onsdag 22. mai 2024

Her er kartet som viser mesteparten av Kreta.
Jeg lovet å legge ut bilder fra denne vakre øya etter mitt besøk der, og det kommer noen etter hvert.



Jeg reiste med en venninne på en gruppetur til Kreta den 30. april, og var borte i 8 dager.
Vi hadde vært der før og sett flere av severdighetene, men øya er vakker, så vi håpet på mange flere opplevelser. Vi reiste med Vitus reisebyrå, som jeg skal skrive mer om.
Ikke bare positivt!


Hotellet vårt, Creta Palm Resort, ligger i Chania, på det lille stedet Stalos.
Og da bussen stoppet utenfor, tenkte nok flere enn meg at dette stedet så ganske så trist ut.
Travel trafikkert gate utenfor, og ikke noe annet spennende i området.


Et vakkert blomstrende tre lyste opp like ved.


Men da vi kom inn fra resepsjonen og ut bak inngangen, var det som å komme til en liten, vakker landsby!


Så velstelt og vakkert, med mange bygninger i delikate farger, hekker og blomster og palmer.


Og to flotte svømmebasseng.


Da vi neste dag tok en titt på den andre siden av gaten fra hotellet, bak noen bygninger, fant vi denne stranden. 
Helt fantastisk tenkte vi - her kan vi bade!
Men det viste seg at vinden inn fra havet var for sterk, og bølgene for store.
Det gikk ikke an å bade der, dessverre!

Og som du ser - ingen ligger på den lange rekken av solsenger!


Veldig synd, for her var det virkelig vakkert! Men intet land i sikte!
Hva gjorde vi så videre? Jeg skal skrive litt om det, og vise noen bilder i et senere innlegg.
Hilsen Tove.

13 kommentarer:

  1. Da gleder jeg meg til fortsettelsen! Jeg har vært på Kreta flere ganger og har likt meg godt der.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Da lurer jeg veldig på hvor du var, og hva du fikk se?
      Klem tilbake.

      Slett
  2. Jeg har aldri vært på Kreta, men har besøkt flere andre greske øyer. Og: jeg trives i Hellas. Så skal jeg si at jeg hadde stusset på den fasaden på hotellet dere bodde på, den ser trist ut. Men godt at det var trivelig når dere bare kom bort fra gateplanet. Og selv om jeg trives best med å bade i havet når jeg er i sydlligere strøk, så er det godt at det finnes basseng når havet ikke er "gjestfritt". Det skal jo være trygt også. Ser frem til flere bilder, nå når det går mot sommer, så merkes det godt på reiselysten her i gården: Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er enige om at det hotellet så trist ut fra utsiden. Men heldigvis, det var kjempefint. Jeg bader heller ikke i basseng, men jeg elsker å bade i sjøen, så det var en stor skuffelse at vi ikke kunne bade fra stranden. Jeg har også vært på andre øyer der nede, alle veldig vakre.
      Du har vært mange steder - hvor vil du nå? Klem

      Slett
  3. Jeg har bare vært på Kreta en gang, men var å fartet rundt der i buss,. Vi bodde i Chania, eller like utenfor og reise ikke med noe andre enn oss selv og impulsive følelser om å dra ulike steder. Jeg vil gjerne tilbake til Kreta, en gang. Gleder meg til flere innlegg fra turen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er jo også Chania, og det ligger jo langt vest på øya. Mens de fleste stedene turister gjerne vil se ligger mye lenger østover. Det kommer mer når jeg bare orker, det er så varmt at jeg har vansker med å konsentrere meg. God helg! Hilsen Tove

      Slett
  4. Men vakkert var det da jammen. Her har vi jo hatt sydentemperaturer selv i det siste, og jeg har kost meg med det. Nå venter sommeren! Ha en fin fortsettelse. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig - vakkert var det. Den veldige varmen var ikke kommet da vi dro, og det var ikke veldig varmt på Kreta - akkurat passe. Så det var helt flott. Men jeg skal skrive mer i et senere innlegg om det som slett ikke var flott. Kos deg i regnværet! Hilsen Tove

      Slett
  5. Herlig sommerlige bilder! Selv har jeg holdt meg i Bergen, men hvorfor dra noe sted når det har vært 27 grader i dagevis her? Vi tok en tur til arboretet og så på rhododendron som blomstrer i alle regnbuens farger. Fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Forstår at du holdt deg hjemme, men da jeg bestilte tur var det lite godvær! Og det var heller ikke blitt varmt da vi dro. Det kommer mer om turen senere.
      Men det er fantastisk med rhododendron. Det er jo masser av dem i Bergen! Fine og fargerike dager ønskes av Tove.

      Slett
    2. Når det gjelder å reise bort mens det er fint vær her hjemme, så er du ikke alene om å gjøre det! Man bestiller gjerne i god tid og håper å møte våren litt tidligere enn den kommer hit. Hvem kunne vite at det skulle bli full sommer i mai her i sørnorge? Forhåpentligvis blir det en fin sommer der vi er :) Deilig tid dette, når det meste av sommeren ligger foran oss.

      Slett
  6. Jeg har aldri vært på Kreta. Det skal være vakkert.
    Jeg kjenner til Thessanoliki og Meteora, ved foten av Pintos-fjellene, stedet for Meteora-klostrene.
    Vi likte det veldig godt der.
    Jeg ser virkelig frem til bildene dine fra Kreta-ferien. Og hvem vet, kanskje jeg kommer dit en dag også.
    p.s. Min siste oppføring for deg har forsvunnet, leste du den 17. mai?
    Mange hilsener kommer til deg fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vakkert! Men jeg ville ikke reist på en pakketur igjen. Ville reist dit, og leid en bil. Dette kan du lese mer om senere.
      Når det gjelder 17. mai, har jeg nok ikke sett den du snakker om. Gode og fargerike dager ønskes deg.

      Slett