torsdag 25. juni 2015

Røde kongler på gran og furutrærne.


Jeg husker godt at jeg opplevde røde kongler på grantrærne første gang på vår hytte i Gudbrandsdalen for mange år siden. 

Selv om jeg har gått turer i skogen hele mitt liv, hadde jeg aldri sett det før. Og vakkert er det!



Men hvorfor skjer ikke dette hvert år spør du kanskje?

En viktig forutsetning er at det har vært en varm

sommer året før. Dette visste ikke jeg før nå nylig.
Julitemperaturen i fjor var ideell også fordi det var
ganske tørt.
Det må til, ettersom knopper som ellers ville blitt
såkalt vegetative knopper - det vil si vanlige barnåler - utvikles til blomsterknopper.

I botanisk forstand er disse røde konglene ikke blomster, men unge kongler. Men de er jo faktisk like vakre som mange blomster! Men "blomstringen" betyr ikke nødvendigvis frø.

Knopper og blomster alene gir ikke frø, og dermed nye, oppvoksende slekter. Det må skje en befruktning mellom hann- og hunnblomstene. Men også dette er temperaturfølsomt.
Hva da med årets sommer?

Også frøavlingene er avhengig av varme, og så langt ligger vi jo noe etter skjemaet.

Mens blomstringen trenger én god sommer, er befruktningen og frødannelsen avhengig av to varme sommere på rad. Derfor kan det gå flere år mellom frøår, og enda lengre tid mellom virkelig gode frøavlinger.

Så er det bare å håpe at sommervarmen snart setter inn. For som du forstår - 
ingen ting er tilfeldig i naturen, hvor fargene også spiller en stor rolle.
Fargene er naturens viktigste signalsystem!


Og når det gjelder sommervarmen, så ønsker vel også vi at den kommer snart!
På fjellet i dag tidlig var det kun +3 grader!
Med fargeglade hilsener fra Tove.






4 kommentarer:

  1. Hei!
    Vi har noen lerketrær på hytta i Furnes, de "blomstrer" hvert år. Int. det du skriver her. Men uff så kaldt, nå vil vi ha varme!

    SvarSlett
  2. Lerk er vakkert, men får også de røde kongler?
    Kaldt ja, det er sikkert. Jeg har vært på fjellhytta i 5 dager, fra lørdag til i går. Måtte fyre på peisen hver dag. I går da jeg sto opp var det kun 3 grader pluss! Det er trist, for nå er sommeren snart over. Da jeg så tre-tallet dro jeg hjem. God helg ønskes av Tove

    SvarSlett
  3. Heisann!
    Vissst er det vakkert i naturen nå. Vi blir nok hjemme det meste i sommer, men Telemarkshuset er der hvis vi skulle lengte til landet og helsa tilsier at vi kan ta en tur. Nå er jeg skitten på beina, oppspist av maur, men rosebedet tar form. belønninga får vi et par nye gammeldagse roser.
    Nå kommer snart varmen her sør, Tove, så da får du litt sommer også.. ønsker deg fine solrike dager ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Helsa er viktig, kanskje det viktigste av alt! Har sett på din blogg hva du strever med av ugress. Vel bekomme! Men gamle roser er jo så vakre.
      Varmen har kommet til Oslo i dag, ca. 22-23 på skyggesiden. Jeg vil faktisk ikke ha det varmere. God helg ønskes av Tove.

      Slett