søndag 3. april 2011

Farger i markedsføring

Vibeke Støbakk Myren ønsket i sin kommentar for noen dager siden at jeg
skulle skrive litt om farger i markedsføring, et ønske jeg nå vil innfri.

Markedsføring kan imidlertid være så mangt!
Det kan være markedsføring av et produkt. Det igjen kan være alt fra en krem
til en oppvaskbørste, en bok eller en malerkost.
Er det en tjeneste som skal markedsføres? En reise, et kurs, regnskapstjenester -
alternativene er mange.

Men enten det er et produkt eller en tjeneste som skal markedsføres, må vi velge farger med omhu.
Er du profesjonell, må du i første omgang både se bort fra egne
fargepreferanser og mote/trend farger. Du må velge objektivt!
Det vil si at du må velge farger ut fra fargenes egenskaper og hva de signaliserer.

I dette tilfellet, ønsker en bokhandel å tiltrekke seg oppmerksom-
heten ved å bruke oransje. Og det klarer de. Den oransje fargen
synes lang vei.
Det som imidlertid er relativt nytt, er at mange nå har begynt å
bruke oransje i stedet for gult når noe er rimelig. Tidligere var
det gult som ble brukt i forbindelse med salg, og noe som var
billig. Det virker imidlertid som om den gule fargen etterhvert
har fått et litt negativt "billig" stempel. Kanskje er det også
derfor f.eks.Rimi-kjeden ønsker å gå bort fra den gule fargen.
Mens kjeden Bunnpris, fremdeles holder på gult og sort.

Også på dette kjøpesenteret har de benyttet den
oransje fargen i forbindelse med en periode med
mange gode tilbud. De har pyntet hele senteret med
oransje ballonger.
Her er alle forretningene markedsført som et hele.

Skal du markedsføre et enkelt produkt eller en tjeneste, må du velge riktig farge for det produktet
eller den tjenesten. Du kan for eksempel ikke markedsføre noe som er kaldt med den varme fargen, rød. Da er det noe i vår underbevissthet som reagerer.

Det hevdes at hele 80 % av alle produktlanseringer mislykkes, og at produkt- eller emballasjefargen ofte er hovegrunnen. Inntil nå er det ikke mange som som i etterkant har tenkt på fargene som en hovedgrunn til at de har mislyktes. Men etterhvert blir fler og fler  bedrifter klar over betydningen av riktig fargevalg
Kanskje er det et år siden at emballasjen til en type fiskeboller ble vist i Aftenposten. Fiskebollene var kjempegode, men de klarte ikke å øke salget. Så var da også emballasjen helt fargeløs.
De forandret emballasjen, la på en god blåfarge, og vips økte salget. Dette er et eksempel av mange.

Så kan man spørre - hvordan velger vi riktig farge?
Da må man lære seg "fargespråket", som jeg kaller det. Man må kjenne egenskapene til de enkelte fargene. Det er fargepsykologi.Man må også kunne noe om fargesymbolikk, og hvilke signaler de ulike fargene sender.

Alt dette kan du lese mer om i min bok, Fargene forteller. Der står hver enkelt farge omtalt generelt. Du kan i boken lese både om farger i markedsføring og design, i klær og interiør, forå nevne noe.

Ettersom innlegget nå blir svært langt, vil jeg skrive mer om markedsføring i en ny artikkel.

Tove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar