onsdag 30. mai 2012

Se naturen fra dens beste side!


Dette innlegget er for å vise hvor vakkert det er i omgivelsene rundt vår lille hytte i Gudbrandsdalen akkurat nå.
Fargene begynner å komme, men foreløpig er det blå vann og på himmel, i tillegg til grønt i mange ulike nyanser, som jeg kan glede meg over.
Bjørka sto med museører da jeg kom opp fredag, men sprang ut i løpet av pinsen.
Hvilken busk som er på bildet er jeg ikke sikker på. Ligner litt på rogn, men er vel ikke det?

Her er utsikten fra toppen av Grøtåsen og utover de herlige vannene, Steinvåga og Gompen.


Ved Gompen var det 25 varmegrader og vindstille 1. pinsedag.
På ettermiddagen fredag før pinse, lå ennå isen på halve vannet, og på Steinvåga som ligger litt ovenfor.
Det var ikke mange gradene i vannet, men det ble en liten dukkert!


Her går bekken stor fra det ene vannet og ut i det neste.
Jeg husker plutselig noe av teksten på en gammel barnesang:

"Bekken rasler i sne og snar
vasker de glatte tuer.
Vårvind koster all himlen klar
granen skjørter nå opp sitt bar
Lufter i alle stuer.

Kom nå sanger fra syden kom
Huset er stelt her hjemme ............"

Så husker jeg ikke mer. Er det noen som kan resten?


Her er utsikt fra Nårkampen over mot Rondane med Rondeslottet.

Her på fjellet, er mitt yndlingssted. Ro og fred, og vakre omgivelser. Det gir ny energi etter travle dager! Tove


                                                                                                         

6 kommentarer:

  1. Hei, WOW for en nydelig natur:-) kos deg! klem Siv

    SvarSlett
  2. Ikke sant, Siv! Du forstår sikkert at jeg koser meg her!
    Å sitte ved vannkanten og skrive er helt perfekt! Tove

    SvarSlett
  3. Så fantastisk natur!
    Skjønner at du koser deg der, og hva er vel et bedre kontor for å skrive, enn naturens naturlige ro, enkelhet og åpenhet :-)
    Kos deg der i sommer!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  4. Takk for det, Therese.
    Håper virkelig det kan bli noen fine solskinnsdager, slik at jeg kan sitte ved vannet og skrive, men også bare nyte freden og alt det vakre. Farger inkludert.
    En god og fargerik sommer ønskes deg. Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Skulle ønske jeg husket hele, men har ikke sunget den siden 1962. Da vi begynte i 4. klasse samme høst, fikk vi en annen sangbok. Tror begynnelsen skal være slik:

    «Bekken slasker i sne og snar
    vasker de svarte tuer.
    Vårvind koster all himlen klar
    granen skjørter vel opp sitt bar
    lufter i alle stuer.

    Kom nå sangfugl fra Syden kom
    Huset er stelt her hjemme…»

    Sanglæreren vår var nøye på at vi ikke uttalte første linje som «bekken schlasker…»
    I dag slasker for øvrig bekken riktig friskt i snaret. Det er ikke lenger mye sne å slaske i, men i Rondane er det vel fortsatt mer sne og mindre slasking. Og vinden koster så granere virker litt oppskjørtet, men den har ikke kostet himlen spesielt klar; her er det tåke og yr. Men denne flotte sangen ble nok skrevet før klimaendringene.
    Med vennlig hilsen,
    Pål Jensen

    SvarSlett
  6. Tusen takk, Pål Jensen for en spesielt hyggelig kommentar til mitt innlegg for lenge siden. Det var overraskende!
    Men du husker heller ikke teksten videre i sangen. Da må jeg nok se på biblioteket etter en gammel sangbok.
    Takk igjen, og la oss synge videre! Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett