fredag 9. oktober 2020

 


Jeg har stor glede av å vise boken SØSTERKLOKKENE av Lars Mytting her på bloggen.
Det er en fantastisk bok som dere bare lese! 
Den er solgt til Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, England og Spania.
3. oktober ble den også lansert i USA.


Handlingen finner sted i et bygdesamfunn i Midt-Gudbrandsdal fra tidlig på 1600-tallet og videre.
Og Søsterklokkene sies å ha vært klokkene her i Ringebu Stavkirke.


Nå ble også oppfølgeren lansert på Ringebu Bibliotek forrige helg.
Jeg har ikke fått lest den enda, men også HEKNEVEVEN får kjempeflott kritikk.
Handlingen ser tilbake på det som skjedde på tidlig 1600-tallet, men fortsetter frem til sent på 1800-tallet. Jeg gleder meg til å lese den, og bok nummer tre, som også visstnok skal skrives.

For meg er det ekstra gøy at det er Lars Mytting som har gjort slik suksess. 
For Lars var redaksjonssjef da jeg var presseansvarlig for forlaget Damm (nå Cappelen Damm).
Og det var han som bestemte at min bok, Fargene forteller - Om fargenes betydning -
symbolsk, psykologisk og estetisk skulle utgis på forlaget. Noe jeg er han evig takknemlig for.
Den er, som tidligere skrevet, kommet i 2. utgave, og til sammen i seks opplag.

Jeg elsker Gudbrandsdalen, og vi har en liten hytte i Ringebu der jeg elsker å være.
Lars kommer jo herfra, og han har nå også lest inn Søsterklokkene på Gudbrandsdals dialekt.
Det er jo kjempegøy!
Jeg ønsker Lars Mytting lykke til med bøkene, også dem han har skrevet tidligere.
Hilsen Tove.


8 kommentarer:

  1. Søsterklokkene var kjempebra og jeg gleder meg til Hekeveven. Håper du har en fin høst,! Hilsen ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg også til Hekneveven. Har ventet lenge på den. Hardu lest "Svøm med den som drukner"? Den er også fin. Skulle gjerne vært på Ringebu bibliotek forrige helg da Lars var der, men det ble for dårlig vær. Jeg synes denne høsten har vært veldig mørk og trist, men håper på noen bedre dager til uken. Vi tar en tur på hytta i morgen. Går det bra med utstillingen? Alt godt ønskes av Tove

      Slett
    2. Ja boka "Svøm med den som drukner er fantastisk bra. Utstillingen er over, men den settes opp på Fjordheim på Biri til sommeren, evt litt seinere om jeg får et annet sted til sommeren 2021. (like ved mjøsbrua) Ha en fin uke

      Slett
    3. Da er vi enige. Og da må jeg bare vente til sommeren, så får jeg sikkert sett din utstilling! Hilsen Tove

      Slett
  2. Jeg har lest Søsterklokkene, og ble glad da jeg fikk høre at det skulle komme oppfølgere. Den krevde liksom det, syns jeg. Ei fantastisk bok! Jeg er også oppvokst i Gudbrandsdalen selv om jeg har røttene mine i Romsdalen.Det blir litt sånn ekstra nært når man syns man kjenner igjen steder, dialekt og gemyttet til menneskene det skrives om. Jeg har bestemt meg for å ønske meg Hekneveven til jul. Gleder meg til å lese den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste ikke at du hadde et forhold til Gudbrandsdalen. Jeg elsker å være på vår lille hytte på "baksida" i Ringebu. Lars skriver utrolig godt, og du bør også lese "Svøm med den som drukner".
      Gode dager ønskes av Tove

      Slett
  3. Heisann, Lars Mytting var hos oss i Der kvindelige læseselskab for nøyaktig to år siden. Det var veldig spennende det han fortalte om boka. Jeg har ikke lest den, men mannen min kan ikke få rost den nok.
    Kanskje vi skal se utstillingen til Ingunn sammen, Tove?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må jo bare lese boka!
      Ingunns utstilling er tatt ned, som du ser. Men kanskje kan vi få til å se den sammen neste år? Det hadde vært hyggelig. Vi holder kontakten.
      Neste uke skal jeg undervise på SoFi/Treider. Det blir spennende.
      Fine dager ønskes av Tove.

      Slett