lørdag 12. mars 2016

Farger - Farger - Farger!
Endelig - Grått er ute!!!!!!!

Foto er hentet fra pinterest.com/ifidot.no,
Foto hentet fra pinterest.com/ifidotno.














Jeg mottok forrige dagen Fargemagasinet - Fagbladet for alle som jobber med farger og interiør.
Det er produsert og utgitt av ifi.no.

Der tar ansvarlig redaktør, Bjørg Owren oss med på en vandring gjennom messer i inn- og utland, blant annet Oslo Design Fair, som satte "koseligheten" på dagsordenen på messen i januar. Bjørg Owren ønsker å gi dem en honnør for det.

Og i sin lederartikkel først i magasinet skriver hun som overskrift:

Få fart på det personlige!
Og lenger ned i lederen kan vi lese:

Vi for vår del, håper dette vil sette fart i en annen trend det har vært mye snakk om, men som ikke har slått ut i full blomst ennå; nemlig "personlig stil". Det individuelle med "finn din stil", "alt er lov", og "gjør det personlig", dukket opp som noe nytt og litt forvirrende etter tiår med klare kjøreregler, der alt var  tillatt" bare det ble hvitt.

Dette handler om det jeg har holdt foredrag om i mer enn 20 år - farger virker ulikt på ulike mennesketyper. Derfor må vi ikke la designere og interiørarkitekter bestemme over oss!
Den store vitenskapsmann og fargeekspert - Johann Wolfgang von Goethe - sa at:
Balanse er viktig. Det er like uheldig med for mye sterke, mettede farger, som fravær av farger!

Før den minimalistiske trenden slo til, var det for mye sterke farger og mønstre. Nå må vi ikke gjøre samme feil igjen! Ikke glem balansen!

En setning jeg gjentar til det kjedsommelige er: Farger er mye mer enn mote og trend!
Jeg vil skrive mer om dette fremover, og hente inn bilder fra ulike leverandører.
Endelig blir det gøy å pusse opp!"

Takk til IFI og Nordsjö for at jeg får benytte deres bilder. Hilsen Tove.

Foto: Fra Nordsjö
Foto: Fra Nordsjö

7 kommentarer:

  1. Hei Tove, Ja endelig kan vi leke mer med farger :-) Farger er jo medisin i livet ved siden av kjærlighet :-) Takk for inspirerende innlegg hos deg som alltid :-) klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk fr hyggelige ord. Og helt riktig - farger er godt og viktig både for kropp og sjel!
      Fortsatt god søndag ønskes av Tove

      Slett
  2. Dette gleder meg og jeg har lenge lurt på når skal det snu, så nå kommer fargene inn i interiørene igjen. FLOTT!
    For å være ærlig abonerer vi på jobben på et par interiørtidsskrift og de er så kjedelige at jeg gidder ikke bla i de mer. Alt er grått, beige og shabby chich....ahh til og soven av.
    Ha en fin uke, kneet mitt er snart i orden og om en uke så er det påskeferie, YES!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også i flere år undret meg på når trenden skulle snu. Endelig!
      Enig - de fleste artiklene i interiørmagasinene er trist lesning. Ta en titt på Fargemagasinet. Det vil glede ditt hjerte.
      Håper kneet blir brukbart til litt skigåing i påsken. Fortsatt god søndag ønskes av Tove

      Slett
  3. Heisann... jeg gleder meg til å pusse opp Lia i flotte farveharmonier dette året! Har samlet en del inspirasjonsbilder!
    Og nei, jeg glemmer aldri turen til Cuba, på godt og ondt. Noen offentlige bygninger har fått en make over i forkant av president Obamas besøk, men vanlige folks boliger er bedrøvelige, både utvendig og innvendig. Her en det verken penger eller initiativ til en opprusting. Det er et sørgelig kapittel. Tenk om makthaverne hadde håndtert det som skjedde, annerledes i ettertid. Vi kan dessverre ikke skru klokka tilbake. Håper fornuften tar til ordet ved neste maktskifte. Ha en fin søndag ettermiddag ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir spennende å pusse opp på et slikt fantastisk sted. Lykke til! Men ikke grått!!!!
      Til de av dere som leser dette, er dere interesserte i Cuba, gå inn på bloggen til Vilt og vakkert.
      Fortsatt god søndag!

      Slett
  4. Hei, har du sett denne Tove?
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.424341447605918.103785.112397672133632&type=3

    SvarSlett