søndag 16. november 2014

Høstens farger - en glede i gråværet!


Det har vært mye regn og gråvær i det siste, derfor fikk jeg lyst til å dele flere av mine høstbilder med dere.
Noen er fra fjellet, noen fra landet og noen fra byen.


La oss bare nyte fargene!


Her er utsikt fra yndlingsstedet mitt like ved fjellhytta, og over mot Rondane.
Bare mørkegrønt, blått og grått her, men vakkert likevel. Snart vil snøen legge seg på toppene.










Dyr har også vakre fager. Dessuten er geiter veldig selskapssyke og menneskekjære. Jeg laget et eget innlegg om geiter og mitt yngste barnebarn 18. juli 2012. Søker du på geiter, får du det opp. Da dette bildet ble tatt, var det ikke lenge til geiteflokken skulle til bygda. Og det samme var tilfelle med  kuene.









Naturen er fantastisk når den pynter seg før vinteren.
Grønt og rødt er komplementærfarger, som fremhever hverandre.
Men vakkert er det også med lys grå mose pyntet med røde blader.

Nøtteskrika pynter også godt opp. 
En stor og vakker fugl, men den er veldig redd,
så det er ikke ofte jeg får tatt et så fint bilde som her.

Rauskjæra/ravskrika derimot, blir nesten helt tam. Jeg kaller den kompis slik tømmerhoggere
ofte gjorde.






Og her ser det nesten ut som om jeg har satt en blomstervase på stubben for å pynte den.
Men det er blåbær ris som har vokst opp, og som står for pynten.



På vei hjem fra fjellet, kjører vi forbi en stor, vakker jordbæråker. Fantastisk flott!



Og vel hjemme var hagen full av deilige epler.
Tror de røde er Torstein og de lyse er James Greve.

Høsten er viktig og deilig, bare det ikke regner hele tiden!
Den må gi oss mulighet til å suge til oss fargene før vinteren kommer.
Men nå er fargene borte, dessverre.
Men kom deg ut så mye du kan, for dagslyset er også avgjørende for god helse!

Den 13. september skrev jeg også om høstfargene, og hva som "lager" dem.
Har du glemt det. søk på høstfarger, så kommer det frem.
Med fargesprakende hilsener fra Tove

6 kommentarer:

  1. Herlig med litt farger i høstmørket. Vi var på hytta i Ringsaker i dag og gikk på tur, der var det ikke mye farger, men herlig med tur og mildt vær.
    Så vi får ikke klage så lenge vi slipper å måke snø!
    Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er ikke helt enig med deg når det gjelder snøen. Nå er det så mørkt, og med litt snø blir det straks lysere. En skitur hadde også vært deilig!
      En flott uke ønskes også deg med alle dine spennende gjøremål.

      Slett
  2. Tenk åssen naturen pynter seg selv så vakkert, i det klorofyllet trekker seg tilbake og høsten tar tak. Vakre bilder du viser her Tove. Takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, når vi legger merke til alt som skjer i naturen i forbindelse med farger, skjønner vi kanskje mer hvor viktig fargene er.
      Takk for hyggelig kommentar, Elisabeth.
      det var jo også vakre bilder på din blogg. Hilsen Tove

      Slett
  3. Høsten er en vakker årstid med alle lekre fargene. Nydelig bilde av nøtteskrika. Har ikke sett den her nord, så jeg vet ikke om den er her i det store hele. Ikke sjekka fugleboka så jeg skal se etter.. Her har det regnet så den snøen vi hadde forsvant. Nå er det litt frost, men ikke snø.. Savner den litt for det lyser så godt opp..

    SvarSlett
  4. Enig - høsten kan være fabelaktig! Men denne høsten har vært den mørkeste og tristeste jeg kan huske å ha opplevd etter at bladene falt av trærne. Det regner og regner,og er mørkt hele dagen.
    Ja, nøtteskrika er en vakker fugl, men den er ikke snill mot de andre fuglene. Hilsen Tove

    SvarSlett