lørdag 8. november 2014

Expert - den oransje butikk-kjeden.


Jeg liker å rose folk når jeg har grunn til det. Jeg har gjort det før på denne bloggen.
Nå er det ansatte hos Expert som skal få ros.

Min skriver ville plutselig ikke skrive, og jeg regnet med at jeg måtte kjøpe ny.
Tok skriveren med til Expert på Alnabru, som til min forundring sa at den var OK. Men hvorfor skrev den ikke?


Min gode og hyggelige hjelper, Joakim, fortalte at noen ganger må datamaskinen programmeres på nytt vis a vis skriver. Håper dette er rett forklart, for jeg har ikke greie på slikt.
Så måtte jeg hente datamaskinen min, og han fikk skriveren i gang igjen.
Det er service! Og service med et smil!

Men det var ikke bare Joakim som var hyggelig og serviceminded. 
Jeg opplevde at alle var hyggelige og hadde et smil på lur.

Har de fått spesialopplæring i god service?
Er de håndplukket ut fra mennesketyper?
Eller kanskje den oransje fargen påvirker dem?
(Les om dette i min bok Fargene forteller, eller her på bloggen.)


Jeg var der på morgenen og det var relativt stille ved kassen, og jeg slo også av en hyggelig prat med han som sto der. Og jeg kunne ikke dy meg, og nevnte dette med at den oransje fargen kanskje gjorde noe med dem.
For det ene er oransje livsgledens farge. I tillegg har den også mye vennlighet, humor, omsorg og empati i seg. Dette ifølge mitt spesialfelt, fargepsykologien, som jeg underviser i.
Kanskje de som har denne fargen rundt seg til daglig blir påvirket, antydet jeg.

Han syntes nok det hørtes merkelig ut, for dette hadde han ikke hørt før.
Men jeg tror at fargen kan ha effekt.

I tillegg vet kanskje ikke Expert at oransje også er den beste salgsfargen? Men det er den, så der har de også en fordel!




Litt gøy ble det da jeg kom tilbake for å hente skriver og datamaskin.

Jeg kom i snakk med en annen ekspeditør som også var like blid og hyggelig, og nevnte at han kanskje var en oransje person. Selvsagt visste ikke han hva det var, så jeg ga han noen stikkord. Da så han forbauset på meg og sa at "slik er jeg". Ganske artig!

I butikken var alle vennlige, serviceminded og smilende. Men jeg vil kritisere en ting, som disse ikke kan lastes for. Det er håpløst å ringe til dem. Ingen tar telefonen, selv om du blir bedt om å taste flere ulike sifre.
Da jeg nevnte det sa de, at de måtte ekspedere kunder i forretningen først, og det forstår jeg.
Men kanskje burde Expert hatt en som kunne ta telefonen fast? Vanskelig og kostbart? Antagelig - men det ville vært enda en link inn til den gode servicen man får i forretningen, mener jeg.

Til og med innpakningspapiret var lekkert i oransje.

Kanskje legger dere merke til at fasaden ser rød ut på det første bildet? Det kan se slik ut, men listene som markerer firkantene er oransje.
En annen ting er at jeg ikke får frem en god, oransje farge i skriften her på bloggen. Enten blir den for rød, eller for blass. Men det kan jeg dessverre ikke gjøre noe med.

På de bildene jeg har tatt fra butikken, kommer fargen fint frem.

Jeg vil avslutte med å anbefale Expert både på service og pris!
Jeg kommer til å handle der når jeg må kjøpe ny skriver og datamaskin på sikt.
Og så til slutt to ord til dere som jobber hos Expert. Etter all denne rosen må dere ikke slappe av, men fortsette på denne måten!

Beste hilsener fra Tove


6 kommentarer:

  1. Heisann! Alltid hyggelig å få ros... jeg ga mine elever en oppgave denne uka i forbindelse en "snillsnakk" kampanje om nettbruk. Hver dag skal de poste minst en hyggelig kommentar. Lurer på om de husker det! Får kanskje minne dem på det med en hyggelig sms!
    Det er ekstra hyggelig når roser kommer tilbake i fullt flor. Disse innerosene er sårbare - og du har vært heldig som har hatt dem år etter år. Krysser fingrene for at den kommer tilbake til våren. Go´hælj ønskes deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart det er hyggelig å få ros når man fortjener det. Men det er for mange som gir ros til noen som ikke fortjener det. det blir feil.

      Når det gjelder det du sier om roser, har jo det med noe jeg skrev på din blogg, slik at ikke dette blir misforstått.
      Vet du, disse innerosene er de som trives hos meg. Tove

      Slett
  2. Hei Tove, God service er viktig og gir god reklame i laaaaaaang tid :-) klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig. Får jeg god service, går jeg tilbake dit. Hilsen Tove

      Slett
  3. Enig at god hjelp og service er fantastisk hyggelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men det må være veldig frustrerende for betjeningen når de får klager over at ingen tar telefonen. Hilsen Tove

      Slett