onsdag 28. juni 2017

Treider Fagskoler
Retail Design og Interiør.
Beklager at dette innlegget kommer så sent, men jeg har vært bortreist.
Denne avslutningen var den 13. juni.
Det er veldig spennende og morsomt å se elevoppgavene til elever jeg har forelest for.
Skulle bare ønske at jeg hadde fått tatt flere bilder som kan vises, men dessverre det var vanskelige lysforhold der oppgavene var utstilt.
















Den dyktige og sympatiske, Marit Andreassen, som er fagansvarlig for for Retail Design, tok imot oss med et stort smil. Og på bildet ser du at foredragsholderen på denne avgangsutstillingen, Kari Gjæver Pedersen, som prøver å få alt til å virke sammen med rektor..


Deilig fingermat sto også klart, så dette ble som en fest!
Og ikke minst - elevene som Therese Sandem/NCS og jeg hadde i høst - var rause med klemmene!
For noen elever sier jeg!















Her ser du noen av dem fra undervisningen i høst. Det var ikke kjedelig!

Før jeg går over til elevarbeidene, må jeg fortelle hva Kari Gjæver Pedersens tema for kvelden var:
"Hvordan formidle en historie" Vi plasserte oss i små grupper, og skulle skrive ned en historie om "hva som var viktig fra 10.000 år tilbake og til i dag". Ikke et lite tema!














Vi fikk 1/2 time på oss til å bestemme hva vi skulle skrive om, lage historien og skrive den ned.
Historiene skulle så presenteres/leses opp, og det var kjempegøy.
Det er nyttig å trene på å være kreativit, og kreativitet er det mye av på denne skolen!












Det er Phia Andersson som har laget denne avgangsoppgaven.
Og jeg ble litt stolt da jeg leste at hun hadde referert fra min bok, Fargene forteller, i denne oppgaven. Det er viktig med gode omgivelser for barn - og farger er helt vesentlig!
På hennes såkalte  "materialmoodboard" som du ser over til høyre, ser du materialene hun har valgt - og ikke minst fargene. Og noe som også er veldig viktig - NCS-kodene er med. Da kan man senere finne tilbake til de riktige fargene.
                      


Over ser du et nok et flott materialmoodboard laget av Elena Galitskaia.

Her har Elena tenkt seg en "cafe Tine, der de serverer småretter, med fokus på ost.
Hele cafeen skal ha en konseptuell helhet som fronter både Tine og det norske." Et flott konsept, med farger og mønstre som minner meg litt om bunader.
















Catherine Bjerke har også laget et prosjekt om Tines Kafè.
Det viser at det er flere måter å løse en oppgave på.

Ettersom det i dette konseptet skal fokuseres mye på ost, har hun designet en "osteklokke", som skal fungere som sitteplasser.
Veldig artig idè!

Men hun har også tenkt seg en annen kafè i Portugal - nemlig
De syv hav - Kafè. Og da vil hun benytte det gulvbelegget du ser til høyre. Det ser ut som havet.


Elise Regbo har tatt for seg prosjektet
REdsgn - om å sy om, i stedet for å kjøpe nytt.

Men bildet til venstre er ikke mitt - det er et foto jeg har "stjålet" fra hennes store "visittkort".


Håper det er greit. Jeg synes konseptet var så fint, derfor ville jeg gjerne ha det med.



Jeg har også "stjålet" bilder i de to siste oppgavene jeg viser.
Begge oppgavene handler om Finn Schjøll Blomster.

Han holder gjerne et foredrag for elevene på juleavslutningen, derfor er det naturlig å bruke dette firmaet som en oppgave.

Det øverste bildet er forslag til en messestand, og bak oppgaven står Annabet Bjørfjell. En kjempefin stand!

Konseptet til venstre er laget av Maria Susanne Møllenes.

"Konseptet vil være å kombinere blomsterbutikk og isbar for å tiltrekke målgruppen - unge voksne - , og å få dem til å interessere seg mer for blomster.
Det er et drivhus inne i lokalet, som gjør at butikken skiller seg fra andre blomsterbutikker.

Butikken gjenspeiler Finn Schjølls fargerike og unike personlighet."


Dette er et veldig kreativt forslag. Kanskje Finn Schjøll vil tenne på idèen?!
De to siste bildene er hentet fra boken MEGIN 2017, som er utgitt av Treider Fagskoler.

Dessverre vil noen av elevene bli skuffet over at deres oppgave ikke er med. Det beklager jeg, men slik er det.
Elevene har lært mye i løpet av dette året, og jeg ønsker alle lykke til videre! Hilsen Tove.




9 kommentarer:

  1. Tusen takk kjære Tove for all inspirasjon og kunnskap du ga oss sammen med Therese❤. Du ser nok vi tok til oss kunnskapen vi��. God sommer nok en gang og nye klemmer kommer neste gang vi møtes❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for din hyggelige tilbakemelding som gjorde meg rørt. Ser av din oppgave at du virkelig har tatt fargene til deg - noe som selvsagt gleder meg.
      Håper virkelig vi treffes igjen i en eller annen sammenheng, og håper du får en givende og kreativ jobb som du vil trives i. Men først fortjener du en god, lang ferie! Ser frem til nok en klem!
      Beste hilsener fra Tove

      Slett
  2. Hei hei. Det var så artig å se igjen studentene på studiet. Jeg ble helt rørt over den varme velkomsten og gode klemmer :-) Og for noen flotte sluttoppgaver - jeg tok en del bilder av de, og det vil bli lagt ut et Facebook innlegg (på NCS-Norwegian Colour Senter) i løpet av sommerukene - så følg med!
    Det er så fantastisk å se at studentene har brukt NCS-koder for å definere og beskrive farger og materialer - det kaller jeg PROFESJONELT!

    Ønsker dere alle riktig god sommer og lykke til videre i arbeidsliv, videre studier og i en verden full av FARGER!
    Gode hilsner fra Therese, Norwegian Colour Senter AS

    SvarSlett
  3. Heisann, er på Lia nå med ny mobil og nettilgang. Litt uvant å skrive på bloggen med mobil, så det blir nok ingen vane. Har kjørt opp servantskapet og skal male et strøk til på kjøkkeninnredningen. Godt at du liker farven! Flott innlegg med elevbesvarelser, mye kreativt! Klem fra meg ;:0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Elevene har vært kjempeflinke! En veldig kreativ gjeng!
      Og du har vært flink. Servantskapet ble veldig fint, og fargen er super! Gratulere med ny mobil! Jeg synes også det er kronglete å skrive på blogg og Facebook på telefonen når jeg er på fjellet. Derfor blir det sjelden. Kos deg! Klem fra Tove

      Slett
  4. Veldig spennende oppgaver, bra jobbet. Du må gå inn på bloggen min: verna trehus og se fargene som er brukt i det flotte huset- pensjonatet på Sveinhaug gård og ikke minst serveringen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig - veldig bra jobbet! Og for noen elever!
      Kommer til å savne dem.
      Jeg skal gå inn på din andre blogg å se. Dette er spennende! Kos deg med sommeren! Hilsen Tove

      Slett
  5. Fint innlegg som alltid hos deg.
    Det er nok spesielt flott å sjå oppgåvene
    til elevar du har fått vere med å på å påvirke.
    Ynskjer deg ein varm og god sommar vidare.
    Her er faktisk snart 20 gr i dag, deilig.
    Takk for fine kommentarar hos meg.

    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig gøy å se det de har fått til. De har lært så mye på et år! Takk for pene ord.
      Det er alltid hyggelig å være inn på din blogg og se vakre bilder. Det er fint at vi kan dele gode minner med hverandre.
      Jeg er tilbake fra fjellet, og her i Oslo er det også fint vær i dag, 23 grader i skyggen. Men det blåser. Nyt finværet! Hilsen Tove

      Slett