fredag 8. august 2014

Bosch sprøytepistol PFS 5000 E




I et innlegg den 23. mai i år, fortalte jeg om den nye sprøytepistolen til Bosch.
Jeg var invitert av Bosch for å holde et foredrag om farger, og etter foredraget fikk vi demonstrert malersprøyten.
Jeg ble imponert, og da jeg selv fikk meg en sprøytepistol, måtte jeg selvsagt prøve å bruke den.




Jeg hadde to gamle, hvite stoler som trengte en ansiktsløftning. De var fine å prøve seg på.
Jeg tok dem ut i hagen, og fikk hjelp av min mann til å henge opp en presenning bak, slik at ikke ting bak stolen også skulle få  ny, gul farge. Selvsagt dekket jeg også gresset under stolene.

En liten advarsel, ikke mal ute hvis det er vind! Denne dagen var det flott og vindstille.













Etter bare noen minutter var den ene hvite stolen ferdig sprøytet. Det var utrolig enkelt.
Så hvorfor vente med stol nummer to?! Jeg tror jeg var ferdig med begge på under 10 minutter!
Kjempeflott resultat!


Her er anvisninger fra Bosch når det gjelder rengjøring:
Du rengjør malersprøyten med vann dersom det er vannbasert maling.  
Først heller du resterende maling tilbake i malerspannet. Så rengjør du beholder, rør fra beholder og de tre delene på fronten av sprøyta med vann. Til slutt fylles vann i beholderen, og du sprøyter ut de siste malingrestene. Vannet fra rengjøringen bør ikke gå i kloakken, av hensyn til miljøet.  

Er det oljemaling du bruker er prinsippet for rengjøring det samme, men oppløsningsmiddel må benyttes i stedet for vann. Utfordringene når du bruker oljemaling i sprøyten, er de samme som for pensel/rulle. Det krever litt mer tid for å få bort alle rester. Bruker du oljemaling er det selvsagt spesielt viktig at maling og oppløsningsmiddel går til en kjemistasjon, og ikke i kloakken!  


                                      
         Etter vel utført arbeid, og godt resultat, var det bare å ta stolene i bruk, og feire med et lite glass hvitvin og jordbær på balkongen i Åsgårdstrand. Hilsen Tove.



P     PS. Det kommer forøvrig mer fra Roskilde og Frederiksborg Slott i et senere innlegg.
-    



6 kommentarer:

  1. Heisann!
    Å male på denne måten går nok litt raskere enn den tradisjonelle med kost eller rull.
    Stolene ble knall!
    Ang ett-tallet, kanskje det bare er jeg som ser det. Har tatt skjermbilde av det og lagt ut i samme innlegg.
    Ønsker deg en fin ukeslutt. Vi skal på Øya-festival lørdag og krysser fingrene for opphold!

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager sent svar på din kommentar.
      Ja, stolene ble supre!
      Håper du hadde det fint på Øya-festivalen! Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Det var fantastisk fort gjort. Jeg malte to stoler i fjor, og det var mye jobb med pensel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Trodde ikke det var så fort gjort, men det var det altså!
      Det er så kronglete å male slikt, man må inn i alle kroker og kriker!
      Lykke til med nytt skoleår! Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Fabulous, what a website it is! This web site provides valuable
    information to us, keep it up.

    Here is my page; cheap uk hosting sites

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Pleased to read Your comment.
      Greetings from Tove

      Slett