søndag 26. januar 2020

Fargen Blå

Dette er det tredje innlegget om regnbuefargene, og jeg begynte med de korteste bølgelengdene, nemlig fiolett og indigo.            Jeg skrev også et kort start-innlegg først.

Blått er den globale favorittfargen, og blir mye brukt i mange ulike sammenhenger.
I fargepsykologien anbefaler vi blått for å styrke evnen til kommunikasjon både skriftlig og muntlig.


Er ikke disse perleblomstene vakre?! 

Er du klar over at både åndedrettet, pulsfrekvensen og blodtrykket synker når vi utsettes for blått?
Blått lys kan utrette rene undere. Tidligere måtte nyfødte som ble født med gulsott bytte blod. Nå blir barna i stedet lagt under blått lys, og de blir bra. Dette ble visstnok ved en tilfeldighet oppdaget i England under krigen. På grunn av bombetrusler måtte et sykehus evakueres, og barn ble flyttet til et gods på landet. Noen barn ble lagt i et rom der det var blått glass i vinduene. Da ble det oppdaget at barna ble bedre. Blått er også febernedsettende.











Disse bildene er fra en helt spesiell restaurant på Nord-Kypros. Der var det mye flott. For en vakker blåfarge!

Bildet er hentet fra Fargerike.
Denne vakre, lys blå fargen var Årets farge 2018 hos Fargerike.
Det er jo en kald farge, derfor kan det her være fint med noen varme fargeklatter, særlig om vinteren. Rommet kan føles kaldt. Husk at den blå fargeenergien kan påvirke oss svært ulikt etter hvor mørk eller lys den er.

Bilde hentet fra Fargerike
En dypere blåfarge på et kjøkken, denne også fra Fargerike.
Tidligere brukte vi ofte blått på kjøkkenet. Da de ikke hadde kjøleskap, mente de at maten holdt seg bedre i denne kalde fargen. Dessuten holdt fargen fluene borte.

Bildet hentet fra Norsk Arv - Kulturhistoriske tapeter
Dette er den eneste tapetkolleksjonen i Norge som er godkjent av Riksantikvaren.
Skal man restaurere eller vedlikeholde gamle trehus, er det viktig å benytte seg av god kompetanse og ta gode valg.
Farger er selvsagt viktig, og materialer, maling og tapeter er helt avgjørende for resultatet.
En vakker blåfarge i et vakkert mønster. Du kan lese mer om Norsk Arv på nettet. 












Vi opplever mye blått i naturen - himmel, hav, elver og vann.
Men tar vi litt vann fra havet eller fra et fjellvann, som ser blått ut, oppdager vi selvsagt raskt at vannet ikke er blått. Er det trolldom? Det kan nesten virke slik, og barn synes dette er spennende. Vet du hva som får vannet til å se blått ut?


Når jeg kommer til et hotell, tar jeg alltid bilde av rommet. Fargene er så viktige.
Og dette rommet er helt topp! Men jeg husker dessverre ikke hvilket hotell dette var.
Blått er en av de to fargene som er best å sove i. Den andre kommer jeg tilbake til.


Her er genser og lue i mørkeblått, som våre skiløpere har brukt i VM.
En god farge sammen med rødt og hvitt - da blir det selvsagt våre nasjonalfarger.


Et nydelig veggskap i en sterk blå farge.
Jeg tok dette bildet under vår overnatting på Strand Fjellstue i Espedalen. Der hadde et ungt par nettopp restaurert stedet, og det var blitt virkelig flott. Jeg elsker gamle ting, og dem var det mange av der. Ta en titt på blogginnlegget mitt derfra. Bruk søkeordet Strand, så får du det opp og kan se flere bilder.


Mange bunader er også blå. Jeg fikk lov å ta dette bildet av en vakker bukett bunadskledde unge damer en 17. mai i Oslo.

Bilde hentet fra Fargerike.
Her har den blå fargen fått flere farger rundt seg, blant annet den varme røde fargen.
Det er bra. For vi skal ikke glemme at vi snakker om "blåmandag" og "blues-musikk".
Så selv om vi liker den blå fargen, er det ikke en gladfarge. Men som sagt - vi reagerer ulikt på farger.
Den fargen som er bra for en person, og som han/hun liker, kan virke motsatt for en annen.


Her er bjørnebærene helt mørke blå. I forrige innlegg var de mer indigo, nesten mot fiolette.


Flott scenefarge fra konserten i Oslo Spektrum med Kurt Nilsen. Jeg har vist flere scene-farger derfra tidligere. 


Hva synes du om dette huset? Vanskelig å si om det er blått eller indigo, men jeg tok bildet i "Blåbyen Sortland", så det er nok ment å være blått.
Liker du blå hus? Jeg synes ikke blått passer på hus, men igjen - smaken er forskjellig.
Og Sortland ønsket at flere skulle stoppe i byen, derfor kom dette forslaget.


Hva synes du om en blå kake? Vel - det er slett ikke den fargen som gjør mat fristende, det er det en helt annen farge som gjør. Det kommer jeg tilbake til. Jeg ville ikke brukt blått her.

Som sagt tidligere - det er veldig mye mer jeg kan fortelle om de ulike fargene, men jeg vil gjerne få deg i tenkeboksen, for å tenke gjennom hva du føler under påvirkning av de ulike fargene.
Er veldig takknemlig for kommentarer og spørsmål.
Det er kommet flere spørsmål og kommentarer også på FB, du kan jo også ta en titt på dem.


Jeg ble fristet til å legge ut dette bildet av nøtteskrika, som spiser på terrassen på fjellhytta.
Den er jo ikke blå, men det lille innslaget av blått på sidene, gjør den spesielt vakker.
Hilsen Tove.





6 kommentarer:

  1. Blå er en fin farge, men jeg har ikke så mye av den mellomblå. Mørk blå og lys blå tiltaler meg mer. Farmor hadde blått kjøkken. Til og med taket og bjelkene var blå. Hun tenkte at det ikke ble så fristende for fluer. Flere av mine har blå soverom og det er faktisk sånn kjølende og friskt. Du får oss jammen til å tenke på mye rart. Farger påvirker oss. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blått er en god farge på soverommet, men som du sier, det er mange nyanser, og de blir veldig ulike.
      Har du hørt at hvis du begynner å få vondt i halsen, er det lurt å bruke et blått skjerf. Men det må gjøre straks du kjenner noe. Hilsen Tove

      Slett
  2. Blått kjøkken hadde vi, da vi hadde gård. Nå har vi laget et rom på loftet i Furnes, der har vi planlagt gavel-veggene i en litt fin blåfarge. Ellers er ikke jeg en som har så mye blått, bortsett fra at vi har dueblå tømmervegger i stua vår.
    Det med blått sjerf var nytt!
    Hilsen Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Dueblå tømmervegger er det ikke mange som har. Det blir vel en dus grå-blå farge?
      Det med blått skjerf er verd å prøve!
      Men vi trenger nå mer varme farger i dette triste været. Hilsen Tove

      Slett
  3. Hei Tove. Jeg var på kurs hos deg for mange år siden. Og det var utrolig inspirerende. Har du en forklaring på hvorfor jeg alltid unngår blått ( liker ikke blått) Og tiltrekkes orange, som er min favorittfarge? Derimot så er det enkelt for meg i jobbsammenheng å veilede kunder i lekre blåfarger i tapeter og tekstiler..... mvh Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for en hyggelig kommentar og artige spørsmål.
      Først må jeg spørre deg - på det kurset du var, ble du kartlagt? Svaret på hvilke egenskaper du har kan gi deg en del svar på dine spørsmål. Ettersom jeg ikke husker når, og hvilket kurs du deltok på, hadde det vært viktig å få vite. Jeg er nysgjerrig på å få vite det før jeg svarer mer. Hilsen Tove

      Slett