Den er ein av fleire som blir kalla Sunnmørsbunad. Denne er det flest som har, truleg fordi den vart forært til kronprisesse Märtha ein gong ho var på besøk på Sunnmøre.
    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så deilig med tapeter i så fine farger og mønstre. Som Torill sier - det ble brukt mer farger og mønstre tidligere. Det er på tide å legge den minimalistiske trenden bak oss.
      Takk for svar om bunad - den er vakker. For en flott gave!
      En god høsthelg med vakte farger ønskes av Tove

      Slett
  5. I det siste bladet Norske hjem nr 5 som jeg fikk i dag er det en god oversikt over tapeter og tidsperioden de hører til over mange sider.
    Kjenner du ikke dette bladet bør du kjøpe et og la deg inspirere

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset. Skal kjøpe det.
      Hilsen Tove

      Slett
  6. Å, det er så mange fine tapeter med herlige farger! Er så glad for at farger er in i interiøret igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og disse tapetene er helt spesielle. De tar vare på vår kultur i tillegg til å gi oss vakre farger!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  7. Det er så mange vakre mønster at det å bla i en gammel tapetbok er jo som et historisk eventyr. Hos oss er det mest lyse vegger nå, men på kontoret mitt har jeg enkle blomster som jeg liker veldig godt. Koselige bilder du hadde her. Ønsker deg en fin ny uke i den gryende høst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg skrev over, disse tapetene er helt spesielle. Er jo også godkjent sv Riksantikvaren.
      En høsthilsen fra fjellet kledd i vakre farger. Tove

      Slett
  8. Hei Tove, og Hei Torill Sogn Haug. Veldig flott å se at noen tar vare på de gamle tradisjonene - disse tapetene er fantastiske!
    Det var veldig gøy å treffe deg på kurset, Torill - håper du hadde glede og nytte av dagen!

    For dere som har lyst å delta på kurset "Fargene forteller" finner du informasjon her: http://ncscolour.no/fargeskolen-kurs/fargene-forteller-fargepsykologi
    Det er ledige kursplasser. Håper vi ses 17.oktober!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, Therese. Hadde jeg hatt et gammelt hus som skulle fornyes, ville jeg ikke vært i tvil om hva jeg skulle valgt!
      Håper mange kommer på kurset den 17. Oktober. Gleder meg. Hilsen Tove

      Slett
  9. Hei Tove!
    Har ikke värt her på veldig lenge, men nå kom jeg innom deg. Må si jeg havnet godt til i dette spesielle stilige tapetinlegg. Du verden så fine og at det er kulturarv gjör det jo enda mer moro!
    Håper du hatt en fin sommer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du så innom.
      Disse flotte tapetene er jo trykket på en gammel maskin i Sverige, som du så. Nydelige er de!
      En fin og fargerik høst ønskes av Tove

      Slett
  10. It's difficult to find experienced people for
    this topic, however, you sound like you know what you're talking about!
    Thanks

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your nice comment. Greetings from Tove

      Slett
  11. Takk for flotte bilder, kjære Tove. Fantastiske farger og veldig interessante mønstre. Jeg elsker farger og jeg
    elsker mønster. God kveld deg. Jeg ønsker deg fantastiske og super fargerike høstdager. GLEDE er høsten. Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid hyggelig å høre fra deg, Viola.
      Ja, disse fargene og mønstrene er flotte - vi er helt enige om det!
      Jeg kom hjem fra fjellet i går, der var det flotte farger. Jeg skal vise bilder senere.
      En fortsatt god og fargerik høst ønskes av Tove

      Slett
    2. Kjempe koselig tusen takk alle sammen. mere info om tapetene på www.tsh-interior.no

      Slett
  12. Tusen takk for så koselige komentaret på mine tapeter Norsk arv. Er det noen som ønsker mer info gå inn på min nett side www.tsh-interior.no

    SvarSlett
  13. Hei alle sammen. Tusen takk til alle som liker Norsk arv tapetene. Det er så viktig å føre denne kulturarven videre. De var ikke redd for farger og mønster før. Det som gjør det ekstra interresant er jo form og farge på mønstrene som også sier noe om tidsepoke å stil de er ifra.
    Lurer noen på noe mer ta kontakt med meg eller på min nett side www.tsh-interior.no Hilsen Torill Sogn Haug

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du er fornøyd, Torill. Men det er jo heller ikke vanskelig å like disse tapetene, fargene og mønstrene. Hyggelig både for deg og meg at så mange har lagt inn en kommentar.
      Lykke til videre med ditt viktige arbeid. Hilsen fra Tove

      Slett
  14. Takk for alle flotte kommenterer.

    SvarSlett