søndag 31. august 2014

Mer om rosa

Ettersom mange kommenterte innlegget om Den Rosa Butikken - Pink Stuff,
vil jeg skrive litt mer om rosa. Se innlegget fra 13. august.

Spesielt var kommentaren fra Inger-Johanne Bauer interessant:

"I denne artikkelen står det en interessant beretning om lanseringen av rosa og lyseblått som babyfarger på midten av 1800-tallet. Til å begynne med ble rosa anbefalt for gutter siden det ble ansett å være mer "energisk" enn den "tandre" lyseblå fargen. http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/when-did-girls-start-wearing-pink-1370097/?no-ist Tenk hvordan det har endret seg! Selv hadde jeg en mor som bestrebet seg på å gi oss barna en kjønnsnøytral oppvekst, så jeg fikk aldri noe rosa. Jeg har tilgitt henne det. Datteren min får lov til å ha sin rosa-periode, men jeg oppmuntrer henne til å like alle fargene". 

Dere burde gå inn og lese denne artikkelen, det har jeg gjort. Jeg har også tidligere lest artikler om det samme temaet.


Hvis dere leser det nøye, vil dere se at dette har mye med trend og mote å gjøre. Dette har vært viktig gjennom alle tider, også på 1800-tallet. Vi blir på en måte tvunget til å innordne oss det noen sier er best, penest, riktigst osv. I innlegget om hageanlegget i Frederiksborg Slott, kan dere se det samme. På 1700-tallet sa moten at hagen skulle være stramt anlagt, mens man på 1800-tallet dyrket "den frie natur".
Mote og trend går i bølger - forandrer seg hele tiden, slik også med farger.


Men farger er mye mer enn mote og trend, smak og behag! Og her kommer fargepsykologien inn i bildet.

18. mars 2013 skrev jeg et innlegg som også forteller om hvordan rosa fargepsykologisk virker på menn. Historien om  garderober og ishockeylag ble fortalt meg av en lærer på en skole jeg underviste på. Han hadde selv opplev dette.

Og etter alle tilbakemeldinger på kurs og foredrag gjennom mer enn tyve år, er jeg overbevist om at de fleste småjenters hang mot rosa ligger dypt i dem. At de påvirkes ekstra av moten er også sikkert, men selv i perioder hvor rosa ikke har vært mye i fokus, har jenter ønsket seg rosa. Ikke nekt dem denne fargen. Fargevalget vil for de fleste forandre seg etter hvert.

Et spennende og morsomt eksperiment ville vært å ta med noen små barn, på samme alder, både jenter og gutter  til "Den rosa butikken"   Pink Stuff, og se hvordan de reagerte.
Vil jentene være mer begeistret enn guttene, eller vil også guttene synes at rosa er fint? 




Jeg vil veldig gjerne ha tilbakemeldinger hvis noen gjør dette.
Pink Stuff har forretning både i Tønsberg og på Skedsmo Senter.



Vil noen av guttene velge denne rosa kofferten?
Det hadde vært spennende å få vite!


La alltid barn få være med å velge farger. Er fargevalget for ekstremt, fortell dem hvorfor dette valget ikke er bra for dem. Riktige fargevalg er faktisk viktig for vår helse, både for voksne og barn. Og det som er gode farger for et menneske, er kanskje motsatt for et annet. Dette tenker de sjelden over, de som lanserer mote og trend.
Kanskje tenker heller ikke mødre over dette når de ønsker å bestemme fargene, både på barnas klær og når det gjelder interiør?!
Det er flere voksne kvinner som har fortalt meg på kurs og foredrag, at de enda føler en slags sorg inne i seg på grunn av at mor ikke lot dem bruke sin yndlingsfarge/r. Enten fordi mor ikke syntes barnet kledde fargen, eller fordi hun ikke selv likte den.


I interiør ser vi godt hvordan trendene skifter. I en årerekke var det nesten bare meget kraftige, mettede farger. Så plutselig ble det minimalisme, hvitt, grått, sort, stål og glass. En periode som har vart alt for lenge! 
Jeg viser nok en gang til Goethe, noe jeg alltid vil gjøre:
Balanse er viktig!
Derfor er det like uheldig med for mye sterke farger, som fravær av farger!


Og kanskje er det derfor underbevisstheten til de fleste småjenter leder dem mot blått, når den rosa perioden har vært lang nok? De trenger en annen farge for å komme i balanse!
Hilsen Tove






2 kommentarer:

  1. Hei Tove, Spennende lesning om farger hos deg som alltid. Min datter som nå er blitt 10 er flyttet seg over fra rosa til blå periode. Men er nå også glad i neonfarger pga trenden for dette blant klær....klem Siv :-)

    SvarSlett
  2. Jeg synes det blå rommet er vakkert. Men klart at blått virker veldig kaldt om vinteren.
    Barn og ungdom trekkes selvsagt mot mote og trend. Men innerst inne vet de nok hva de virkelig foretrekker. God helg ønskes av Tove

    SvarSlett