lørdag 16. januar 2016

Er du glad i å sy?
I så fall må du ta deg en tur på Sømsenteret!
De har forretninger både i Oslo og Gjøvik, samt nettbutikk.


Selvsagt var det fargene som tiltrakk seg min oppmerksomhet først!

Det var en dag like oppunder jul. Jeg var invitert til Idéfagskolen nede i sentrum av Oslo, på et juletreff med elever og lærere og andre inviterte. Jeg er nemlig så heldig å være gjesteforeleser også på den skolen.
Jeg hadde god tid, og plutselig så jeg et vell av farger i en forretning. Selvsagt måtte jeg ta en titt!










Jeg hadde heldigvis med meg fotoapparat, og da jeg spurte den hyggelige
betjeningen, svarte de med et stort smil, at jeg selvsagt fikk lov å ta bilder.

Og det var ikke bare stoffer de hadde, men alt av sytilbehør.










Her ser du tråd i alle regnbuens farger og fargerike bånd. De har også brodergarn og strikkegarn i en mengde farger. Og de som ikke finner knapper som passer her, tror jeg nesten kan gi opp! 


Alle disse knappene fikk meg til å tenke tilbake på barndommen. Jeg elsket å "leke" med knapper.
Farmor hadde en stor bolle full med knapper i mange farger, men der det var flest var hos naboen.
For å være helt ærlig - jeg har fremdeles en masse bokser med knapper i mitt gamle sybord.


Men det viktigste i forretningen er symaskinene. Ikke bare ett merke, men alle typer symaskiner.
Jeg har aldri sett så mange ulike symaskiner på samme sted. Har du?

Min mor sydde omtrent alt mitt tøy da jeg var ung, og hun var kjempeflink. Det så heller ikke "hjemmesydd" ut!
Da jeg giftet meg, sydde jeg alt tøy til meg selv og våre to sønner. Jeg sydde faktisk både kjoler, drakter og langbukser, ja til og med kåpe med hatt til meg selv! Kanskje sydde jeg for mye, for i dag syr jeg ikke lenger, selv om jeg har symaskin.


Dette tror jeg var den flotteste symaskinen på Sømsenteret. Den kunne programmeres til å gjøre alt hjertet begjærte.
Den gang jeg sydde mye for ca. 40 år siden, kunne min symaskin brodere enkle broderier.
Men Mia Öhberg, som var en av de hyggelige hjelperne i butikken, fortalte meg litt om hva en slik maskin kan lage, og jeg ble stum.


Dette utrolig vakre "bildet" var det hun som hadde laget, men så var også hun en virkelig sømekspert!
Jeg tror ikke du ville klart å lage dette ved første eller annet forsøk!


Her ser du den samme symaskinen fra en annen vinkel. Og Mia Öhberg fortalte at den var designet av en bildesigner. Også lekker også å se på,  med andre ord! Men selvsagt er dette en kostbar symaskin.
For dere som er glade i å sy - ta en titt på nettsiden til Sømsenteret: http://www.somsenteret.no/
eller deres Facebook side.
Lykke til! Hilsen fra Tove.





6 kommentarer:

  1. Oy, sømsenteret i Oslo har jeg vært innom mange ganger. Takk for at du sier at det er på Gjøvik, det viste jeg ikke. Dit er det ikke langt, så der skal jeg stoppe neste gang (jeg har en datter som bor like ved).
    Du må kikke og la deg friste av innlegget som er etter bokinnlegget på bloggen. Om fantastiske Gozo, skulle ha vært der nå istede for 18 blå her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at jeg kunne fortelle noe du ikke visste! Det er en fantastisk forretning. Fikk nesten lyst til å begynne å sy igjen, men bare nesten!
      Jeg har lagt inn en kommentar til ditt innlegg om Gozo. Alle som leser min blogg bør gå inn og lese dine innlegg om Malta på din blogg. Det er helt fantastisk. Fortsatt god søndag ønskes av Tove

      Slett
  2. Glemte å si at jeg har ikke sømklasse i år, så derfor håper jeg å kunne få sydd ekstra mye til meg selv. Men slik har det ikke blitt enda.
    Jeg underviser i kommunikasjon, tegning, kunsthistorie og div fag på Design og Håndverk i år. Så et helt anderledes år for meg!
    Savner sømklassen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår at du savner sømklassen, men elevene som har deg i for eks. design og håndverk må være lykkelige! Hilsen Tove

      Slett
  3. Heisann! Har slitt ut et par symaskiner i min tid. Den nyeste er nesten ikke sydd på. Har mange ganger tenkt tanken på å sy igjen, men det blir mest med reparasjoner. Vi sydde jo alt barnetøy før.... og enda lenger siden- kjoler, skjørt, langbukser ol. Stoffbutikkene legges ned, dessverre. Godt noen fremdeles holder åpent med stort utvalg!
    Ha fortsatt en riktig god søndag ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi like. Kanskje er det slik at vi ble lei fordi vi sydde for mye?!Men strikking er jo blitt veldig populært, og jeg har også inntrykk av at det samme gjelder det å sy selv. Enig - bra noen stoffbutikker er igjen.
      En fin og hvit uke ønskes av Tove

      Slett