onsdag 5. november 2014

Idéfagskolen og SoFi
Skoler som ligger under paraplyen til Treider Fagskoler

I forrige uke var jeg gjesteforeleser på de nevnte skolene, sammen med Therese Sandem fra
NCS Colour Centre. Det ble fargerike dager!












Når elevene er så lydhøre og interesserte som disse, er det kjempegøy å undervise!

Men når farger er tema, opplever jeg at de jeg foreleser for er interesserte og følger godt med.

De linjene Therese og jeg underviste for denne gang, var
Visual Merchandiser og Interiørfag.

I  tillegg var det for elever fra SoFi - moteindustri/motekonsulent.

I vårt opplegg inngår gjennomgang av NCS Systemet, og hvordan det brukes. Helt nødvendig for alle som skal jobbe med farger.


Jeg går inn i fargepsykologien og fargesymbolikken, og kunnskap om dette er helt avgjørende for riktig fargevalg, enten det gjelder interiør, forretning/markedsføring/emballasje, eller mote.

Men elevene sitter ikke bare og hører på oss, de må selv løse oppgaver, som de må presentere i plenum.


Denne gang var det elever fra tre ulike linjer, og de fikk derfor tre ulike oppgaver de skulle løse.
De måtte både ta hensyn til NCS-kodene, og fargepsykologi og symbolikk, og begrunne fargevalgene.

De var kjempeflinke!





Etter at hver gruppe hadde presentert sine oppgaver og lagt frem begrunnelsene, var det Therese og min tur til å kommentere eller utdype.
















                                                                                                                                                                   Her ser du en NCS-fargesirkel. I NCS-systemet finner vi hele 1950 fargenyanser.


Og her er eksempel på en av oppgaveløsningene fra en av gruppene.
Fine begrunnelser og fargevalg.










Min bok, Fargene forteller er viktig når man skal lære om farger, og er fin som et oppslagsverk senere.
Spesielt når vi går  inn på at farger virker ulikt  på ulike mennesketyper, er arbeidsboken som følger med boken viktig. En del av elevene ville lære mer om nettopp mennesketypene, og de fikk to timer ekstra på ettermiddagen. Da benyttet de arbeidsboken for å kartlegge sine egenskaper, og hvilken type de tilhørte.
Det er kanskje det mest spennende av alt.


Til slutt viste jeg en PowerPoint om oljeselskapet Det norske, og om hva som skjedde i forbindelse med at de skiftet logo for noen år tilbake.
Det kan jeg kanskje komme tilbake til ved en annen anledning.

Dessverre er det mange bilder som jeg tok som ikke er her. Grunnen til det er at jeg plutselig fikk feilmelding på minnebrikken i fotoapparatet mitt.
Og da jeg gikk til Expert og forhørte meg om dette i etterkant, viste det seg at minnebrikken var kaputt, og at ingen bilder kunne reddes.
Derfor kjære elever, hvis du ikke finner deg igjen på noen av bildene, er nok det grunnen.
Men jeg vil gjerne takke dere for at dere tok så godt i mot oss, og for at dere vare så interesserte.
Jeg ønsker dere lykke til videre!

Til andre som vil vite mer om skolen - gå inn på www.idefagskolen.no og www.sofi.no.
Hilsen Tove.


10 kommentarer:

  1. Hei, så trist... jeg har tatt mange bilder av elevene våre i aksjon med kullstift i dag. Håper jeg ikke er uhelldig som du har vært!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig - det er ille når en minnebrikke kollapser. Den var kjøpt på Kanariøyene. Da jeg var der ble min brikke full, så jeg måtte kjøpe en ny. Hos Expert sa de at de man kjøpte der kunne være dårlige, så det ble ikke anbefalt. Da vet du det! Hilsen Tove

      Slett
  2. Dette høres spennende ut, så flott at elevene var engasjerte.
    Det er trivelig å undervise, er det ikke? Særlig når man får god respons.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig spennende og givende. Og som jeg kommenterte på din blogg - dine elever er heldige som har deg som lærer. De får delta på mye artig og lærerikt! Hilsen Tove

      Slett
  3. Tusen takk til deg og Therese for tre fantastiske dager jeg aldri vil glemme, dere har for meg gitt farger en ny dimensjon. Etter dette tenker jeg farger og sykologi i alt hva jeg omgis med... Hilsen Erik Flåtnes, student Idefagskolen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Erik, jeg husker deg godt, og at det var en glede å undervise deg og de andre elevene. Men du og jeg snakket en del sammen, og jeg husker også godt resultatet av din kartlegging, Hvilke mennesketyper de viktigste av dine egenskaper var hentet fra, var spennende både for deg og meg.
      Når jeg i dag får en så positiv tilbakemelding fra deg, blir jeg både kjempeglad og litt rørt.
      Har du spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt. Jeg ønsker deg lykke til videre både i studiet og i livet videre. Hilsen fra Tove

      Slett
  4. Hei på deg, Erik. Så utrolig hyggelig å lese det du skriver, og som Tove skriver - jeg ble også veldig rørt... langt inn i hjerterota :-). Den største gleden jeg kan oppleve som fargelærer, er det å lære bort noe som andre kan ha glede av.Så tusen takk for tilbakemeldingen, Erik!
    Ønsker deg en riktig fin adventstid, og alt godt for din fargerike framtid ;-). Hilsen fra Therese

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er jeg helt enig med Therese. Det betyr så mye at det jeg lærer bort får betydning for elevene. Derfor er din tilbakemelding så utrolig viktig for oss, Erik. Hilsen Tove

      Slett
  5. Hei Tove, Herlig med så flotte tilbakemeldinger fra dine kurs. Jeg sier meg enig med Erik, etter jeg traff deg har farger fått et helt annet innhold i mitt liv også samt hvor viktig farger er i alt vi omgir oss, både interiør og klær....klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Så herlig tilbakemelding også fra deg, Siv. Tusen takk. Men jeg har også lært mye av deg. Hilsen fra Tove.

      Slett