lørdag 9. april 2011

Gjesteforelesninger på skoler

Gjesteforelesninger på skoler er noe av det hyggeligste jeg vet.

Den skolen jeg har gjestet flest ganger er Westerdals. Sist jeg underviste der, var i
november 2010. Da hadde jeg fått godkjent et opplegg om farger for en hel uke.

NCS-Fargeskolen v/Therese Sandem underviste hele første dag om NCS-systemet.
Deretter underviste jeg i to dager om fargepsykologi og fargesymbolikk, hvor også kartlegging av elevene inngikk som en del av undervisningen.
En slik kartlegging består i å finne frem til elevenes egenskaper. Hvilken sammensetning av egenskaper de har fra de syv ulike mennesketypene, som jeg beskriver i min bok Fargene forteller.
Ettersom farger virker ulikt på ulike mennesketyper, er dette en flott grunnmur å bygge senere fargevalg på for elevene. Hvordan virker den røde fargen på en "rød" person? Hvordan påvirker blått en "oransje" person? osv.

Som jeg sier gang på gang - farger er mye mer enn smak og behag/mote og trend!

De to siste dagene var Therese og jeg sammen om undervisningen.
Fredagen avsluttet vi med en omfattende oppgave som elevene skulle besvare i grupper på fire.

De skulle velge farger til en familie på fire, som alle var ulike personligheter. De måtte derfor først velge farger og begunne fargevalgene ut fra et farge-psykologisk ståsted.
Deretter skulle de velge nyansene ut fra gitte kriterier i NCS-systemet.

På denne måten får elevene inngående forståelse av fargevalg for andre enn seg selv.

De måtte presentere resultatet med lærer til stede. Og de gjorde det på en utmerket måte.

Både lærer, Therese og jeg var virkelig imponerte
over hvor flinke de var.

Dette var linjen for interiør og eksponeringsdesign.
Til høsten blir denne linjen på Westerdals et
høyskole-studium.

Jeg håper jeg er tilbake da for å undervise en ny klasse.
Tove
    








1 kommentar:

  1. Helt enig, Tove - denne uken med kombinasjon av fargepsykologi og bruken av NCS-systemet for å løse fargesammensetningen praktisk, ble meget bra.
    Å lære om farger er en ting, men like viktig er det å øve på å løse fargeutfordringene som studentene vil møte når de skal jobbe med farger etter endt utdannelse.

    SvarSlett