torsdag 17. mars 2016


Fargesprakende "gladsaker" fra Harlequins siste kolleksjon.

Bildene har jeg fått fra Tapethuset interiøragenturer, www.tapethuset.no,

som er importør av tapeter, tekstiler og tepper.


Harlequins siste kolleksjon heter Fauvissimo.
Dette er stort sett trykkede tekstiler i lin/viskoseblanding, men også noen broderte på samme type bunnvare.


Møbeltekstilene er fra en kolleksjon som heter Sgraffito.

Det er deilig å se at det igjen "er lov" å bruke ulike typer gardiner i farger. 

I de fleste interiører har det lenge vært vinduer uten gardiner, noe som selvsagt har passet minimalismen.

Jeg kan ikke forstå at ikke alle kan se at gardinen og sofaen på bildet til høyre skaper liv og glede i dette rommet. Men dessverre, mange er "hjernevasket" når det gjelder farger.

Når jeg har undervist unge mennesker de siste årene, har det gått opp for meg at den lange minimalistiske trenden har medført at mange i den unge generasjonen ikke har fått et forhold til farger. På en måte er mange redde for å velge farger både i klær og interiør. De er redde for å skille seg ut.
Da er det jeg sier - velg de fargene du føler du er komfortabel med, og vis hvem du er!


Og i gardinstoffet over, ser du vakre fugler i fine farger.

Og når jeg går tilbake til Fargemagasinet fra IFI, kan jeg lese at: 
"Selvfølgelig er fuglene med i 2016, og sikkert i mange år fremover".

Jeg vil også bruke nok et sitat av redaktør Bjørg Owren:

"Trend er utrendy! 
Kort oppsummert: Det er bortkastet tid å lete etter den ene retningen eller stilen som er mer trendy enn noen annen.; trend er utrendy! Alle muligheter er der, og de som vet hva de leter etter, finner det."

Men ønsker du likevel å følge fargene i Årets Farger 2016, fra Fargerike og Nordsjö, som jeg presenterte i et tidligere innlegg, så vil fargene i Harlequinkolleksjonen passe godt inn.
Her er mye rosa og okergult i skjønn forening. 


Jeg blir faktisk glad innerst i sjelen når jeg leser det Bjørg Owren skriver. Vi er nå faktisk fri til å velge hva vi selv vil.
Endelig - etter alle årene med minimalisme!

Men vi må heller ikke glemme Goethes ord - balanse er viktig. 
Det er like uheldig med for mye sterke, mettede farger, som fravær av farger!
Vi må ikke gå i samme felle som den vi gikk i rundt 1990. Da slo farger og mønstre hverandre i hjel. Dette skrev jeg også i det forrige innlegget, og jeg vil gjenta det mange ganger.
Min yndlingssetning vil jeg også gjenta: Farger er mye mer enn mote og trend!


Jeg takker Tapethuset for at jeg får benytte de flotte bildene, og vil følge opp med et innlegg fra en annen av deres kolleksjoner. Hilsen Tove.


.

8 kommentarer:

  1. oy så flotte farger!
    Jeg fikk lyst på slike flotte gardiner.
    Ha en strålende påske, jeg gleder meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - nå kan du få kjøpt disse både hos Tapethuset og hos Inspirasjonshuset i Brumunddal.
      I like måte - en strålende påske ønskes deg! Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Heisann.... nå har jeg brukt gardinene både på den ene og andre siden, solbleke som de er blitt etter 25 år!!!!! Har vært så glade i dem at jeg ikke har funnet en god nokstofferstatning. Mønsteret er små, ujevne trekanter i alle mulige farver. Sånn er det... Jeg trives best med geometriske mønstre som ikke er for strikte. Ikke alltid lett å tilfredsstille denne damen, dyr og blomster blir for mye av det gode... Ha en nydelig påske ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Men hos Tapethuset finner du sikkert en gardin du også liker. Gå inn på deres nettsider og ta en titt.

      Slett
  3. Nydelige farger, men når jeg tenker tilbake så hadde vi visstnok mye farger både på vegger og gardiner på 70 tallet! Jeg hadde noen grønne gardiner med innslag av gult og oransje. Det var blomstret husker jeg. Var innom Kid for å se på nye gardiner men fant ikke noe som tiltalte meg så jeg får vel skaffe meg en symaskin og stoffer og sy gardiner som man gjorde før.

    Ønsker deg og dine en riktig god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var farger både på 60 og 70 tallet. Vi hadde oransje gardiner og dyp blå-grønn sofa da vi flyttet inn i huset vårt i 66.
      Jeg ønsker deg også en god og solrik

      Slett
  4. Fauvisimo er en utrolig fargeprakende kolleksjon fra Harlequin. Rett og slett til å bli glad av. Både gardintekstiler og til møbler. Til tross for at det er farger igjen, ser man at fargesammensetningen er litt annderledes enn det ble gjort på 60 og 70 tallet. Litt mer finesse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig - dette blir du glad av!
      Og det stemmer - nå er det litt andre fargekombinasjoner. Lekkert!

      Slett